חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר - 20 שנה לחשוד המיידי

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לפני 20 שנה יצא לאקרנים אחד מסרטי המתח האהובים בעשורים האחרונים, עם טוויסט מפתיע בסופו שאף אחד מהצופים בו לא ישכח. כתבת Seret, עתרת סלייטר, חזרה לסרט האהוב וניסתה להבין מיהו קייזר סוסה ואיך ההצלחה של "החשוד המיידי" סייעה לחזרת גיבורי העל לקולנוע.

"החשוד המיידי" הוא מסוג הסרטים שגורמים לכם להישאר במקומכם המומים לאחר סיומם. בסרט משתתף אנסמבל מרשים של שחקנים, הבולט שבהם הוא קווין ספייסי שזכה בפרס האוסקר כשחקן המשנה הטוב ביותר והפך לכוכב מבוקש בזכות תפקידו. התסריט המקורי זיכה את כריסטופר מק'קוורי גם בפסלון האוסקר הנכסף. עשרים שנה אחרי צאתו של "החשוד המיידי" לאקרנים, עדיין מטרידה את הצופים השאלה מי הוא קייזר סוזה? אבל כמו שאמר קינט "הטריק הכי גדול של השטן היה לשכנע את העולם שהוא לא קיים!".

העלילה המפותלת של הסרט נפתחת בלילה, לקראת סיומו של מרחץ דמים בתוך ספינה. אדם המזוהה בשם קייזר סוזה שפניו אינן נראות, יורה למוות באדם בשם קיטון ומסתלק מהמקום לאחר שמצית את הספינה. קינט (קווין ספייסי) שהיה מעורב באירוע אך לא נעצר כיוון שקיבל חסינות מגיע לחקירה. לאורך הסרט סוכן המכס קויאן מנסה לדלות פרטים מקינט כדי להבין מה אירע באותו לילה ומי אחראי לטבח ההמוני בספינה. מהחקירה עולה כי החבורה שהייתה מעורבת בפשע על הספינה הכירה במהלך מסדר זיהוי מפוברק שארגנה המשטרה. השוטרים אספו חמישה "חשודים מידיים" (פנסטר, מקמנוס, קיטון, הוקני וקינט), שהיו מעורבים בביצוע פשעים בעבר במטרה להדביק להם פשע של הברחת נשק.

החמישייה מוכנסת לתא המעצר ומקמנוס משכנע אותם לנקום בשוטרים על העוול שנעשה להם בהבאתם למסדר ללא הצדקה.הוא מציע לבצע פשע נגד תחנת המשטרה המושחתת בניו יורק שמעבירה מבריחי סחורות וסוחרי סמים תמורת כסף. לאחר הסכמת כל החבורה קינט רוקם תכנית לביצוע המשימה מבלי שאיש ייהרג. הפעולה מתבצעת כמתוכנן, השוטרים המעורבים בפרשת השחיתות נעצרים והחבורה לוקחת לעצמה את הכסף. בעקבות ההצלחה הם מבצעים פשע משותף נוסף שמוביל בסופו של דבר לטבח בספינה. בלילה של השתלטות החבורה על הספינה, כל אחד תופס את מקומו לפי תפקידו במשימה. מקמנוס הצלף מתמקם על הגג ומכוון את הרובה שלו לעבר אנשי הספינה. הוא סופר את השניות ואומר בחיוך "אוסוולד (הרוצח של קנדי ע.ס) היה הומו". בסופו של דבר, התכנית משתבשת וכל החבורה ואנשי הספינה מוצאים את מותם. מלבד נוסע אחד שמאושפז בבית חולים עם כוויות ברוב חלקי גופו וקינט.

[*] האזכור של רצח קנדי בסרט אינו מקרי. הסרט, אשר חושף את השחיתות של כוחות הביטחון, שיקף את התחושה בקרב הציבור האמריקאי בעקבות פרשת הרצח שהיכה אותם בתדהמה. אזרחי ארה"ב הרגישו שהדמוקרטיה נפגעה ונוצר חוסר אמון בממסד. הפרנויה השתלטה על האזרחים ועלו תאוריות קונספירציה על השלטון, מנגנוני הביטחון והתקשורת. תעלומת הרצח שלא פוענחה עד היום השאירה הרבה שאלות פתוחות, בדיוק כמו תעלומת האירוע בספינה. השאלה הנצחית מי רצח את קנדי שקולה לשאלה מיהו קייזר סוזה?

רצח קנדי אמנם התרחש בשנות השישים אבל רק בשנות התשעים הציבור האמריקאי היה מוכן לעסוק בנושא הרגיש של הפרשה בקולנוע. הוליווד החלה לייצר סרטים ביקורתיים כלפי הממסד כמו הסרט "ג'יי אף קיי תיק פתוח" של אוליבר סטון (1991) שעסק בתאוריות הקשר של רצח קנדי. ניתן למצוא אלמנטים דומים בשני הסרטים כמו שחזור של אירועים שמערבבים אמת ושקר וסגנונות צילום, שמבלבלים ומייצרים דיסאוריינטציה אצל הצופה. תחושות אלו קיננו באותה תקופה בקרב הציבור האמריקאי.

באמצעות שימוש באלמנטים של הסרט האפל כמו פלאשבקים, זוויות צילום עקומות ומוסיקת הרקע יוצר בריאן סינגר הבמאי אווירת מתח ומסתורין. באמצעות הליהוק נוצרת לקויאן סוכן המכס תדמית שלילית ולקינט הנוכל תדמית חיובית כיוון שצ'אז פלמינטרי שמגלם את דמותו של קויאן מזוהה עם דמויות של גנגסטרים ואנשי מאפיה בסרטים ואילו פרסונת הכוכב של ספייסי, שמגלם את דמותו של קינט, היא של האמריקאי הפשוט, לא יפה במונחים הוליוודיים אך מעורר הזדהות ואמינות. גם זוויות הצילום משפיעות על התדמית הרעה של הסוכן שמצולם מזווית נמוכה אשר מקנה לו מראה מאיים ואילו קינט מצולם מזווית גבוהה, שמקנה לו מראה של אדם חסר אונים.



מאז ומתמיד ארה"ב נהנתה לראות על המסך הגדול אדם פשוט הנאבק במנגנונים גדולים ומושחתים וגובר עליהם, בין אם הוא עורך דין ובין אם פושע. בסוף הסרט קינט מצליח להערים על סוכני המשטרה המנוסים תוך שימוש בשמות ומקומות אותם קרא בלוח המודעות או בתחתית ספל הקפה של החוקר. הצופים נותרים המומים ובתחושה עילאית שנעשה צדק. סיום הסרט בו קינט יוצא מתחנת המשטרה ונכנס לרכב בו נוהג קובאיאשי שהייתה דמות בסיפורו הבדוי, העלתה תהיות רבות. סינגר מסביר זאת בעובדה שבכל שקר יש אמת.
בעקבות הסרט סינגר הבמאי פרץ לתודעה ומספר שנים לאחר מכן הוא השיב למסך את גיבורי העל שנעלמו בסדרת הסרטים "אקס-מן". לספייסי, שכאמור זכה באוסקר כשחקן המשנה הטוב ביותר, הוענק בשנת 1999 פרס אוסקר נוסף על תפקידו בסרט "אמריקן ביוטי". גבריאל ביירן, שגילם את קיטון, החל בשנת 2008 לככב בסדרה "בטיפול" המבוססת על הסדרה הישראלית ואף זכה בגלובוס הזהב ומועמדות לפרס האמי על הופעתו. בניסיו דל טורו, הלא הוא פנסטר, גרף בשנת 2000 את פרס האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר בסרט "טראפיק". צ'אז פלמינטרי שלוהק כאמור לתפקיד סוכן המכס, היה מועמד לאוסקר על תפקידו כשחקן משנה בסרט "קליעים מעל ברודווי" ובין היתר שיחק בקומדיה המצוינת "בואו נדבר על זה". סוזי איימיס, שהופיעה כעורכת הדין וזוגתו של קיטון, השתתפה בשנת 1997 בסרט עטור הפרסים "טיטניק" שם הכירה את בעלה הבמאי ג'יימס קמרון.

הסרט "החשוד המיידי" מעורר נוסטלגיה לימים בהם נוצרו סרטים מקוריים ויצירתיים בניגוד לכל סרטי ההמשכים הממוחזרים שנחתו עלינו בתקופה האחרונה. למרות שמאז צאת הסרט נוצרו אינספור סרטים עם טוויסטים בעלילה ואנחנו הרבה פחות תמימים משהיינו בשנות התשעים, הסוף של הסרט עדיין מפתיע ומעלה חיוך של סיפוק והנאה על הפנים. אם צפיתם בו בעבר, אולי לא תופתעו מסיומו אבל בטוח תגלו פרטים נוספים שלא ראיתם קודם. אז מיהו קייזר סוזה לעולם לא נדע כי כמו שאמר קינט: "ופשוט ככה.. הוא נעלם!"
עתרת סלייטר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1די ברור שקינט הוא קייזר סוזה, היות וכל מהות המבצע היתה לחסל את האדם היחיד שיודע איך הוא נראה, פעולה שכשלה וקייזר נחשף, מה שכן, את התדמית האיימתנית של סוזה בנה קינט בעצמו לאורך כל הסרט, כך שכשמבינים שכל הסיפורים שלו והדמויות בדויים גם הדמות של קייזר הופכת לא ברורה, בכל זאת סרט גדול !! משה (40) | 05/08/2015 00:21:29
רלוונטי
אין מאמרים מחודש יולי
 
חיפוש בארכיון 2015
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט