חדשות קולנוע וסרטים

הדור החדש - אלון נוימן, במאי הסרט "אנטי וירוס"

מדור הדור החדש
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאז שהיה ילד קטן נמשך אלון נוימן לשני תחומים – מדע וקולנוע. בגיל 12 זכה במלגה במדעים והחל ללמוד במכון ויצמן בתכנית מיוחדת של נוער שוחר מדע ובאותה תקופה כבר ביים בבית הספר את סרטיו הקצרים הראשונים בשילוב של וידאו ואנימציה קלאסית. 33 שנים אחרי שילב נוימן את שתי אהבות הילדות שלו בסרט הראשון באורך מלא שביים – דרמת המד"ב "אנטי וירוס", שיצאה לאקרנים בסינמטק בשנה החולפת.

הסרט מספר את סיפורה של חברת ביו-טכנולוגיה צעירה בשם "פתוגן" המנוהלת על ידי שני אחים, אשר המציאו אנטי וירוס לבני אדם בצורת אפליקציה לסמארטפונים. כאשר מתפרץ וירוס אלים בחברת פתוגן ומתחיל לחסל את העובדים זה אחר זה, הם נלכדים במשרד וחייבים למצוא פתרון ולנטרל את הווירוס, בעוד השעון מתקתק לקראת החלטה של המרכז הלאומי לבקרת מחלות לשים קץ לווירוס על ידי חיסול כל העובדים.

איך עלה הרעיון לתסריט?

"לפני מספר שנים הייתה התקפת סייבר על כל העולם בידי טרוריסטים וכולם דיברו על המלחמה הבאה שתהיה דווקא באמצעות מחשבים. כך עלה לי הרעיון לסרט בו הווירוסים מהמחשב יתקפו בני אדם. עלתה לי השאלה האם נוכל לתכנת את המוח האנושי להתמודד מול איומים ויראליים וזיהומיים באמצעות תכנות פשוט של מערכת החיסון של גוף האדם ואף לשדרג אותה מדי פעם? – אנטי וירוס לבני אדם.

ידעתי שבעיית התקציב לגיוס ההפקה לסרט כזה תהווה את היתכנות הסרט בפועל. לייצר סרט מלחמה המבוסס על הרעיונות הללו יהיה יקר מאוד ולכן כיוונתי את הסרט לז'אנר אסונות בסגנון התפרצות ותת ז'אנר נוסף שהוא הסגר. חשבתי על לוקיישן אחד ומספר מצומצם של דמויות. כשכתבתי את התסריט המקורי חשבתי על סרט Found Footage וכך הוא נכתב כדראפט ראשון. באותה התקופה הייתי בקשר עם אבי מלכה, מייסד אימפרו - סטודיו למשחק מול מצלמה בקולנוע ובטלוויזיה. העברתי לו את התסריט וזה מצא חן בעיניו וכך התחלנו לעבוד על ההפקה ולסיים את התסריט. הסטודיו סיפק את השחקנים, חלק מהציוד והרבה מוטיביציה".

[*]

(בתמונה: אלון נוימן)

מה משך אותך לבחור בז'אנר המד"ב?

"אני חובב את הז'אנר מאז שאני מכיר את עצמי. מדע זה התחום שהכי מעניין אותי בחיים, זה אהבת חיי ולכתוב מד"ב זה החלום שלי, בעיקר ספקולציות ומחשבים. כחובב חקירות אני תמיד נמשכתי למדע הספקולטיבי, להעלות שאלות כמו מה אם יהיה אנטי וירוס לבני אדם? אלה סוג הדברים אני אוהב להתעסק איתם בעיקר בשל העובדה שתהיה להם היתכנות בעתיד. זה מעין מדע על הקצה, בין דמיון למציאות שבסוף גם יתגשם". למה החלטת לבקר בסרט את חברות תרופות ממוסדות?

"כשהתעסקתי בתחקיר על וירוסים עבור הסרט זה תמיד הוביל לקונספירציות שעוסקות בכך שתעשיית התרופות מהווה את הגורם העיקרי להפצת מחלות כדי לפתח חיסונים ותרופות ובכך לשמור על גלגלי המכונה עובדים. כשעלה רעיון של אפליקציית פתוגן חשבתי מה יקרה לחיסונים הפיזיים ולתרופות? הרי אם אפליקציה כזאת תתקיים חלק מהחיסונים והתרופות ייעלמו ואז תהיה ירדה בהכנסות. תארו לכם שיום אחד יפסיקו לייצר תרופות – עשרות אלפי מכונות פשוט יעצרו ואנשים ילכו הביתה. אז זה בלתי נמנע שחברות התרופות מצד אחד ינסו לעכב כמה שיותר את הפיתוח של רעיון כזה ומצד שני ינסו לשים יד ולנכס לעצמם את הרעיון והמוצר. בשני המקרים האויב מספר אחד של האפליקציה הן חברות התרופות. במקביל ניתן לראות שתהליך דומה קורה גם בתחום האנטי וירוס למחשבים, ישנה קונספירציה שאומרת שיצרני האנטי וירוס הם יצרני הווירוסים או שהם מעודדים האקרים לייצר וירוסים כדי לייצר עדכונים".



נוימן הגיע לתחום הקולנוע בגיל מאוחר יחסית, לאחר שבמשך שנים היה בעליו של משרד פרסום. ב-2001 לאחר פיצוץ הבועה של היי-טק סגר נוימן את משרד הפרסום ושנתיים לאחר מכן החליט שזה הזמן לממש את התשוקה שלו לכתיבה ובימוי והחל את לימודיו באוניברסיטה הפתוחה, בהתחלה בלימודי תסריטאות ולאחר מכן בלימודי בימוי. במקביל פורסם ספר המד"ב הראשון שכתב "נבואת האלגוריתמים". ניסיונו של נוימן כבמאי טרם "אנטי וירוס" התמצה בשני סרטים קצרים - סרט הגמר בשם "בכוונה טובה" שזכה במקום השני בפסטיבל אייקון 2008 והסרט "חרדת שחקים" מ-2011, שהשתתף בכ-30 פסטיבלים.

איך התכוננת לביים פיצ'ר ראשון באורך מלא?

"ניסיון הבימוי שלי באותה תקופה היה ממש מצומצם. בעצם 'אנטי וירוס' זה הסרט הראשון הארוך שביימתי והפקתי והיו בו המון קשיים, בעיקר קשיי הפקה, שהצלחתי להתגבר עליהם באמצעות עזרה מהרבה אנשים טובים. את האמת לא תכננתי לביים את 'אנטי וירוס' כפיצ'ר ראשון, זה התגלגל לכך במהלך 3 שנים. בהתחלה הסרט היה מיועד להיות 25 דקות, אבל כתבתי תסריט ארוך שהספיק ל-45 דקות. לאחר ההקרנה הראשונה שלו במאי 2012 הבנתי מהקהל שצפה בו שיש חוסרים בסיפור. במהלך 2013 השלמתי את התסריט והפכתי את הסרט מסרט FOUND FOOTAGE לסרט חקירה בו כל סיפור ההתפרצות הוא בעצם סיפורם של הניצולים. ב-2014 יצאנו להשלים את חצי השעה החסרה ביומיים של צילום. בכלל, כל הסרט צולם ב-7 ימי צילום, חמישה מתוכם בלילות אחרי העבודה הרגילה שלי. כך שמשך שבוע אחד לא ישנתי בכלל עד שהתמוטטתי".
למרות התקציב הזעום וימי הצילום המועטים "אנטי וירוס" מצליח לפרקים להיראות כהפקה מושקעת למדי המשלבת עריכה קצבית, פיתולי תסריט ולוקיישנים מצוחצחים. הסרט, שיצא לפני שנה לאקרנים, עדיין עושה את הסיבוב שלו בסינמטקים ובפסטיבלים ברחבי העולם כשלאחרונה הוצג בפסטיבל אייקון בתל אביב ובין היתר זכה בפרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבמאי הטוב ביותר ב"יורופ פילם פסטיבל" בשנת 2015.

מה היו מקורות המימון לסרט וכיצד הצלחתם לביים סרט ז'אנר בתקציב נמוך יחסית?

"להגיד לך את האמת, אחרי שאני צופה בסרט אני מבין שזה פשוט נס. בשנת 2009 הקמתי עם מתן מלך ויפתח אלרן את דונקישוט פילמס קבוצה שמפיקה סרטים ללא תקציב ובהתנדבות. ב'אנטי וירוס' את רוב הכסף מימנתי מכיסי הפרטי ובסיוע הפקתי של 'דונקישוט'. רוב הסרט צולם בהתנדבות ובתרומות. כך למשל משטרת ישראל תרמה את הלוקיישנים של מחוז תל-אביב, ניידות, מתנדבים ושוטרים. כיבוי והצלה תרמו את הציוד של חומרים מסוכנים ותלמידי סטודיו אימפרו התנדבו לשחק. בנוסף העלינו קמפיין במימונה וגייסנו מעט כסף ובכל זאת זה עזר. הצלחנו גם להשיג ספונסר לסרט "איסט ישראל", נציגה של תוכנת אנטי וירוס, כך שזה מאוד עזר לנו במימון הסופי".

[*]

(תמונה מתוך הסרט "אנטי וירוס")

מה התכניות שלך לעתיד?

"בימים אלו אני כותב את התסריט הבא שלי לסרט בשם 'הסמטה' שהוא פרויקט חיים שלי. בשנת 2012 הפקתי ביחד עם פיקוד מרכז סרט דוקומנטרי על אירוע הפיגוע בציר המתפללים בסמטה בקריית ארבע בו נהרגו 12 ישראלים והוקסמתי מהאנשים שלחמו בקרב ומזה נולד הרעיון לשחזר את הקרב בסרט עלילתי שמספר את עובדות הקרב. האמנות בוערת לי בעצמות ואין לי את הסבלנות והזמן להמתין לקרנות ולגופים מממנים. בחברת הפקה שלי אנו פשוט שולפים את הג'ובות מהכיסים, מאגדים אותן ביחד, מרימים טלפונים ומלהקים את הצוות ויוצאים להפקה. פשוט עושים סרטים".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
2אין ספק הדור החדש הפורה ביותר.בהצלחה דנה (48) | 12/10/2015 15:23:59
1תותח! תומר (27) | 11/10/2015 21:39:15
 
חיפוש בארכיון 2015
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט