חדשות קולנוע וסרטים

פרידה מענק - 5 הסרטים הגדולים של ווס קרייבן

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עולם הקולנוע נפרד היום בצער רב מווס קרייבן שהלך לעולמו לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן במוח. ווס היה בן 76 במותו. קרייבן נחשב לאחד מגדולי במאי האימה עם שתי סדרות סרטים מצליחות שנקשרו אליו "סיוט ברחוב אלם" שהיה חלק מרכזי בעלייה של סרטי הסלאשרים בשנות השמונים ו"הצעקה" שהפך לסנסציה בניינטיז והחזיר את סרטי האימה למרכז הבמה.

לזכרו החלטנו לבחור את חמשת סרטי האימה הטובים ביותר שביים קרייבן בקריירה הארוכה והמרשימה שלו. כשמדובר בבמאי בסדר גודל הזה, לבחור את חמשת סרטיו הטובים ביותר זו משימה לא קלה ובכל זאת, הנה הניסיון שלנו לעשות את זה:


5. גבעות הפחד (1977)

אחד מסרטיו הראשונים של קרייבן עוקב אחרי משפחה אמריקאית מהפרברים שנתקעת באמצע מדבר נאוודה. רחוקים מסיוע, המשפחה האמריקאית מותקפת על ידי שבט של קניבלים פראיים במה שגורר סצנות רצח, אונס ושלל דברים ברוטאליים.

מה שבעיניי הופך את הסרט לכה מוצלח הוא העובדה שהמשפחה האמריקאית הופכת אט אט לפראית בעצמה במטרה לשרוד. מדובר באלמנט שעד שנות השבעים כמעט ולא נראה בקולנוע האמריקאי. "גבעות הפחד" זכה להצלחה מסחררת בקופות עם הכנסות של 25 מיליון דולר, ביחס לעלות הפקה של 230 אלף דולר בלבד. הסרט זכה גם לסרט המשך ולרימייק די מוצלח.



4. צעקה (1996)

כבר אחרי סצנת הפתיחה המבריקה שלו, כשאחת מהשחקניות האהובות בהוליווד אז, דרו ברימור, נרצחת באכזריות אפשר להבין ש"צעקה" הוא לא סרט שגרתי.

הסרט עוקב אחר דמותה של סידני פרסקוט (נב קמפבל) תלמידת תיכון בעיירת וודסברו שתפרסמה בזכות רצח מזעזע שבו נרצחה אמא של סידני. סידני הופכת למטרה הראשית של הרוצח המסתורי Ghostface. הסרט הפך להצלחה מסחררת בעיקר בגלל המודעות העצמית שלו והאלמנטיים הפרודים שלו שצוחקים על הסלאשרים הקלאסיים. "צעקה" מצליח להיות מעניין ומותח לכל אורכו ובהחלט מדובר באחד מסרטי האימה הבולטים של שנות התשעים.

"צעקה" החייה מחדש את ז'אנר האימה בתקופה בה הוא היה גוסס ונחשב עד היום לפורץ דרך בז'אנר. הסרט הכניס 173 מיליון דולר כשעלות הפקתו הייתה 15 מיליון. הסרט זכה לשלושה סרטי המשך (קצת פחות מוצלחים מהמקורי) ולאחרונה עלתה ב-MTV סדרת טלוויזיה המבוססת על הסרט בהפקתו של קרייבן.

3. הבית האחרון משמאל (1972)

סרטו הראשון של קרייבן הוא גם סרטו האכזרי והמזעזע ביותר ונתפס כמעין גרסה פסיכוטית במיוחד ל"מעיין הנעורים" הקלאסי של אינגמר ברגמן.

את הסרט אפשר לחלק לשניים: החלק הראשון עוקב אחרי מרי ופיליס שיוצאות לחגוג את יום הולדתה של מרי בקונצרט. לאחר הקונצרט השתיים מנסות להשיג מריחואנה כשהן נופלות קורבן לחבורה של ארבעה אסירים נמלטים שאונסים ורוצחים אותן. החלק השני מתחיל עם הגעת האסירים לבית הוריה של מרי. ההורים מזהים שמדובר במי שאחראים להיעלמות של ביתם בזכות תליון שלקח אחד הפושעים ממרי, במה שהופך מהר מאוד לסיפור נקמה אכזרי ומזעזע. הסרט כולל סצנות גרפיות קשות של אונס, כריתת איבר מין ואלימות קשה.

בצפייה חוזרת הסרט עדיין עובד ומזעזע כמעט כמו בצפייה הראשונה. הסגנון שמאפיין את הסבנטיז ניכר וגם כאן ניתן לראות איך המשפחה הכי נורמלית מוציאה מתוכה צדדים אפלים בסיטואציות קיצוניות (דבר שיחזור על עצמו ב"גבעות הפחד"). מדובר בסרט מבריק שהשפעתו על סרטי האימה גם אחרי ארבעה עשורים ניכרת. הסרט הכניס 3.1 מיליון דולר בקופות, כשעלות הפקתו הייתה 87 אלף דולר בלבד וזכה אף הוא לרימייק בשנת 2009.



2. הסיוט החדש של ווס קרייבן (1994)

לאחר ששחטו את הפרנצ'ייז והצליחו כמעט לחסל אותו עם כמה סרטי המשך איומים (הסרט הרביעי, החמישי והשישי) ניסו "ניו ליין סינמה" להחזיר עטרה ליושנה ונתנו את המפתחות לסרט השביעי ליוצר המקורי של "סיוט ברחוב אלם" - ווס קרייבן.

מלבד קרייבן גם הת'ר לאנגנקאמפ חזרה לסדרה אחרי היעדרות ממושכת ומגלמת את עצמה כשחקנית. הסרט מתרחש כעשור לאחר אירועי "סיוט ברחוב אלם" המקורי. לבמאי ווס קרייבן יש סיוטים והוא נעזר בהם כדי לכתוב תסריט לסרט השביעי בסדרה. הוא פונה להת'ר בבקשה לגלם את ננסי בפעם האחרונה. הת'ר מתחילה לקבל שיחות מוזרות מבחור שחושב שהוא פרדי קרוגר ובנה הקטן, דילן, מתנהג מוזר גם הוא. כשבעלה נרצח בתאונת דרכים מוזרה היא מבינה שפרדי באמת מנסה להגיע אליה.

עם החזרה של קרייבן חזר גם הכבוד לסדרת הסרטים הזו. מדובר באחד מהסרטים הטובים בסדרה ובעיניי בכלל אחד מסרטי ההמשך הטובים ביותר בז'אנר, בטח כשמדובר בהמשך שהוא הסרט השביעי במספר. קרייבן עושה עבודה טובה בתפקיד עצמו ולנגנקאמפ גם היא מראה למה דווקא הסרטים בהשתתפותה הם הטובים ביותר בסדרה.

השילוב של עולם הסרט, הפקת הסרט והחלום עובד בצורה מבריקה וגם הרצח של ג'ולי, הבייביסיטרית כמחווה לרצח של טינה מהסרט הראשון מבריק אף הוא והופכ את "הסיוט החדש" לסרט מצוין. הסרט נכשל כשלון חרוץ בקופות (אני מאמין שאנשים איבדו תקווה אחרי הסרט הקודם) עם הכנסות של 18 מיליון דולר בלבד (הנמוכות בסדרה).

1. סיוט ברחוב אלם (1984)

בנובמבר הקרוב יחגוג "סיוט ברחוב אלם" 31 שנים. הסרט העצמאי שבוים ונכתב על ידי קרייבן מתרחש בעיירה ספרינגווד אוהיו בה ילדי העיירה מתחילים לחוות סיוטים וחוששים שאם יירדמו הם יירצחו בחלומותיהם ע"י פרדי קרוגר בעל הפנים המצולקות וכפפת הסכינים, מה שיוביל למותם גם במציאות.

אז מה הופך את הסרט הראשון לכל כך גדול? קודם כל העובדה שמדובר בסרט האימה הראשון שנכנס לעולם החלומות (וגרם למילונים ברחבי העולם לא לישון). נוספת לכך הדמות הקלאסית והאימתנית של פרדי קרוגר, הקשר בין סקס מתירני למוות אכזרי וטשטוש הגבול בין החלום לבין המציאות. נוסף לזה גם הרציחות הבלתי נשכחות של טינה, שנדקרת במיטתה ונמרחת על הקירות מול בן זוגה וכמובן גלן (ג'וני דפ בבכורה הקולנועית שלו) שנמשך לתוך המיטה ואז - באחד האימג'ים הזכורים ביותר בתולדות הז'אנר - נפלט זרם עצום של דם אל התקרה. את קרוגר אנחנו כמעט לא רואים בסרט ורוב הזמן הוא נראה בצללים וקרייבן מצליח לשמור על המסתורין כמעט עד הסוף.

"סיוט ברחוב אלם" הוא לא רק הסרט הטוב ביותר של ווס קרייבן אלא גם כיום, 31 שנים אחרי, הוא אחד מסרטי האימה הגדולים, משובחים ובעיקר משפיעים על הז'אנר ועל הקולנוע בכלל. הסרט היה להצלחה אדירה והכניס 26 מיליון דולר ברחבי העולם כשעלות הפקתו הייתה 1.8 מיליון דולר והיה להצלחה הראשונה של ענקית הקולנוע "ניו ליין סינמה". אחריו כאמור פרדי זכה לשישה המשכים, ספין אוף, רימייק, סדרת טלוויזיה והפך לגיבור תרבות של ממש שישאר איתנו, כמו המורשת של קרייבן כולה, לנצח.

[*]
זוהר צלח - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט