חדשות קולנוע וסרטים

13 זאמטי - ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

סרטו הראשון הארוך של במאי הגרוזיני גאלה בבלואני, "13 זאמטי", מצליח להפנט את הצופה ולגרום לו לצפות ברובו בנשימה עצורה.

הסרט מספר את סיפורו של סבסטיאן בחור צעיר ממוצא גרוזיני, העובד כשיפוצניק וחיי עם משפחתו בדלות, אי שם באחת מעיירות החוף בצרפת. תוך כדי השיפוצים מוצא עצמו סבסטיאן מצוטט לשיחות המתנהלות בין הזוג הגר בדירה, גבר עם שיער מאפיר ועבר אפל ואשתו הנוירוטית המקניטה את בעלה ודורשת ממנו להיטיב את מצבם הכלכלי.

[*]

השיחות בין בני הזוג נסובות על סכום כסף גדול שהבעל עומד להרוויח כשהכל תלוי במעטפה שעומדת להגיע. כשהמעטפה המסתורית נופלת במקרה לידיו של סבסטיאן הוא מחליט החלטה הרת גורל ואנו הצופים מבינים שהשיפוצניק הצעיר עומד ללכת בדרך שאין ממנה חזרה...סבסטיאן יגיע בהמשך הסרט ל"לב המאפליה" בסגנון צרפת וינסה לשמור על חייו ועל שפיותו.

בחירותיו של הבמאי הצעיר - שזהו לו סרטו העלילתי הראשון - מרשימות ומוצלחות. הצילום בשחור לבן מעניק לסרט חזות מחוספסת ופראית משהו. בראיון סיפר הבמאי כי אין לו חיבה מיוחדת למין האנושי ואכן שלל הטיפוסים המאכלסים את הסרט נדמים יותר כחיות טרף מאשר כבני אדם.

[*]

בבלואני מציין כי הושפע בעיקר מסרטים רוסים ישנים, אבל לי הזכירו סצנות רבות דווקא את היצ'קוק בימיו הטובים בפרט ואת סרטי הפילם נואר של שנות הארבעים והחמישים בכלל. מוטיב הגיבור הבודד שמופרד באחת מסביבתו הטבעית ומושלך למול אויב לא ידוע שבו הוא נאבק כנגד כל הסיכויים הוא מרכזי בסרט וגם הרגשת הקלסטרופוביה כשהגיבור חש כי הקירות יסגרו עליו כל רגע, אינה נפקדת מסרטו של בבלואני.

גם השימוש שעושה הבמאי ברכבות - אותו כלי תחבורה שבזמנו שימש לוקיישן אטרקטיבי לכמה סרטים מופלאים ("זרים ברכבת" למשל או "מעברים צרים" בשתי גרסאותיו) והיום די נזנח לאנחות - מעצים אצל הצופה את התחושה שאנו מבקרים שוב במחוזות מן העבר... התרפקות על העבר יכולה למוטט כל סרט, אבל במקרה של 13 זאמטי ההרגשה היא ששילוב מורשת העבר הקולנועי עם טוויסט ההווה עובד ועובד טוב!

[*]

את תפקיד סבסטיאן מגלם בסרט השחקן ג'ורג בבלואני - אחיו של הבמאי שזו הופעתו הראשונה בקולנוע, בבלואני, עם תוי פניו המזכירים במעט את ג'יימס דין, הוא התגלמות הגיבור המיוסר שמבין מאוחר מדי כי הוא נשאב לתוך מסכת של אירועים שהסיכוי לצאת מהם בשלום הוא קטן ואף אפסי...

מלבד בבלואני, יש כמה הופעות מצוינות של שחקני המשנה ומבלי להיכנס ליותר מדי פרטים, שימו לב לכרוז ההיסטרי על גבול הפיצוץ שנותן הופעה בלתי נשכחת.

[*]

שמו של הסרט הוא המספר שלוש עשרה בגרוזינית. המספר הנ"ל נחשב למסמל חוסר מזל אצל הנוצרים (אצלנו ביהדות זה דווקא הפוך). ואכן סרטו של בבלואני עוסק לא מעט בשאלת המזל בחיינו, האם האדם יכול לשנות את גורלו? האם יש בכלל דבר כזה גורל? והאם החלטה המתקבלת בהרף עין - כמו לקחת מעטפה שאינה מיועדת לך - יכולה לגרום לתוצאה בלתי הפיכה? סבסטיאן השיפוצניק יבין שוב ושוב במהלך הסרט כי למרות שהוא קבע את גורלו בכך שלקח את המעטפה ויצא לחפש את הכסף שהובטח בה, מזל לא יזיק לו אם ברצונו להישאר בחיים.

למרות שהסרט מגיע לשיאו מוקדם מדי וסובל לאחר מכן מאנטי קליימקס מתמשך, עדיין הוא מצליח לרתק ולשמור את הצופה דרוך ועל קצה מושבו במשך כל אורכו.

אני מצדיע לבבלואני על נכונותו ללכת עם הרעיון המבריק של הסרט (למרות שחלקו שאול מ"זהות גנובה" של אנטוניוני) ולא להתפשר לרגע.

כמה סצנות בסרט הן חזקות ביותר והשוטים הארוכים ללא מילים המתמקדים בפני השחקנים רק מעצימים את הרגע.

13 זאמטי - חוויה אמיתית

ולגירוי, להלן הבקרוב (עם תרגום לאנגלית):
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2006
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט