הסמינר הרביעי לקולנוע תיעודי של פורום היוצרים הדוקומנטריים והקרן החדשה לקולנוע, שיערך במצפה רמון, ימים ה'-שבת, 23-25 בפברואר יוקדש השנה למונוגרפיה של במאי הקולנוע התיעודי ההולנדי, יוריס איבאנס.
מטרת הסמינר, שייקרא "בעקבות הרוח", היא לא רק לחשוף את המשתתפים לסרטיו המרתקים של איבאנס, שרובם המכריע מעולם לא הוקרן בארץ, אלא, ואולי בעיקר, לנצל את המסע בעקבות הרוח האיבאנסית, בכדי ליצר במה מעליה תשאלנה שאלות מהותיות על היוצר הדוקומנטרי, מקומו, ותפקיד יצירתו בחברה קונפילקטואלית.
אורחת הכבוד של הסמינר, היא אישתו של איבאנס ושותפתו ליצירה ב-40 שנים האחרונות, מרסלין לורידן איבאנס , אשר היתה לצידו בכל מסעותיו ויצירותיו בעולם כיוצרת שותפה. מרסלין לורידן, יהודיה ניצולת אוושויץ , הינה יוצרת סרטים מרתקת בפני עצמה והיום היא מסיירת בעולם עם סרטה העלילתי מ-2003 על חווייתה האישית באשוויץ.
הסמינר כולל שבעה מפגשים. אחרי כל הקרנה, יתקיים פאנל עם אנשי אקדמיה ורוח, יוצרים וחוקרי תרבות שיידונו, בין השאר, בנושאים הבאים:
1. מהקולנוע התיעודי של ראשית המאה ועד היום - מאיפה "באנו" ולאן הגענו" בקולנוע התיעודי. מהו תפקידו של היוצר התעודי?
2. השפעות ודיאלוגים של יצירתו המקורית של איבאנס עם יוצרים אחרים בעולם כמו כריס מרקר, הנרי סטורק, אניס ורדה, ז'אן לוק גודאר אלן רנה ועוד.
3. הקולנוע התיעודי הפוליטי ומחיר הצנזורה החיצונית ועצמית של היוצר התיעודי במסגרת השידור הטלוויזוני העכשווי.
4. זמן וחלל בקולנוע תעודה. טכניקות, רטוריקות, שפה, מרחב הקיום של סרט התעודה כיצירת אמנות לא מסחרית.
5. על מקומה של היצירה האות'רית במסגרת טלוויזונית ובמימון ציבורי.
יוריס איבאנס הינו אחד מענקי היוצרים התיעודיים במאה ה-20 . הוא תיעד וקלט בעדשתו, אולי יותר מכל דוקומנטריסט אחר בעולם, את הלך הרוח של המאה ה-20 - מראשיתה (1910) ועד סרטו האחרון, אותו סיים 3 חדשים לפני מותו בשנת 1988.
סרטיו חובקים עולם ונעים על מנעד רחב של סגנונות - מקולנוע פיוטי, החותר להנצחת האימאז' המופשט והבלתי נראה, דרך סרטים חברתיים, המשך בכאלה המתעדים את המלחמות הגדולות של המאה וכלה בסרטים פוליטיים נוקבים, בהם, לדבריו, האסתטיקה אינה יכולה עוד להיות כלי שרת ביצירה.
באשר פנה, איבאנס תמיד ראה את המציאות אותה צילם, דרך עיניהם של האנשים הפשוטים, שהשיטה הכלכלית והפוליטית עשתה בהם, לעתים קרובות, שימוש ציני ואכזר.
קורפוס היצירה הענק שלו, המכיל למעלה מ-80 סרטים וחובק 78 שנים, מתגבש לשיר הלל לרוח האדם, והטבע, ולמציאות אנושית, הנמצאת בחתירה מתמדת להומניזם.