חדשות קולנוע וסרטים

מי אתה קול פורטר?

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ביום חמישי עלה בבתי הקולנוע ברחבי הארץ הסרט "לילה ויום". הסרט עוקב אחר חייו של אחד המלחינים הבולטים של המאה הקודמת, קול פורטר. קווין קליין מגלם את המלחין שהיה ידוע בחיבתו לגברים ואילו אשלי ג'אד מגלמת את לינדה אשתו. דן רונן מביא לנו את ספורו המרתק של האדם עליו מבוסס הסרט, קול פורטר.

בכל פעם שיוצא לאקרנים סרט המנסה לשמש כאוטוביוגרפיה קולנועית לאדם מסוים, או מנסה לתת פירוש קולנועי לתקופה מסוימת בחייו, אנו מוצאים את עצמנו עומדים מול שני קצוות שונים - המציאות שמציג הסרט והמציאות כפי שהייתה. "לילה ויום", סרטו החדש של אירווין וינקלר, המבקש להתחקות אחר הקריירה של הכותב והמלחין קול פורטר דרך יחסיו עם אשתו, לינדה, מציג בפנינו שוב את אותה בעיה. הייצוג החלקי של האמת בולט מאוד בסרטו וינקלר, שכן בניגוד לאוטוביוגרפיות אחרות הסרט מתחיל כשהגיבורים כבר בסוף שנות ה- 20 לחייהם. לכן, כדאי אולי להתעכב לרגע על האוטוביוגרפיה של פורטר, במיוחד עד לשלב בו מתחיל הסרט.

פורטר נולד ב - 1891 באינדיאנה, ושמו הוא שילוב של שמות המשפחה של אמו, קייט קול, בת לאיש עסקים עשיר, ואביו, סם פורטר, רוקח ביישן ומופנם. במידה מסוימת אפשר לומר שזה לא רק שמו שמורכב משמות הוריו, אלא גם אישיותו. כמו אמו, החל כבר בגיל צעיר לנגן בכינור ופסנתר, והכסף הרב של משפחתו עזר לקנות לו את תפקידי הסולו החשובים בהופעות של להקת בית הספר. אך לא רק בזכות הכסף, אלא גם כשרונו הרב היה זה שהביא אותו ללמוד בגיל 14 באקדמיה למוסיקה, שם החל להתחבר גם אל התמלילן שבו, ולהבין שמילים ומנגינה לא יכולות שלא להיות ביחד, הן כמו בני זוג שאסור להפריד ביניהן.לאחר מכן הלך פורטר ללמוד ב"ייל", תקופה שהייתה החשובה והמשפיעה ביותר בחייו. שם החל לראשונה לעסוק בכתיבה למחזות זמר ובהלחנת מוסיקה למחזות שהעלו קבוצות התיאטרון השונות שפעלו באותה תקופה ולא מעט מהקשרים שפיתח ב"ייל" יעזרו לו בהמשך הדרך בברודווי והוליווד. אך סבו של פורטר והמממן העיקרי שלו, לא ראה בעין יפה את העובדה שנכדו יפתח קריירה מוסיקלית ודרש שילמד משפטים בהרוארד. פורטר אכן עשה זאת, אך עזב לאחר שנה לטובת בית הספר לאומנות של האוניברסיטה, ללא ידיעת סבו ואולי מעט הידע שלו כעורך דין הביא ללא מעט מהחלקלקות והציניות שבחייו ובשיריו.

ב- 1916 הועלה המחזה הראשון שלו בברודווי, "קודם לראות את אמריקה", שהיה כשלון גדול, אבל לא מנע מפורטר להמשיך להסתובב בחוגים התרבותיים החשובים של התקופה. שנה מאוחר יותר הוא נסע לפאריס, שם שיקר לעיתונות בדבר העבר הצבאי שמעולם לא היה לו ועל כך שלחם עבור הצבא הצרפתי. שקר זה אפשר לו לחיות חיי עושר דקדנטים ולבלות במיטב המסיבות עם החברה הגבוהה של פאריס, מסיבות שהיו מלוות תמיד במוסיקאים מהעולם, אמנים, סמים ויחסי מין רבים, מהם גם הומוסקסואליים. יומנים שנמצאו מראים על נטייתו המינית של פורטר כבר מתקופת "ייל", וככל הנראה זה לא היה אחד הסודות השמורים בקרב חבריו. עם זאת, התקופה היא עדיין שנות העשרה של המאה הקודמת וקשה היה לקבל גבר צעיר, עשיר ומושך כמו פורטר שעדיין לא נשוי.
כאן נכנסת לתמונה לינדה תומס (שמגולמת בסרט ע"י אשלי ג'אד), גרושה אמריקאית שפוגשת את פורטר באחת המסיבות, מתחברת איתו וב- 1919 מתחתנת אתו. המפגש ביניהם הוא גם הנקודה בה מתחיל הסרט. פורטר באותה תקופה בן 28, על אף שקשה להבין זאת מהסרט - קווין קליין נראה בו אותו דבר כמעט לכל אורכו. בנוסף, "לילה ויום" מתעלם מעובדת היותה של לינדה גרושה, סטטוס בעייתי באותה תקופה, ומעובדת היותם של הנישואים בעיקר נישואי נוחות שנועדו לשמר את מעמדה הגבוה של לינדה ולהסתיר את מעלליו המיניים של פורטר. על אף שחיו חיי נישואים מוצלחים יחסית, גם אם כמעט חסרי סקס, נדמה שהסרט מגזים בחשיבותה של מערכת היחסים ביניהם. מעניין להשוות את הסרט ל"לילה ויום", שהופק ב- 1945 וסיפר אף הוא את סיפור חייו של פורטר, תוך כדי התעלמות מהעובדות עד כדי שפורטר הוצג שם לפי השקר שבדה - כחייל בצבא הצרפתי. פורטר האמיתי אהב בסופו של דבר את הסרט ושמח שיזכרו אותו כקרי גרנט. קווין קליין המגלם אותו בסרט החדש עושה עבודה מצויינת, וביחס ל"לילה ויום" הישן, סרטו של וינקלר נוגע במעט יותר עצבים חשופים. אבל הוא עדיין עושה זאת באופן שמתאים יותר לסרטי "הולמרק" או מחזות הזמר המבוססים על שירי זמרים ולהקות ("מאמא מיה", או לחילופין "מרי לו" או "זהר" שעלה לאחורנה) ומעניין אם גם הפעם היה מוכן פורטר, שנפטר ב- 1964, ליהנות מסרט שהופך את חייו למוצר הוליוודי נוצץ...

לחצו על התמונה של קווין קליין שמגלם את פורטר כדי לראות את המלחין הנודע.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2004
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט