חדשות קולנוע וסרטים

שוד האוסקרים הגדול

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בואו נודה בזה רגע, אנשים. בצוהרי יום שלישי, כאשר הוכרזו שמות המועמדים לאוסקר לשנת 2004, הוליווד יצאה קטנה. כן כן, אותה תעשיית מיליארדים שהרימה הפקות ענק מרהיבות במהלך שנת 2003, בהן כאלו שבהחלט ראויות היו בהרבה לזכות לייצוג הולם בטקס הנוצץ והמלכותי, לא סיפקה את הסחורה בבואה לתגמל ביד נדיבה את אותם בעלי מלאכה שהשקיעו בהכנת סרטי קולנוע איכותיים וסבלו מפלה קשה בואם לקצור את פירות עמלם הקשה.כך, למשל, טום קרוז, האיש ששווה מיליונים, שהיה מועמד שלוש פעמים בעבר לפסלון היוקרתי ואשר קרוב לעשרה סרטים בהם שיחק חצו את קו מאה מיליון הדולר הכנסות, לא קיבל אפילו מועמדות או אזכור למועמדות לפרס. על תפקידו המהפנט ב'הסמוראי האחרון' הוא קיבל התייחסות זניחה ב'גלובוס הזהב', אבל אנשי האקדמיה האחראים על מתן פרס האוסקר הפנו לו גב פעם נוספת, הפעם לא רק באי-מתן הפרס אלא גם באי הצגת מועמדותו לפסלון הנכסף מלכתחילה.

נראה שטקס האוסקר, שמשודר לעשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם, הולך ומתרחק מהעדפות הקהל פעם נוספת. במקום לתגמל את אלו שהביאו כבוד והוקרה לקולנוע האמריקאי ברחבי העולם, הם זורקים כתף קרה ומאוד לא אוהדת ישירות לפרצופם. כך, אגב, גם במקרה של שחקני-העל ראסל קרואו וניקול קידמן, שלמרות זכיותיהם בעבר בהחלט היו ראויים לייחוס גם השנה, לאור משחקם היוצא מגדר הרגיל באפוסים ההיסטוריים 'אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם' ו'קולד מאונטן' (בהתאמה).

מי כן קיבל מועמדויות אתם שואלים? כרגיל, כוכבים לא מוכרים, לרוב זרים, ובחלק גדול מהמקרים אף מדובר בשחקנים ששיחקו בסרטים שיצאו בתפוצה קטנה ומאוד מצומצמת בארה"ב, ובהגיע שלב האוסקר שוב מרימים פה בארץ גבה וזוקפים אוזן או שניים למשמע שמותיהם. 'מי?', 'מה?', 'מה זה הסרט הזה?' כן, אלו הם החיים באקדמיית האוסקר. טעם הקהל הופך ללא רלבנטי, שוברי קופות הופכים למוקצים מחמת המיאוס, והשחקנים שמקבלים את מירב המועמדויות מגיחים מהתחום האפור והאליטיסטי של סרטי איכות, שרבים הם האנשים שלא שמעו אודותם מעולם.

חס וחלילה, אני לא מזלזל באלק בלדווין או בשרליז ת'רון, למשל. אבל האם מישהו מכם מוכן להגיד, באמת ובתמים (ולא, אני לא מתכוון לאותו ציבור מצומצם של קוראי האתר שגולשים דרך קבע גם באתרי סרטים לועזיים ומעודכנים בכל מה שמתרחש בעולם הזה לנבכי נשמותיו), שהוא שמע או ראה את הסרטים עליהם מועמדים השניים לפסלון, 'The Cooler' ו-'Monster' בהתאמה? האם השמות האלו נשמעים לכם דומים, אם בכלל ל'הסמוראי האחרון', 'אדון ומפקד' או 'שודדי הקריביים: 'קללת הפנינה השחורה'?!
הצדק הגדול ביותר שעשו הפעם האנשים שמאחורי האוסקר היה הענקת ההתייחסות הראויה ל'שר הטבעות: שיבת המלך', שייתכן כי אם יזכה בכל (או במרבית) 11 הקטגוריות שבהן הוא מועמד, ישקם במקצת את אמוני במערכת הזו כמי שיודעת לתגמל שוברי קופות על הצלחתם האמיתית והכנה. צדקים נוספים הם הצגת מועמדותה של הילדה מ'לרכב על לוויתן' והאימא מ'בית של חול וערפל' לזכייה בפסלון המוכסף. מדובר בשתי שחקניות יוצאות מן הכלל, שהעניקו הופעות מהפנטות כל אחת בסרט בה היא שיחקה. אבל שוב, יש לסייג זאת ולהצר על כך שמדובר בסרטים שיצאו בתפוצה מוגבלת לאקרנים גם בארה"ב וגם בארץ, מה שאומר שגם פה, סביר שהציבור הרחב לא יוכל לגלות הזדהות או הבנה של ממש עם המועמדות וזכייתן האפשרית.

בשבילי, נבחרת החלומות, במגבלות המצב האמור, תהייה זכייה של ג'וני דפ בפסלון על משחקו ב'שודדי הקריביים', זכייה של רנה זלווגר על משחקה ב'קולד מאונטן', ותגמול ראוי של פיטר ג'קסון על 'שר הטבעות: שיבת המלך'. בפועל, אינני יודע מה הסבירויות שציפיותיי תתגשמנה. 'קולד מאונטן', אפוס רחב היקף ומרשים בהעמדת סצנות הקרב ולבטי הגיבור במרכזן, לא קיבל את ההתייחסות הראויה לו. במקום זאת, 'אבודים בטוקיו', קומדיית-דרמה-רומנטית (מחק את המיותר, אם יש) ששמה ללעג את היפנים ומציגה מערכת יחסים סטייל לוליטה בין גבר מזדקן לצעירונת יפה שהולכת חצי סרט בלי מכנסיים (יופי, עכשיו בטח חצי מכם ילכו לראות את הסרט רק בגלל זה), זוכה לרוב החשיפה המאוד לא מובנת לאור הזרקורים. זאת, לצד 'מיסטיק ריבר', שכפי שכתבתי פה בעבר בהחלט ניחנה בשחקנים מוכשרים ובמאי מצוין, אבל במקביל ובנשימה אחת גם מתאפיינת בהיעדר פואנטה משוועת, שגורמת לך לתהות למה היה צריך מלכתחילה להעמיד אל מול פני הצופה את כל הסצנות הדרמתיות המצוינות בהן השתתפו טים רובינס ושון פן, אם לא היה לזה הצדקה בסופו של יום (נו, עכשיו יגידו שאני לא מבין אומנות מהי, ואני רק אומר בתגובה למלעיזים אלו – So Be It)? עד כמה ש'מיסטיק ריבר' הוא סרט שווה צפייה לצורך אי אילו סצנות שהוא טומן בחובו, רובו המוחלט מבוזבז בסופו, וחבל שכך.

לסיכום, אציין את תהליך ההתדרדרות של טקס האוסקר לתהומות חדשים של אליטיסטיות ופלצניות. לא 'אבודים' ולא 'ריבר' זכו להישגים קופתיים יוצאי דופן או מרשימים במיוחד. למה הם כבשו את המועמדויות על חשבון 'הסמוראי האחרון' ו'קולד מאונטן' בהחלט נבצר מבינתי. אולי מארגני התחרות פשוט מעוניינים, שבניגוד לסרטים, פה לא יהיה הפי-אנד לצופה חדור הציפיות לחוקי משחק שידברו אליו קצת יותר בגובה העיניים...
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2004
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט