חדשות קולנוע וסרטים

חמש שנים למותה של עפרה חזה

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היום, רביעי ה- 23 בפברואר, מציין עולם התרבות בארץ חמש שנים למותה של עפרה חזה. ערוץ הקולנוע הישראלי יקדיש ערב שידורים מיוחד. עפרה חזה החלה את דרכה המקצועית כנערה בסדנת התיאטרון של שכונת התקווה ובסיועו ובניהולו האישי הצמוד של בצלאל אלוני טיפסה עד צמרת הבידור הישראלית והבינלאומית.

הפריצה הישראלית הגדולה של עופרה היתה אחרי שהשתתפה בסרט "שלאגר" שבו שרה את "שיר הפריחה" שהפך ללהיט ענק והפך אותה לכוכבת עצומה. בשנות ה- 80 היא הגיעה לשיאים יוצאי דופן בקרירה הבינלאומית שלה.בין היתר היתה מועמדת לגראמי, הוציאה אלבומים שיצאו גם בארה"ב ולהיט אחד ענק, "אם ננעלו", שכבש את מצעדי הפזמונים בעולם. עופרה חזה השתתפה בתוכניות האירוח החשובות ביותר בארה"ב ובאירופה, היא עבדה עם מפיקים מוסיקליים נחשבים והקליטה שירים לפסי קול רבים.

כל ההצלחה הזו נקטעה בגיל 43 עם מותה הטראגי מאיידס. ערוץ הקולנוע הישראלי מייחד לעופרה חזה ערב שידורים מיוחד שכולל הופעה חיה שלה, סרט דוקומנטרי אודות חייה ומותה, ואת שלושת הסרטים בהם השתתפה.

במסגרת יום השידורים המיוחד ישודרו הסרטים הבאים:

עופרה חזה בהופעה - בשעה 20:30

הופעה נדירה של עפרה חזה, שהוקלטה בשנת 1990 בפסטיבל הג'אז במונטריי, ונחשפת לראשונה מול הקהל בישראל. אל הקונצרט, שהוא אחד משיאי הקריירה שלה, הוזמנה עפרה תוך כדי הקלטות בניו יורק עם קבוצת נגנים אמריקאים וישראלים. השירים אותם ביצעה הם מתוך שלושת האלבומים הבינלאומיים שהוציאה עד אז: "שירי תימן", "שדי", ו"רוח מדברית".

סודות - בשעה 22:00

סרט דוקומנטרי המספר את סיפור חייה ומותה הטראגי של עופרה חזה. הסרט מביא לראשונה את גרסתו המלאה של מנהלה האישי בצלאל אלוני להתרחשויות שלפני ואחרי מותה. הסרט גם מביא לראשונה, גרסאות ועדויות של הסובבים את עופרה בחודשי חייה האחרונים, תוך התייחסות למחלתה, האישפוז ופרטים שנחשפו לאחר מותה. במהלך הסרט משולבים עשרות קטעי ארכיון נדירים הכוללים צילומים שלא שודרו מעולם של עופרה במהלך הקרירה שלה, החל מילדותה ותחילת הקרירה שלה ועד לצילומים בלעדיים מהחינה שלפני חתונתה המדוברת עם דורון אשכנזי. בין המרואינים בסרט: מפיקים מהקרירה הבינלאומית שלה כמו דון ווז, ג'פרי קצנברג שהפיק את הסרט "נסיך מצרים", הנס זימר שכתב את הפסקול לסרט זה ועבד עם עופרה וכמובן בצלאל אלוני, מנהלה האישי ברוב הקרירה שלה.עוד ישודרו בספישל:

צדק מוחלט - בשעה 15:50

דרמה. עיתונאית מחליטה לחקור את פרשת ילדי תימן. היא נפגשת עם בלש הנמצא בעיצומה של חקירה, ובנחישות מצליחה להוביל אותו לעברו ולמפגש עם עצמו. עם: עפרה חזה, ארנון צדוק. במאי: ארנון צדוק.

נערת הפרברים - בשעה 17:25

דרמה מוזיקלית. נערה עיוורת, מוכרת סיגריות יתומה, מגששת את דרכה בחוצות יפו העתיקה. היא פוגשת בשלושה בחורים האוספים אותה לביתם, עוטפים אותה באהבה ומתגייסים להשיג את הכסף הדרוש לניתוח עיניים, על מנת לנסות ולהחזיר לה את מאור עיניה. הם מצליחים להשיג את הכסף, אך מושלכים לכלא, והנערה העיוורת עוברת את הניתוח וטועה לחשוב בגבר אחר למצילה הגדול. יחד עימו היא מפתחת קריירה מוסיקלית מרשימה, ונראה כי החבורה לא תיפגש, עד שבאחת ההופעות היא שומעת קול שנשמע לה מוכר. עם: אבנר דן, מנחם עיני, אורי סאלי. במאי: ג'ורג' עובדיה.

שלאגר - בשעה 18:55

קומדיה. דוקטור שוקי חפציבה, מורה לריקודים סלוניים, שולח ידו גם בעסקי השדכנות. על פי מודעות האבל הטריות, הוא מאתר את האלמנות, ומתעתד אותן ללקוחו וידידו, זיגי פוקסמן. פוקסמן הוא בעליו של מוסך בו עובד בן גוריון שמש. שמש זה מתמקצע אצל המורה למחול חפציבה, ומנסה לשווא לכבוש את ליבה של דינה אחת מבאות הדיסקוטק. כאשר הוא מעז לפצוח בשיר, היא מתלהבת והעתיד נראה ורוד, אלא שאז מסתבר שפוקסמן הוא אביה, שכבר הספיק להסתבך עם השידוך שלו, והכל חוזר להיות לוט בערפל. עם: שלישיית "הגשש החיוור", ירון לונדון, צביקה פיק, רבקה מיכאלי, מנחם זילברמן, דב גליקמן. במאי: אסי דיין.

ביוגרפיה קצרה של עפרה חזה:

עפרה חזה נולדה בשכונת התקווה בתל אביב כבת זקונים, ילדה תשיעית להוריה. עפרה שרה מילדות והייתה הסולנית במקהלת בית הספר. בגיל 12 התקבלה חזה לסדנת התיאטרון שהקים אז בצלאל אלוני בשכונה. הופעתה הראשונה של חזה על הבמה הייתה במחזה "פרחים מפלסטיק", שבו שימשה שחקנית מחליפה וכל תפקידה היה לומר "שטיח אדום"…

בתוכנית "אהבה ראשונה", שהועלתה לאחר מלחמת יום הכיפורים, כבר ניתן לחזה בת ה– 16 תפקיד יותר משמעותי, ושיר הסולו הראשון שלה, "געגועים", הגיע למקום הראשון במצעדים. באותה שנה היא הופיעה לראשונה בטלוויזיה בפסטיבל הזמר המזרחי וזכתה במקום השלישי עם השיר "שבת המלכה". כעבור שנתיים היא התגייסה לצבא ובערבים המשיכה להופיע עם סדנת התיאטרון.

לאחר השחרור החליטה להמשיך בקריירה של זמרת עם בצלאל אלוני כמפיק ומנהל אישי. השניים פנו לאמרגן אברהם דשא (פשנל), והוא התלהב מקולה של חזה והסכים לקחת אותה תחת חסותו. כותבים "נחשבים" בארץ סירבו לחבר לה שירים, ואלוני, שעד אז כתב לסדנה רק מילים לשירים, החל מחוסר ברירה לכתוב לחזה שירים, שהראשון שבהם היה "הגשם".

הפריצה הגדולה של חזה התרחשה ב- 1979, בסרט "שלאגר" עם חברי הגשש החיוור, שבו שרה את "שיר הפריחה". השיר הפך ללהיט ענק, שהושמע ללא הרף ברדיו והפך את חזה לכוכבת ול"זמרת השנה" במצעדי הפזמונים של 1980, תואר שהחזיקה בו ארבע שנים רצופות.

ב – 1980 יצא אלבום הסולו הראשון שלה על אהבות שלנו. באלבום המצליח נכלל
ב – 1983 נשלחה חזה לאירוויזיון שנערך במינכן, גרמניה, עם השיר "חי", שזכה במקום השני. הופעתה של חזה הייתה משכנעת והמילים "עם ישראל חי", שנשמעו מפיה על אדמת גרמניה, עוררו בארץ התרגשות רבה. יש הרואים בהופעה באירוויזיון את "יריית הפתיחה" בקריירה הבינלאומית של עפרה חזה, אבל עד לפריצה הגדולה האמיתית שלה בחו"ל, היא הוציאה בארץ אלבומים נוספים, ביניהם שלושה אלבומים של שירי מולדת שכללו שירים עבריים ישנים בעיבודים חדשים ואלבום בשם בית חם (1984), מתוכו בלטו שיר הנושא ו"יד ביד".

ההזדמנות הגדולה שלה הגיעה מהכיוון האתני. בראשית 1988 הפיקו אשדות ויאיר ניצני רמיקס לשיר "אם ננעלו" מתוך אלבומה שירי תימן (כולל תוספות שירה שלה באנגלית). השיר יצא בתקליטון באירופה זמן קצר אחרי שסמפול גרסתו המקורית הופיע בלהיט של אריק בי. אנד רקים עם קולד קאט. הוא הפך ללהיט ענק, ועד סוף השנה נמכר התקליטון ביותר משני מיליון עותקים.

"אם ננעלו" נכלל באלבומה הבינ"ל של חזה Shaday, שמרבית השירים בו הופקו על ידי אשדות, שגם ניגן בבס, גיטרות, קלידים ותופים. האלבום כלל את לחנו ל"My Aching Heart" (תרגום ל"הכאב הזה" מתוך ימים נשברים), ושירים בעברית, ערבית ואנגלית שהלחין בצלאל אלוני. עד סוף 1988 נמכר האלבום באירופה בלמעלה ממיליון עותקים ובארה"ב ב- 40 אלף עותקים.

ב – 1990 היא סירבה להצעתו של מייקל ג'קסון להצטרף אליו לסיבוב הופעות עולמי. היא הופיעה בפסטיבל הג'אז היוקרתי בשווייץ, והופעתה הסוחפת שם עם מיטב שירי תימן ואחרים ראתה אור באלבום שיצא ב-1997. איגי פופ הקליט איתה את "דאו דה הייה" באלבום Kirya, שהיה מועמד ב – 1993 לפרס הגראמי בקטגוריית "מוסיקת עולם", הישג שאף ישראלי לא הגיע אליו עד כה.

עפרה חזה התחתנה חזה עם איש העסקים דורון אשכנזי, מיתנה את פעילותה המקצועית וחזרה לגור בארץ לאחר שהות ממושכת בלוס אנג'לס. זמן קצר לאחר נישואיה סיימה את שיתוף הפעולה המקצועי שלה עם בצלאל אלוני, שליווה אותה מתחילת הדרך.

ב- 1998 הזמין אותה סטיבן שפילברג לשיר את שיר הנושא לסרט המצויר "נסיך מצרים". חזה הקליטה את השיר ב– 29 שפות ואף דיבבה את קולה של יוכבד לסרט. כעבור שנה החלה להקליט סקיצות לאלבום חדש משלה. בפברואר 2000 הובהלה חזה למרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר כשהיא סובלת מקריסת מערכות. פעמיים בעבר ניצלו חייה של חזה בנס. ב- 1987 התרסק מטוס "צסנה" של חיל האויר, שהטיס אותה ואת בצלאל אלוני בחזרה מהופעה בבסיס בדרום. הם יצאו מהתאונה עם פציעות קלות בלבד. הפעם השנייה הייתה ב- 1994, כשברק פגע במטוס הג'מבו שהחזיר אותה לארץ מלונדון, והמטוס הצליח לנחות בשלום. בפעם השלישית לא התרחש הנס, וחזה נפטרה כעבור שבועיים בבית החולים, ככל הנראה מסיבוך שאירע בעקבות נטילת קוקטייל התרופות נגד מחלת האיידס. השיר האחרון שהקליטה חזה היה "Forgiveness" ("סליחה") לאלבום מחזור התפילות של מוסיקאי יהודי בשם ג'ונתן אלייאש. לאחר מותה יצא לזכרה האוסף המשולש מנגינת הלב, ובו מיטב להיטיה לאורך השנים והאלבומים שהוציאה בארץ
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2005
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט