הוליווד אוהבת סרטי שוטרים. את האמת, גם אני. זה נכון שבהרבה מקרים העלילה שחוקה, הדיאלוגים בנאליים ואת הטוויסט אפשר לנחש כבר אחרי שצופים בטריילר, אבל יש כמה יוצאים מן הכלל. "מחלק סמים" של ג'ו קרנהאן מ-2002 היה אחד מהם וכנראה גם אחד הסרטים הכי טובים בעשור האחרון שלא זכו להקרנה מסחרית בארץ. "מלכי הרחוב" אומנם הוקרן כאן בבתי הקולנוע אבל מפאת חוסר יחסי ציבור או עניין לציבור הוא ירד מהר מאוד מהמסכים (ולאחר הצפייה בסרט היה מאוד ברור למה), כעת הוא זוכה לתקומה שנייה בדי.וי.די.
"מלכי הרחוב" הוא סרטו השני של הבמאי/תסריטאי דיוויד אייר שאחראי לכתיבתם של כמה מסרטי האקשן הטובים ביותר בעשור האחרון. אחרי שכתב את הלהיטים "צוללת U571" ו"מהיר ועצבני", הגיע אייר לשיאו כשכתב את "יום אימונים מסוכן" שקטף אין ספור שבחים וזיכה את דנזל וושינגטון בפרס האוסקר. מאוחר יותר כתב גם את "כחול מושחת" ואת "ימ"מ: יחידת פריצה", אך אלו הצליחו פחות.
[*]
ב-2005 ניגש אייר לביים את סרטו הראשון, "זמנים קשים" עם כריסטיאן בייל. בניגוד לסרטים הקודמים שכתב אייר שתמיד עסקו בשוטרים, הפעם עמד במרכז הסרט אדם שרצונו לעבוד במשטרה נענה בשלילה ולכן מחליט לצאת למסע אלים ברחובות לוס אנג'לס. למרות שלא היה מדובר בלהיט היסטרי הסרט מאוד מעניין ומזכיר במקצת את "נהג מונית". רוב הקרדיט אגב, הלך לבייל.
סרטו החדש של אייר מספר את סיפורו של טום לאדלאו (קיאנו ריבס), שוטר קשה יום שאיבד את אישתו. בין הדיכאון והאלכוהליזם, טום משמש כיד ימינו של מפקד משטרת לוס אנג'לס ועושה עבורו עבודות שבוחנות את גבול האתיקה המוסרית. לאחר שראיות מצביעות עליו כשותף לרצח של שוטר אחר, הוא יוצא למסע שבו יחשוף את הפנים האמיתיות של יחידת המשטרה המקומית ויעניש את האנשים העומדים מאחורי הרצח. נשמע מוכר?
[*]
הבעיה המרכזית של הסרט נעוצה בתסריט המעצבן שפשוט ממחזר בלי בושה כל סרט שבא לפניו, רובם הם סרטים שאייר אפילו כתב בעצמו. העלילה שבלונית, הטקסטים מביכים ואין סצינת אקשן אחת ראויה לשמה. דמותו של לאדלאו מלאת קלישאות והסיפור הידוע על שחיתות משטרתית פשוט מגוחך. אילולא הטון הרציני של הסרט, היה אפשר לחשוב שמדובר בפארודיה.
גם צוות השחקנים הרחב של הסרט לא מצליח להציל אותו. קיאנו ריבס הוא בהחלט לא כריסטיאן בייל ופורסט וויטאקר נותן הופעה שהיא חצי דנזל וושינגטון וחצי דון קינג ובעיקר מעלה גיחוכים. גם כריס אוונס ("שמש"," ארבעת המופלאים") ויו לורי (הלא הוא "האוס" בכבודו ובעצמו), לא מצליחים להתעלות על עצמם. את האמת, קשה להאשים אותם, אך לא ברור מדוע הסכימו לשחק בסרט (שוב בשביל הכסף?). [*]
הרבה אנשים עברו על הפרויקט הזה. את הטיוטה הראשונית של התסריט כתב ג'יימס אלרוי ("סודות אל.איי") עוד בשנות ה-90 לפני ששופץ ע"י אייר. גם שמותיהם של ספייק לי ואוליבר סטון הועלו כמועמדים לביים את הסרט. היה מעניין לראות כיצד הסרט היה נראה תחת שרביטם של אחד מהבמאים האלו, אך קשה להאמין שהתוצאה הייתה טובה בהרבה מאחר וגורלו של "מלכי הרחוב" נחרץ כאמור עוד בכתיבת התסריט.
קצת חבל על דיוויד אייר. בסה"כ מדובר בתסריטאי מוכשר שקיבל את ההזדמנות שלו על כסא הבמאי ולא צלח אותה בפעם השנייה. כעת ניתן רק לחכות ולראות האם הוליווד תיתן לו הזדמנות נוספת. בינתיים, אם בא לכם דרמת שוטרים סוחפת, פשוט תעשו לעצמכם טובה ותראו את "מחלק סמים". אתם עוד תופתעו.