חדשות קולנוע וסרטים

סיכום תשע"ו: מהו סרט השנה הישראלי של מבקרי אתר סרט?

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לקראת השנה העברית החדשה ביקשנו ממבקרי הקולנוע שלנו לבחור את שלושת הסרטים הישראלים האהובים עליהם, מתוך 40 הסרטים הישראלים – עלילתיים ודוקומנטריים – שעלו לקולנוע בשנה החולפת. מהן הבחירות שלהם ומהו סרט השנה לשנת תשע"ו של אתר "סרט"?
סרטי השנה של עורך מדור הביקורות יאיר הוכנר

1. היורד למעלה: סרטו של אלעד קידן הוא שירה קולנועית צרופה, אחת הפנינות הקולנועיות שנראו בשנה החולפת על גבי המסך הגדול.

2. מי יאהב אותי עכשיו – ברק ותומר הימן מביאים למסך סרט תיעודי על סער מעוז, היוצא מהארון מול משפחתו הדתית גם כגיי וגם כנשא HIV. התוצאה מרגשת עד דמעות, סרט סוחף וכל כך ישראלי.

3. פרינסס שואו – סרטו התיעודי של עידו הר על נפלאות האינטרנט. מטפלת סיעודית סמנתה מניו אורלינס החושפת ביוטיוב את שיריה ומופתעת לגלות שבעזרתו של קותימן, מוסיקאי ישראלי מוכשר’ היא הופכת לכוכבת בינלאומית. מדהים.



סרטי השנה של מבקר האתר רון פוגל

1. היורד למעלה: על פניו סרטו הראשון באורך מלא של אלעד קידן, "היורד למעלה", לא מבטיח רבות. בחור צעיר יורד את הכרמל כדי לתפוס אניית סוחר ולעזוב את הארץ. בחור קצת פחות צעיר עולה את הכרמל כדי למצוא עגיל שאבד לאשתו. אולם בתוך הסיפור הלקוני הזה מכניס קידן נפח ועומק שלא נגמרים. במהלך העלילה מופיעות להן סצנות מקסימות, רגעים קטנים של פיסות חיים ובעיקר הרבה מאוד אנושיות.

"היורד למעלה" הוא סרט אורבני לתפארת. סרט שבו העיר היא שחקן לא פחות חשוב מהגיבורים הראשיים. זוהי יצירת מופת נחבאת אל הכלים, סרט שיוצאים ממנו עם חיוך גדול על הפנים ואז מתפנים לחשוב על הדברים הקטנים והחשובים באמת בחיים.



2. סופת חול

3. ארץ פצועה

סרטי השנה של עורך האתר אלעד שלו

1. מסווג חריג: סרטו של בועז ארמוני הצליח למוסס את חומות ההגנה שלי בזו אחר זו. בעוד הגעתי אליו ללא ציפיות ותחילת הסרט בה מוצג הניגוד החריף בין החייל האשכנזי החנון שמגיע לשבוע אבט"שים, לבין החיילים הערסים שממררים את חייו, גרמה לי לאי נוחות, ככל שהסרט התקדם הבנתי עד כמה הוא כתוב היטב, כולל פניות מפתיעות ומבוצע בדיוק מפתיע לסרט בכורה.

"מסווג חריג" יושב על כל הקונבנציות והסטראוטיפים של הישראליות ומפרק אותם בזה אחר זה. זהו סרט אימה/סלשר ישראלי ראשון, משולב בלא מעט ביטים קומיים מוצלחים, שנשען על מוסכמות גלובליות, אך יש בו משהו מקומי מאוד, שתופס את רוחה של ישראל העכשווית בהצלחה ומסובב את הסכין עד הסוף (דו משמעית).



2. היורד למעלה

3. שבוע ויום סרטי השנה של מבקר האתר דין קליין

1. היורד למעלה: סרט הביכורים של אלעד קידן, מאופיין בתנועה דו כיוונית כפי שניתן להבין משמו – שתי הדמויות הראשיות נעות אחת לכיוון השנייה כבתנועת מטוטלת, האחד עולה והשני יורד. הסרט מתרחש במסלול המדרגות המחברות את השכונות החיפאיות המגוונות והשימוש הסמלי בגיאוגרפיה הטבעית של העיר הוא מקורי ומוסיף עוד רובד מעניין לקשר הסימביוטי בין הדרך בה העיר בנויה לבין הדרך בה אנשים חיים בה.

נדמה שבסרט זה הר הכרמל, בו חצובות אותן מדרגות משופעות, הוא אותו הר שעליו סיזיפוס מהמיתולוגיה היוונית מגלגל את הסלע הכבד שלו וכמו סיזיפוס כך גם שתי הדמויות הראשיות חוזרות על אותו מסלול, פעם למעלה ופעם למטה, כל אחת עם המשא שלה.

הקולנוע של קידן הוא הומניסטי מאוד בכך שהוא בוחן את החוויות האנושיות הזעירות ביותר אך גם במקביל מציג עולם בו מערכות יחסים הן לא רק בין איש לרעהו אלא גם בין האדם למרחב בו הוא חי. קידן יצר יצירת ביכורים ייחודית, מצחיקה ונוגעת הממצבת אותו כאחד היוצרים המבטיחים והכישרוניים ביותר של הקולנוע הישראלי.

2. שבוע ויום

3. ג'נקשן 48



סרטי השנה של מבקר האתר נתן ליכטר:

1. פרינסס שואו: "פרינסס שואו" הפתיע אותי. פשוט תפס אותי לגמרי לא מוכן. בפעם הראשונה בחיי הצטמררתי מסצנה מסוימת בסרט תיעודי בפרט ובסרט קולנוע בכלל. עד היום הייתי רגיל להצטמרר ממוזיקה, אבל לא מסרט קולנוע. אני לא מתכוון לצמרמורת של פחד, אלא מקטע כל כך מרגש עד שהוא מצמרר. מה שאין ספור פרקי סדרות ריאליטי על טבחים חובבים או זמרים מתחילים לא הצליחו לעשות לי עם הפורנוגרפיה הרגשית שלהם, הצליח לחולל עידו הר, במאי הסרט.

פרינסס שואו" רחוק מלהיות סרט הדוקו המוזיקלי הממוצע. הוא עוסק בתופעה ייחודית ונדירה ולא עוקב אחר עוד מוזיקאית שכולם מכירים. היתרון שלו נמצא גם בחשיפת זמרת שרחוקה מעולם הזוהר. זהו סרט תיעודי מעניין ומרתק מתחילתו ועד סופו.

2. עד קצה הזריחה

3. ג'רוזלם



סרטי השנה של מור קומפני

1. סופת חול: הסרט שהספיק לכבוש את ליבם של הפסטיבלים הנחשבים בעולם ונמכר להפצה נרחבת שכוללת את נטפליקס היוקרתית הוא הרבה יותר מסך כל הצלחותיו. מדובר בסיפור מרתק ויצירת ביכורים אמיצה של יוצרת צעירה. בלי מילה אחת בעברית, בלי תקציב מנופח ובלי שחקנים מוכרים הצליחה עילית זקצר ליצור את אחד הסרטים הנוגעים והיפים ביותר שנראו כאן, המביא את סיפורן של שתי נשים בדואיות שמתייצבות מול גורלן כפי שמכתיבה אותו המסורת.
הופעות עוצרות נשימה של השחקניות הראשיות, למיס עמאר ורובא בלאל עספור לצד המוזיקה הנפלאה של רן בגנו, הצילום המדויק של שי פלג והעריכה של רונית פורת - כל אלה בונים יצירה שלמה, מלאת עומק שחומקת מכל קלישאה אפשרית. אתם פשוט חייבים לראות את הסרט הזה.

2. היורד למעלה

3. מי יאהב אותי עכשיו



סרטי השנה של מבקר האתר ערן איצקוביץ

1. סופת חול: "כבש אותי לחלוטין. מהמשחק המעולה של כל מי שמופיע המשחק והבימוי העדין של עילית זקצר ועד הצילום היפהפה והעלילה החזקה, "סופת חול" הוא סרט מרגש מאוד על משמעות המשפחה בחיים ובעיקר על מעמד האישה, לא רק בחברה הבדואית – אלא בכל חברה. סרט חזק ועוצמתי עם מסר חשוב ורלוונטי לכולנו שפשוט אסור להתעלם ממנו.



2. פרינסס שואו

3. שבוע ויום

סרטי השנה של כתב הקולנוע זוהר צלח

1. שבוע ויום: יצירת הביכורים של אסף פולונסקי תפסה אותי לא מוכן. הגעתי לסרט עם ציפיות רבות לאחר המחמאות ששמעתי עליו אבל שום דבר לא הכין אותי לרכבת ההרים הרגשית הזו. פסקול נהדר והופעות מדהימות של השחקנים הראשיים (המחדל הכי גדול בטקס אופיר אחרון היה אי הזכייה של שי אביבי בפרס השחקן הראשי) יחד עם העבודה הרגישה של פולונסקי בסרט הופכת אותו לאחד מהסרטים הכי טובים שראיתי השנה בכלל. מעטים הסרטים שיכולים להיות כל כך מצחיקים וכואבים, כל כך ישראלים אבל כל כך גלובליים.



2. ג'רוזלם

3. ג'נקשן 48

בסיכום שקלול תוצאות המבקרים - סרט השנה של אתר סרט הוא:

1. היורד למעלה

אלעד קידן, במאי הסרט הגיב על הבחירה: "כבוד גדול ושמחה רבה לשמוע ככה פתאום בערב ראש השנה, ש'היורד למעלה' ממשיך לצעוד במשעולי הקולנוע. מקווה שתהיה לנו שנה של ריצות שמחות בירידה ועליות מאתגרות - שבסופן מחכים חברים. הסרט כבר סיים הפצה, וכל אזכור שלו מראה לי שהוא ממשיך לפעום".

2. סופת חול

3. שבוע ויום

מה סרט השנה שלכם? הצביעו לסקר וענו בתגובות לכתבה מהו הסרט הישראלי האהוב עליכם ולמה. התשובות המקוריות ביותר יזכו בכרטיסים זוגיים (בכפוף לתקנון) להקרנת הקומדיה הישראלית "הלהקה האחרונה בלבנון" בהשתתפות היוצרים והשחקנים ב-9 לאוקטובר בסינמה סיטי גלילות.

מהו הסרט הישראלי הטוב ביותר שיצא בשנת תשע"ו? אבוללה ג'נקשן 48 באבא ג'ון חתונה מנייר מיסטר גאגא מסווג חריג שבוע ויום
שלח/י
תגובותהוסף תגובה
1כיף לראות ש'היורד למעלה' מקבל הכרה. סרט מיוחד, בחירות אמיצות, מצחיק מפתיע ואפילו מרגש. כבוד לחיפה ולקולנוע הישראלי. דוד (29) | 10/10/2016 14:35:57
רלוונטי
חץ היורד למעלה (עמוד סרט)
חץ שבוע ויום (עמוד סרט)
חץ פרינסס שואו (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט