חדשות קולנוע וסרטים

את "הכפר" הזה לא תרצו לעזוב – ביקורת טלוויזיה

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היום, שישי ה- 10 בפברואר בשעה 23.05 מקרין ערוץ YES2 את "הכפר", סרטו הלא מוערך של מ.נייט שאמאלן. זו הזדמנות למי שלא ראה לראות את אחד הסרטים הטובים, המרגשים והחכמים שנעשו בשנים האחרונות.

נראה לי שזה המקום הנכון להבהיר אחת ולתמיד - "הכפר" הוא אינו סרט אימה, כפי שמסע יחסי הציבור שלו דאג להחדיר למוחינו הנאיביים. על אף שהוא מוגדר ככזה, "הכפר" הוא בעצם דרמה תקופתית, עם אלמנטים מפחידים בודדים. בכתבה אתייחס לסרט לא כאל סרט אימה, אלא כאל דרמה.

בכפר שקט ומבודד בפנסילבניה הישנה, ישנו הסכם בין אנשי הכפר ליצורים מסתוריים השוכנים ביערות המקיפים אותו. אנשי הכפר אינם רשאים להיכנס ליער, והיצורים ששוכנים בתוך היער, אינם רשאים להיכנס אל הכפר. ההסכם קיים כבר שנים רבות. את ההסכם הזה מפר בחור צעיר בשם לושיוס (חואקין פיניקס) כאשר חייה אהובת ליבו בסכנה. לושיוס חוצה את היערות, על מנת להגיע לעיר ולהביא תרופות, ההסכם והאמונה הכבדה של אנשי הכפר מתערערים. מה שאומר שאם לאנשים מותר להיכנס ליערות, גם ליצורים מותר להיכנס לכפר. מכאן, הכל מסתבך...

מי שמצפה לסרט אימה, יתאכזב. הוא פשוט לא כזה. אמנם הוא מכיל בתוכו מעט קטעים מבהילים ומפחידים, המפוזרים באחידות לכל אורכו, אך לא יותר מזה. מדובר בסיפור אהבה אנושי, יוצא דופן ומרגש על גבורה, אומץ ונאמנות. סיפור שבו המשפט הקלישאתי משהו, "follow your heart", תופס חלק מרכזי בקונספט הכללי של הסרט. באותה נשימה, הסרט גם דואג לספק לנו מבט נוקב על אופייה של החברה בה אנו חיים, חברת בני האדם, המוצגת בסרט כחברה אלימה ומסוכנת, חברה בה הנורא מכל עלול לקרות ואין בה הפרדה בין האסור למותר.

מבחינה ויזואלית – הצילום פשוט נפלא, צבעוני, פסטורלי ומדויק. ממש חגיגה לעיניים. ב- "הכפר" גם יש צוות שחקנים מהשורה הראשונה על במה אחת. חואקין פיניקס המדהים (שמועמד בימים אלו לפרס האוסקר עבור משחקו בתפקיד הראשי בסרט "הולך בדרכי"), נותן הופעה כנה מעומק הלב כלושיוס האנט הצעיר והתם. סיגורני וויבר (מועמדת פרס האוסקר לתפקיד הראשי ב"הנוסע השמיני") הותיקה והמשובחת, לוקחת חלק נכבד ביצירה הזו ולצידה אדריאן ברודי (זוכה פרס האוסקר לתפקיד הראשי ב"הפסנתרן"), וויליאם הארט (שזכה באוסקר על משחקו ב"נשיקת אשת העכביש" ומועמד לפרס על תפקידו הנפלא ב"ההיסטוריה של האלימות"), אך יותר מכל, אנו זוכים לראות את הופעת הביכורים המרשימה ויוצאת הדופן של ברייס דאלאס הווארד (אוטוטו בת 25), בתו של הבימאי זוכה פרס האוסקר – רון האוורד ("נפלאות התבונה"), שמפגינה ב"כפר" יכולת משחק אמינה לחלוטין ועוצרת נשימה כאייבי ווקר, עיוורת הכפר (אגב, כיום ניתן לראותה בתפקיד הראשי בסרט "מנדרליי", ובעתיד הקרוב/רחוק בסרט "ספיידרמן 3").

מ. נייט שאמאלן שביים סרטים נחשבים כמו "החוש השישי", "בלתי שביר" ו"סיינס" חושף ב"הכפר" את היכולת שלו ליצור יצירה אמנותית מלאה, עשירה, מסוגננת, מלאת צבעים, בגרות ומקצועיות. אין ספק ש"הכפר" היא יצירה הרבה יותר בוגרת מ"החוש השישי", למשל, שהוא הרבה יותר הססני ורגיש.

שאמאלן ידוע בטריק הקולנועי שלו – "הטוויסט המיוחל". וכן, לא אשקר לכם, גם "הכפר" מכיל אחד כזה. אך בכדי להינות באופן המושלם והאולטימטיבי מהסרט, לא יהיה נכון להגיע בציפיות ובניחושים תמידיים בנוגע לטוויסט העלילתי, מה שכמעט תמיד (מנסיון) הורס את החוויה שבסרט, אלא פשוט לשבת בנוח, להתרווח ולהינות מדרמה איכותית למדי.

הסיבה העיקרית שהסרט לא הצליח כמצופה (עדיין 256 מיליון דולרים ברחבי העולם בהרצה הקולנועית לא הולכים ברגל) היא משום שהוא לא קוטלג כראוי. קהל פוטנציאלי צמא לדם והבהלות, שהגיע לאחר שצפה בפרומואים, שחזרו והבטיחו כי מדובר ב"סרט המפחיד של השנה", לא קיבל את מנת האימה המגיעה לו. "הכפר" התקדם לאט מדי ונבנה באופן בלתי נוסחתי מדי, עבור הקהל הממוצע, מה שהעלה את איכותו ואת מעלותיו, אך הוריד מרווחו הכללי והוציא לו מוניטין רע מאוד, וחבל.

"הכפר", (שהיה מועמד גם הוא לפרס האוסקר על המוסיקה שכתב ג'ייסמ האוורד ניוטון), הוא יצירה קלאסית מודרנית, עתירת דמיון ויופי ויזואלי מרשים, עדין ומדיוק. הוא מתמודד עם כל השאלות המטרידות והמדוברות של המין האנושי. ממש פורטרט של החברה האנושית, מציג את יצרי האדם, הטוב, הרע, יצר האהבה, האלימות, הפחד, הקנאה, הנאמנות והנחישות. יש בו מכל טוב. אין ספק ששאמאלן מצליח בפעם הרביעית יותר מכולן, לעשות זאת ולהוכיח עצמו שוב מחדש בסרט הטוב ביותר שלו עד כה. מומלץ בחום.


בימים אלה, הסתיימו צילומי סרטו החדש של שאמאלן: "גברת במים", והגברת היא – איך לא? ברייס דאלאס האוורד. הסרט, שנכתב ובויים ע"י שאמאלן, מספר על קבלן בניין משועמם (פול ג'יאמאטיי, מועמד לפרס האוסקר), שיום אחד מבחין באישה זרה ומסתורית הטובעת בבריכת ביתו. לאחר שהוא מציל אותה, הוא מגלה שמדובר באישה שהגיעה בדרך מוזרה, מסיפורי אגדות. הוא כמובן, מנסה להחזיר אותה בחזרה לעולם שלה, אך נתקל בהתנגדות מצד היצורים מהעולם השני, שנחושים בדעתם להשאירה בעולם שלנו. הסרט צפוי לצאת בארה"ב ב – 21 ליולי השנה. אנחנו מחכים...

את "הכפר" תוכלו לראות היום, שישי ה- 10 בפברואר במסגרת חודש האוסקר של YES בערוץ YES2 בשעה 23.05 שידור חוזר מחר, שבת ב- 9.30 בבוקר.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2006
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט