סרטה החדש של העיתונאית דבורית שרגל מהווה חלק שלישי בסדרת הסרטים התיעודיים של היוצרת המתחקים אחר גיבורי ספרה של אנה ריבקין-ברין אודות ילדי העולם. מה חשבה המבקרת על הסרט החדש בסדרה העוקב אחר ילדת הקרקס זהובת השיער לילבס?
סרטה החדש של דבורית שרגל "איפה לילבס ילדת הקרקס ומה קרה בהונולולו?" הוא השלישי בסדרת סרטים תיעודיים של היוצרת. הסרט מתחקה אחר גיבורי ספריה של אנה ריבקין-בריק אודות ילדי העולם. הסרט הראשון בסדרה נקרא "איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?" והיה להצלחה גדולה ואחריו יצא סרט ההמשך "אפריקה! סיאה מהקילימנג'רו" .
הסרט השלישי לוקח אותנו על כנפי הדמיון אל עבר עולם נוסטלגי ורחוק. הוא מחבר אותנו לילד הקטן שישב וקרא בספריה של ריבקין-בריק, שינן את התמונות בשחור-לבן וחלם על עולם אחר ומהפנט יותר. עולמם של ילדים באותה תקופה שבה, בניגוד לשפע החלומות והפנטזיות שנמכרים היום לילדים, היה עולם אחר שבו ילדים חלמו להיות ילדי קרקס כמו לילבס זהובת השיער, או כמו מוקיהנה מהוואי שובת הלב.
[*]
סרט המסע הזה הוא בין עבודה עיתונאית חוקרת המתחקה אחר גיבוריה ובין מגלשה חלומית אל תוך זיכרונות ילדות מתוקים. שרגל עצמה שגדלה על הספרים נראית לא פעם על המסך בהתרגשות סוחפת, שמצליחה להדביק גם אותנו הצופים בתשוקה והרצון לגלות את גיבורי ילדותה ולפענח מה עלה בגורלם. עריכתו של הסרט מצליחה להעביר את חווית המסע הפנטסטי, היא מכניסה לפרקים גם את הצופה שלא קרא את הספרים אל תוך עולמם הקסום של ילדי העולם מהספרים ולתת טעימה מהתמימות הנוסטלגית.
המוזיקה המלווה את היצירה מעבירה את חווית ההרפתקה שהסרט מספק. התמות המוזיקליות בין הגיבורים השונים והלוקיישנים בסרט, מחברות את הצופה לסקרנות הילדותית ולתחושה אותה היוצרת רצתה להעביר בסרטה. השאלות בהן עוסק בסרט מה קרה בהונולולו? והיכן לילבס ילדת הקרקס? הן השאלות הפשטניות השייכות לילד שחלם על הלוליינים והחופים בהוואי. המוזיקה יחד עם העריכה והקריינות של שרגל מנסים לענות על השאלות, אך לא לוקחים את עצמם ברצינות המתאימה לעיתונאות חוקרת, אלא יותר להרפתקה השייכת לילדי השכונה הממציאים לעצמם יחדיו הרפתקאות מעולם אחר.
זהו סרט שהוא בראש וראשונה חוויה. חשוב לציין שגם מי שלא שייך לדור של ספריה של אנה ריבקין –בריק, ייתכן שימצא עצמו לאחר מכן מחפש את הספרים לעצמו או לילדיו. מעבר לכך, הוא ייהנה מסרט תיעודי מתוק ואינטליגנטי מאוד שיחבר אותו במעט לאופן שבו חלם כילד.