חדשות קולנוע וסרטים

20 הסרטים הטובים ביותר לשנת 2005 - חלק א'

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
שנת 2005 הגיעה לסיומה, בישראל הוקרנו קצת יותר מ -200 סרטים. אני צפיתי ביותר ממאה חמישים סרטים. חלקם לא היו ראויים שאכתוב עליהם ביקורת. חלק לא טרחתי ללכת לראות. כשבוחנים לאחור את השנה שחלפה מגלים שהייתה כמות לא קטנה של סרטים אירופאים רעים שהופצו בישראל. בימים אלו יש באירופה גל חדש של סרטים נועזים וחדשניים אולם דווקא הסרטים המעניינים לא הגיעו לארץ וכאלו שכן הגיעו ואף זכו לביקורות טובות מאוד באירופה כמו "המחנכים" ו"מלכה אחת ומספר מלכים", התגלו בסופו של דבר כפלצנות אינטלקטואלית משמימה ושבלונית.

המפיצים מעדיפים להתמקד במה שלפי דעתם הקהל יאהב וילך לראות וכלל לא מתיימרים להביא קולנוע חדשני ומעודכן, בטח שלא מאירופה ותגדילו את הלא כפליים כשמתייחסים למזרח הרחוק. לדוגמה, לאן נעלמו Layer Cake, Kung fu Hustle,C.R.A.Z.Y. , The World שהיו להיטים ברחבי העולם וכלל לא הגיעו לבתי הקולנוע בארץ? אגב כולם נקנו להפצה בבתי הקולנוע בארץ והקהל הישראלי לא זכה לשזוף בהם את עיניו. לכן השנה הייצוג של הקולנוע האירופאי והאסייתי ברשימה דל עד מאוד.

גם הקולנוע האמריקאי העצמאי שהפתיע השנה עם יצירות כמו "Hustle & Flow", "Last Days", Mysterious Skin" " והסרט התיעודי קורע הלב, "Tarnation", לא זכו לייצוג ראוי. במקומם הסתפקנו ב"כלה להשגה", "אלביס מלך לנצח" ו"משחקי גנגסטה". המפיצים בחרו לעלות על מסכי הקולנוע סרטים על סמך שמות השחקנים שמככבים בם ולא בגלל טיבם.

באופן מפתיע זו היתה להוליווד השנה הטובה ביותר מזה שנים. שלושה עשר סרטים מהרשימה תוקצבו על ידי אולפנים או חברות הפקה הוליוודיות מרכזיות. נכון שלא כולם היו להיטים שוברי קופות אבל מספיק שיד הוליוודית נגעה בסרט והוא כבר נחשב למוצר אמריקאי מסחרי לכל דבר. ככול הנראה האולפנים לא התערבו משמעותית בעשיית הסרטים וכך נוצרו להם יצירות מופת שיד אמן מורגשת בהן, דבר נדיר במיוחד בהוליווד של ימינו. רק לבחון את ארבעת הסרטים האמריקאים שפותחים את הרשימה, כולם מומנו על ידי הוליווד התעשייתית ובכולם היוצרים הטביעו את חותמם. אז נתחיל מהמקום העשרים ונתגלגל עד למקום הראשון.

20) הארי פוטר וגביע האש

קצת קשה לי להאמין שסרט של מייק ניואל סוגר את הרשימה, אבל כנראה שהקסם הייחודי של הארי פוטר גם עבד על הבמאי שבדרך כלל אינני ממעריציו. "הארי פוטר וגביע האש" הוא בילוי קולנועי מושלם לחובבי הפנטסיה ולמעריצים הכבדים של הקוסם הצעיר ומעלליו. הוא משתווה לסרט השלישי בסדרה אם לא עולה עליו במקצת. שלושת השחקנים הצעירים משתפרים מסרט לסרט, והסרט עצמו הוא חוויה קולנועית מסעירה, מותחת שאין בה רגע אחד של הפוגה מיותרת.

19) הילד

צמד האחים ז'אן פייר ולוק דארדן חזרו השנה עם עוד יצירה השואפת לכיוון הריאליזם. גם סרט זה זכה בפרס בפסטיבל קאן, גם הפעם צמד האחים זכו בפרס הראשון בחשיבותו, "דקל הזהב". הישג מרשים, מאחר וזהו הסרט השני שלהם שזוכה ב"דקל הזהב", הראשון היה "רוזטה", ובסך הכל ביימו השניים רק חמישה סרטים עלילתיים. מדובר ביצירה קולנועית חשובה אך לעומת סרטיהם הקודמים היא פחות הצליחה לרגש. למרות שישנה תחושה שהשניים מתחילים למחזר את עצמו הם עדיין צמד היוצרים החשובים ביותר שפעלו יחד השנה בקולנוע.

18) וירה דרייק

מייק לי ממשיך לעשות את מה שהוא תמיד הצטיין בו, בניית דמויות של אנשים משולי החברה, כאלו שלא היינו טורחים להסתכל עליהם ברחוב כאשר הם עוברים לידינו. אותם אנשים קטנים ואפרוריים שאף פעם לא נראים טוב אבל עם זאת כאשר דמויותיהם מופיעות על המסך בסרטיו הם תמיד מצליחים לרגש. הפעם הוא מתאר את שנות החמישים בבריטניה כאשר הפלות היו מעשה לא חוקי ואישה תמימה וטובת לב עוזרת לנשים במצוקה. המשחק המעולה של אימלדה סטאונטון כובש לב.

17) באטמן מתחיל

ברוס וויין וחליפת העטלף שלו חזרו הקיץ אל המסך הגדול, ובגדול. "באטמן מתחיל", הוא פשוט סרט טוב. מעבר לזה, הוא סרט מכובד. כריסטופר נולן, שהצליח לעורר רעש רב עם המותחן העצמאי "ממנטו", לוקח את דמות הקומיקס המעורערת למדי של איש העטלף ובעצם מסביר לנו כיצד היא נבראה ומה המניעים שהובילו את ברוס וויין להפוך לאותו יצור לילי שלא נותן מנוח לעבריינים של גותהם סיטי. הוא בוחר לעשות זאת בצורה קרירה, מרתקת, ולעיתים אפילו מנוכרת, מה שהופך את הגיבור לג'נטלמן אנגלי עם שלל תיסבוכים. אין ספק, "באטמן מתחיל" הוא סרט שיתאים לקהל מבוגר ולא רק לקהל צעיר. זהו סרט קומיקס רציני ואפל שיש בו יותר דרמה מפעולה.

16) איש אינו יודע

"איש אינו יודע" הוא מסוג הסרטים שיש להם סיפור עצוב, ואתם מאוד רוצים לבכות בו אבל הבמאי, במקרה הזה קורה-אדה הירוקאזו, לא ייתן לכם את הסיפוק המיוחל. הוא יעדיף להכניס אתכם לדיכאון עמוק, כל כך עמוק, שלא תדעו מאיפה הוא הגיע אליכם. הסרט עוקב אחרי ארבעת ילדיה של בחורה צעירה בשם קייקו, אם חד הורית שכל אחד מילדיה שייך לאב אחר. הבחורה המשוחררת יתר על המידה מטילה על בנה הבכור לטפל באחיו הקטנים ונעלמת לתקופות זמן ארוכות של חודשים ושנים. התוצאה מהפנטת ומדכאת.

15) וולאס וגרומיט והארנב הקטלני

האנימטור ניק פארק הביא לעולם לפני כ 16 שנה את צמד הדמויות וואלס הממציא המוזר המכור לגבינות וגרומיט כלבו הנאמן והשתקן. השנה צמד הגיבורים עברו אל המסך הגדול ועשו זאת בהצלחה מעוררת הערצה. "וואלס וגרומיט והארנב הקטלני" הוא תענוג מתחילתו ועד סופו. מדובר באנימציה קלאסית של פלסטלינה שהיא מושקעת ומרשימה מאוד, אבל גם לתסריט יש חלק נכבד בתוצאה הסופית. בוב באקר, סטיב בוקס וניק פארק שעמלו על כתיבת התסריט יצרו את אחד הסרטים המצחיקים והשנונים ביותר של השנה. התסריט מורכב משלל בדיחות שספק אם ילדים היו מצליחים להבין. כך נוצר סרט אנימציה טוב לבב, נטול פוזה, ובעיקר צנוע.

14) מחול הפגיונות

אם היו מקפיאים את השוטים המרהיבים של "מחול הפגיונות" והופכים אותם לתמונות היה אפשר לתלות אותם במוזיאון. גם אם אתם לא מתעניינים ביופי ומחפשים קרבות בלתי נשכחים או סיפור אהבה גדול מהחיים, היצירה הזו היא הבידור הקולנועי המושלם. העלילה מתרחשת בסין, שנת 859 לספירה. מאבק כוחות אדיר בין ממשלה מושחתת נגד צבאות מורדים. במרכז הסערה נוצר משולש רומנטי סוער ועקוב מדם בין לוחמת מסתורית לשני קצינים מקומיים, כאשר כל אחד מהם מסתיר מהאחר את זהותו האמיתית. הסיפור לכאורה דל אך התחוש


13) דרכים צדדיות

"דרכים צדדיות" מספק שעתיים מרעננות ביותר. אחרי הסרט הזה אתם פשוט תחפשו את המסעדה הטובה ביותר בעיר, ותבקשו את בקבוק היין הכי טוב שיש. לפי כללי המשחק תחקו את מיילס, תטעמו תגרגרו, תריחו, תירקו ובעיקר תהיו מאושרים עד הגג, כי "דרכים צדדיות" הוא סרט נפלא שיעשה לכם בעיקר המון טוב על הלב. הסרט הקטן החמוץ מתוק הזה בבימויו של אלכסנדר פיין הוא סוג מסוים של חופשה. מהחופשות שבהם מכירים כל מיני טיפוסים שאחר כך אפשר לספר עליהם סיפורים מצחיקים לחבר'ה, מהחופשות עם המסעדות הכי טובות שבהן המנות תמיד עסיסיות ואיכותיות. בדרך תפגשו את הנשים הכי מקסימות ושובות לב שיכולות להיות, אינספור כרמים ירוקים ומרגיעים והיינות הכי משכרים.

12) הגנן המסור

הבמאי הברזילאי פרננדו מיירלס שסרטו "עיר האלוהים" זיכה אותו במועמדות לאוסקר, יוצא אל מחוץ לגבולות ברזיל, ומביים סרט איכותי שמתרחש ברובו באפריקה. לעומת סרטו הלפני אחרון שסחף את המבקרים והקהל בזכות הקצב המהיר, כאן מיירלס יוצר מותחן חברתי ופוליטי עם קצב איטי שאיננו שגרתי לז'אנר. כאשר מקלפים מהסרט את כל מאפייניו מגלים שהתסריט של ג'פרי קיין עוסק באהבה מלאת תשוקה. תשוקה לחיים, תשוקה לטבע, תשוקה לצדק חברתי, תשוקה לעולם טוב יותר, תשוקה לבת זוג שאיננה עוד. הסרט מתאר מה קורה כאשר אותה תשוקה כל כך טהורה נרמסת על ידי תאגידים ופוליטיקאים. משחק מעולה של רייצ'ל ווייז.

11) מים אפלים

אחד הסרטים הנקטלים ביותר של השנה הוא לפי דעתי אחד הסרטים הטובים ביותר שנראו השנה על הבד. ראשית צריך להבהיר: "מים אפלים" הוא לא סרט אימה. נכון שהוא מבוסס על סרט שביים הבמאי "הצילצול" אבל בעצם מדובר בדרמה קורעת לב על קורבן של אם למען חיי בתה האהובה. הבמאי הברזילאי המוכשר וולטר סאלס ("תחנה מרכזית ברזיל", "דרום אמריקה באופנוע") יוצר עולם קר ומנוכר והתסריטאי הקבוע שלו רפאל יאגלסיאס, נשאר נאמן למקור היפאני המדכא. ג'ניפר קונלי מעולה והסרט עצמו הוא פנינה קולנועית שעדיין לא זכתה להכרה שלה היא ראויה.

את רשימת עשרת הסרטים הטובים של השנה תוכלו למצוא בחלק השני, קליק אחד ואתם שם.
תגובותהוסף תגובה
2אתה ממש הגזמת לשים את הסרט הכי טוב של הארי פוטר במקום ה20 ואת באטמן מתחיל הגדול ב16 ואת מים אפלים האיום ב11 MTN (16) | 11/08/2011 12:15:37
1בואנה, הגזמת לגמריי עם הדירוג הגבוה שלך למים אפלים, זה סרט לא רע, אבל מאוד הגזמה לשים אותו במקום 11 המכובד מאוד, היו הרבה יותר טובים השנה כמו ריי, איך זה ששחכתם אותו?! גם מלחמת העולמות צריך לקבל מקום מכובד... אור ר (17) | 02/01/2006 04:11:10
 
חיפוש בארכיון 2005
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט