חדשות קולנוע וסרטים

"מינכן" - חדש בקולנוע

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
אחרי חודשים רבים של המתנה, עשרות כתבות באינטרנט, עיתונות טלויזיה ורדיו, מגיע סוף סוף למסכי הקולנוע בארץ סרטו המדובר של סטיבן שפילברג "מינכן".

בספטמבר 1972 התקפת טרור חסרת תקדים התחוללה בשידור חי לפני 900 מיליון צופי טלוויזיה מכל רחבי העולם וסימנה את ראשיתה של צורת אלימות חדשה ובלתי צפויה. זה היה השבוע השני של משחקי הקיץ האולימפיים במינכן, מערב גרמניה. האולימפיאדה שכונתה "אולימפיאדת השלום והשמחה", החלה בתרועה גדולה עם השחיין מארק שפיץ והמתעמלת אולגה קורבוט. לפתע, ללא כל התרעה, פלשה לכפר האולימפי קבוצה המשתייכת לארגון הטרור 'ספטמבר השחור', אנשיה רצחו שני חברי משלחת ישראלים ולקחו תשעה כבני ערובה. הטבח הטרגי הסתיים כ-21 שעות מאוחר יותר כשג'ים מקוי בישר את הנורא מכל "כולם כבר לא איתנו".

בעוד שהטרור של מינכן נראה והורגש מסביב לעולם, ההתרחשות האינטנסיבית והסודית שבאה אחריו, נותרה ברובה בלתי ידועה. סטיבן ספילברג מביא כעת את הסיפור של "מינכן" המבוסס על האירועים של מינכן 1972 ופעולת התגמול הנועזת, המורכבת והאגרסיבית שבאה לאחר מכן ובוצעה על ידי אנשי המוסד הישראלי.

במרכז "מינכן" עומד אבנר (אריק באנה), קצין צעיר ופטריוט, שעדיין נתון באבל על הטבח במינכן וזועם על אכזריותו. אפרים (ג'פרי ראש) סוכן מוסד פונה אליו ומציג בפניו משימה חסרת תקדים בהיסטוריה הישראלית. הוא מבקש ממנו להשאיר מאחוריו את אשתו ההרה (איילת זורר), לוותר על זהותו ולהפוך לסוכן חשאי שמטרתו לאתר ולהרוג 11 אנשים המואשמים על ידי המודיעין הישראלי בתכנון טבח הספורטאים במינכן.

למרות גילו הצעיר וחוסר ניסיונו, לא עובר זמן רב ואבנר מוצא עצמו עומד בראשו של צוות המונה 4 מגויסים שונים ומיומנים: סטיב (דניאל קרייג) הנועז והקשוח יליד דרום אפריקה והנהג של הצוות, האנס (האנס צישלר), היהודי-גרמני שמתמחה בזיוף מסמכים, רוברט (מתיה קסוביץ') הבלגי מתמחה בבניית צעצועים וחומרי הנפץ וקארל (סיריאן הינדס), השקט ובעל הראש המתודי שתפקידו הוא "לנקות" אחרי האחרים.

מז'נבה לפרנקפורט, דרך רומא, פריז, קפריסין, לונדון וביירות – אבנר וצוותו מקיפים את העולם תחת מעטה סודיות קפדני. הם מאתרים את הנאשמים ומחסלים אותם אחד אחד. במהלך עבודתם, מעבר לחוק הבינלאומי, לבד ללא משפחה ובית, הקשר היחיד שלהם לאנושות הוא היחסים שביניהם. אבל אפילו הקשר הזה מתחיל להישחק כשארבעת הגברים מתחילים להתווכח ולתהות על השאלה שלא נותנת להם מנוח: "את מי בדיוק אנחנו הורגים? האם אפשר להצדיק את זה? האם זה יפסיק את הטרור?"

קרועים בין הכמיהה לצדק ובין הספק המטריד – המשימה מתחילה לרדוף את אבנר וצוותו ומיום ליום ברור יותר שככל שהיא תימשך זמן רב יותר כך הם עצמם נתונים בסכנה להפוך לנרדפים ולרדופים.

אריק באנה (אבנר) האוסטרלי במקור, התגלה לצופי הקולנוע כשגילם את דמותו של מארק 'צ'ופר' ריד בסרט הקולנוע "צ'ופר". הסרט הוצג בפעם הראשונה בפסטיבל סנדאנס של שנת 2001 ויצא אחר כך להקרנות מסחריות (אבל פסח על מדינת ישראל ואת הסרט ניתן להשיג ב- DVD כמו כן הוא מוקרן מידי פעם בערוצי הסרטים השונים). באנה שכה בפרסים של איגוד המבקרים האוסטרלי ושל מכון הקולנוע האוסטרלי על תפקידו בסרט.

תפקידו הבא היה בסרטו של רידלי סקוט, "בלאק הוק דאון", בתפקיד סרג'נט נורם גיבסון, לצד ג'וש הארטנט, יואן מק'גרגור וטום סייזמור. הוא שיחק ב"טרויה", בתפקיד הקטור, נסיך טרויה וב"הענק" של אנג לי.

הסיפור של "מינכן" מתרחש בשלושה עולמות שונים: האירועים הציבוריים של אולימפיאדת מינכן, העולם האפל של המוסד והיחידות המיוחדות שלו הפועלות בעולם של צללים ברחבי העולם, והעולמות הפנימיים של 5 הדמויות הראשיות שעוברות מהפכים פסיכולוגיים במהלך התקופה בה משימתם מבוצעת.

את הסרט צילם צלמו הקבוע של שפילברג בשנים האחרונות יאנוש קמינסקי, שזכה פעמיים בפרס האוסקר, על צילום "רשימת שינדלר" ו"להציל את טוראי ריאן". במהלך העבודה על סגנון הצילום המועדף לסרט ערך קמינסקי סדרת צילומי בוחן על מנת למצוא את המראה שספילברג ירגיש שמתאים למתח של הסיפור ולמבנה שלו. כמו כן, הם ניסו למצוא סגנון צילום שיהדהדו בו המותחנים האפלים של שנות ה-70 עם טאץ' עכשווי.

קמינסקי: "אני וסטיבן נמצאים במערכת היחסים שלנו במקום כזה בו אנחנו צריכים לדבר מעט מאוד. הוא מכיר את השיפוט שלי וסומך עליו ואני מכיר את החוש האסתטי שלו היטב. אנחנו משוחחים מעט בייחוד על מה שלא צריך לעשות, אבל הצד הויזאולי נשאר פחות או יותר החלטה שלי. ב-2004 נסעתי לפריז והתחלתי לבדוק דברים עם פלטות צבעים שונות, פילטרים, עדשות, תאורה ותהליכים כימיים מסוימים".


"יש בסרט 8 מדינות שונות והחלטתי לתת לכל אחת מהן מראה שונה שיאפיין אותה. כך לכל מדינה יש את האינדיבידואליות שלה למרות שרוב הצילומים צולמו במלטה ובהונגריה. כל מה שקורה במזרח התיכון יותר צבעוני, חם ושמשי וברגע שעוזבים את החלק הזה של העולם ועוברים לפרנקפורט, פריז, לונדון ורומא הצבעים נעשים פחות רוויים, אבל גם לערים האירופאיות השונות יש מראה אחר." התאורה גם כן משחקת תפקיד מרכזי בעיצוב מראה הערים וכל מקרה רצח אופיין בצילום ייחודי. מבחינת שימוש בעדשות ספילברג התעקש על צילום בעדשות זום כדי להידמות לסרטים שצולמו בשנות ה-70 בהן צילום זה רווח.

לצד השחקנים האמריקאים משחקים הרבה מאוד שחקנים ישראלים, החל מאיילת זורר שמגלמת את אשתו של אבנר, גילה אלמגור שמגלמת את אימו, משה איבגי, שרון אלכסנדר, עמוס לביא, אוהד שחר, עודד תאומי, אסי כהן (שאפילו מופיע בעירום), מכרם חורי ואפילו יהודה לוי שצץ לו לשלושה שוטים.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2006
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט