חדשות קולנוע וסרטים

עשרת הסרטים הטובים של 2009 – סקירה שנתית – חלק ב'

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: יאיר הוכנר

לעומת 2008 שהיתה שנה שבה הקולנוע הכניס לצופים מכה בבטן ולא נתן לו לברוח מהמציאות המרה, שנת 2009 היא שנת הבריחה מהמציאות. אלה הבחירות שלי לשנה האחרונה:

1) ארץ יצורי הפרא

[*]

ספייק ג'ונס ("להיות ג'ון מלקוביץ", "אדפטיישן") חוגג עשר שנים לעשיית קולנועית ומעבד למסך הגדול את ספר הילדים הקלאסי של מוריס סנדק. התוצאה היא סרט מסע פנימי, אישי לחלוטין, פיוטי ומרהיב, של ילד אל תוך עולם המורכב ממפלצות המייצגות את הרגשות שלו. סוג של ארגז חול שבו הפנטסיות של הילדים המשחקים בו מתגשמות. בעיני זה הסרט המקורי ביותר לשנת 2009, יצירה קולנועית יוצאת דופן, נועזת שמהשוט הראשון שבו הילד פורץ אל המסך בקול צעקה, עד השוט האחרון והקסום. הוא לא מרפה מהצופה בו, מצליח לעורר בו שפע של רגשות וסערות פנימיות ובסוף אף לגרום לו להזיל דמעה. בסרט יש גם צילום יפהפה של לאנס אקורד ושירים ממכרים של קרן או (סולנית Yeah Yeah Yeahs).

2) ממזרים חסרי כבוד

[*]

אם היה סרט אחד שברח מהמציאות האמיתית ויצר לה אלטרנטיבה פרועה לחלוטין וכל זה בתאווה גדולה, הרי זה "ממזרים חסרי כבוד" סרטו האחרון של קוונטין טרנטינו, שאף זיכה אותנו בביקור בארץ הקודש. הבמאי חולה הקולנוע מייצר מסע נקמה אולטימטיבי של היהודים בצורר הנאצי, ובתקופה כול כך רגישה שבה אנחנו חיים כשהתחושות האנטי ישראליות שמופצות בעולם עולות וגואות כול כך כיף לראות סרט מבדר בצורה כול כך מושלמת שגיבוריו היהודים יעשו הכול כדי לחסל את היטלר אפילו אם זו רק פנטסיה קולנועית מושלמת.

3) למעלה

[*]

אולפני פיקסאר עשו זאת שוב! בפעם המי יודע כמה הם הצליחו ליצור סרט קולנוע חכם, מרגש ומצחיק. סיפורו של קשיש הבוחר לברוח מהמציאות האפורה שבה הוא חי כדי להגשים חלום ילדות ובעזרת מאות בלונים הוא מעיף את ביתו מעל גורדי השחקים להרפתקה בדרום אמריקה. עם שפע מחוות קולנועיות ביניהם ל"בלון האדום", "Hell's Angel" וסרטי פרנק קאפרה. "למעלה" מתעלה מעל כול סרטי האנימציה שהוקרנו השנה בבתי הקולנוע בכמה רמות ומספק חוויה קולנועית מסעירה ומרגשת שאסור להחמיץ.

4) טוקיו סונטה

[*]

"טוקיו סונטה", יצירת מופת של הבמאי קיושי קוראסוואה, זוכת פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן כמעט ונגנז. בהפתעה מוחלטת הסרט יצא לאקרנים ואף זכה להצלחה ביקורתית וכלכלית נאה. סרט על משפחה בורגנית יפנית בטוקיו שכול אחת מהצלעות שלה מעדיף לברוח לתוך עולמו ולא להתמודד עם המציאות האכזרית. המערכה השלישית של הסרט מסתיימת בסונטה שהופכת את היצירה הקולנועית הייחודית הזו לתענוג פיוטי, מזכך ובלתי צפוי.
5) אוואטר

[*]

היה צריך נס כדי להפוך את העלילה הבנאלית הזו לסרט מעולה, אבל הנס התרחש. הבמאי/תסריטאי/מפיק ג'יימס קמרון, האיש שמאחורי "טיטניק", "שליחות קטלנית 1 ו2", "שובו של הנוסע השמיני", "שקרים אמיתים" ו"מצולות" חוזר לאולמות הקולנוע עם הלהיט הגדול ביותר לשנת 2009. קמרון בחוכמתו מנצל את הטכנולוגיה המרשימה כדי לספר סיפור אהבה כמו ב"טיטניק" רק עם המון פעולה ואקשן כמו ב"שליחות קטלנית" על רקע נופים מרהיבים וכך הוא פוגע בכול קהל יעד אפשרי. התוצאה היא קולנוע הוליוודי מסחרי במיטבו שמצליח להשכיח מהצופה את התסריט האיום בעזרת ההישגים הטכנולוגים המרשימים שלו ושפע סצנות פעולה סוחפות ומרגשות.

6) עג'מי

[*]

סרט הביכורים המעולה של ירון שני וסכנדר קובטי זכה בציון לשבח בפסטיבל קאן במסגרת תחרות מצלמת הזהב, הוא נבחר לפסטיבל הקולנוע הבין-לאומי החשוב ביותר בצפון אמריקה - טורונטו. הוא זכה בפרס אופיר וייצג אותנו באוסקר האמריקאי וכמובן הזכייה בפרס וולג'ין לסרט הקולנוע הישראלי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בירושלים. "עג'מי" משתייך לז'אנר סרטי הפשע אבל הוא שוחה היטב גם בזרם הקולנוע הניאו-ריאליסטי האיטלקי המתייחס אל גיבוריו בצורה אנושית ללא ראייה ביקורתית. "עג'מי" הוא כנראה אחד הסרטים הטובים ביותר שנוצרו אי פעם בישראל והוכחה מוחצת עבור מפיצי הסרטים בישראל שהקהל המקומי יכול להתמודד עם קולנוע איכותי נטול פשרות רק אם יספקו לו שכזה.

7) המתאבק

[*]

"רקוויאם לחלום" הוא סרט ששינה את חיי בשנת 2000. בשנת 2009 דארן ארונופסקי חזר לטלטל את עולמי בעזרת תסריט קלאסי מהודק ומדויק של רוברט די. סיגל ושחקן מדהים אחד בשם מיקי רורק בקאמבק של השנה. יצירה קולנועית אישית, כואבת ואכזרית. כול מי שיצליח להתגבר על האלימות הגראפית בסצנות הקרב, הדם הניגר והמזוכיזם של המשתתפים בקרבות, יגלה דרמה אמריקאית מסורתית ואינטליגנטית שעשויה ביד אמן. "המתאבק" הוא יצירה הוליוודית קלאסית שבה הגיבור יודע שזמנו על גבי הפלנטה קצוב והוא מנסה למצוא גאולה באהבה חדשה/ישנה ולחדש את מערכת היחסים עם בתו המתנכרת. לכאורה סרט בנאלי אבל רחוק מכך אלפי מונים.
8) סינגל מן

[*]

סרט הביכורים של מעצב האופנה טום פורד הוא יצירה קולנועית מדויקת שבה כול פריים מזכיר מלודרמה הוליוודית מהסיקסיטיז או הפיפטיז. לעיתים הוא מזכיר תצלום אופנה מתוך אחד מהמגזינים האופנתיים שפורד פרסם אצלם. מדובר ביצירה קולנועית שזכתה בפרס האריה הקווירי בפסטיבל ונציה האחרון לצד פרס השחקן הטוב ביותר לקולין פירת' המגלם מרצה לספרות שמחליט לשים קץ לחייו אחרי שבן זוגו ב-16 השנים האחרונות מת בתאונת דרכים. "סינגל מן" הוא אחד הסרטים המרשימים של שנת 2009 - סרט אישי, מרגש ובעיקר כול כך יפה שזו כבר סיבה מספיק טובה כדי לחיות.

9) 500 ימים עם סאמר

[*]

עם מחוות קולנועיות לאינגמר ברגמן, פרנסואה טריפו, וודי אלן, זאק דמי, מרסל מרסו ו"הבלון האדום". פסקול מעולה המערבב יוצרים צעירים ועכשוויים לצד קלאסיקות פופ מעולות. והתאהבות מוחלטת בשני הגיבורים הראשיים של הסרט, השחקנים: ג'וזף גורדון לוויט וזואי דשאנל. "500 ימים עם סאמר" עוקב אחרי צעיר המאמין באהבה המתאהב בבחורה שלא מאמינה באהבה, בקיצור, קומדיה לא רומנטית חכמה במיוחד המשתמשת בעריכה נבונה ותסריט מבריק." 500 ימים עם סאמר" הוא הסרט הרומנטי הטוב ביותר של השנה ואולי של העשור.

10) לבנון

[*]

למען האמת די נמאס מסרטי מלחמת לבנון, וממש לא רציתי לראות את סרטו של שמואל מעוז, אבל כשצפיתי בו נכבשתי. מדובר בסרט מלחמה מעולה, סרט פעולה מרשים וסרט אימה אפקטיבי לחלוטין. 90 דקות עוצרות נשימה שמושיבות את הקהל על קצה הכיסא ולא נותנות לו מנוח. גיבורי הסרט לא יוצאים מתוך הטנק וכול המלחמה בעצם נראית מנקודת המבט של הפריסקופ, ממש כמו במשחק מחשב רצחני במיוחד. כן, מלחמה זה דבר מחורבן למי שלא ידע ומעוז לא חוסך מאתנו אף אחת מהזוועות. בדרך הוא קטף את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ונציה.

This is it
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2010
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט