חדשות קולנוע וסרטים

ראיון עם לין רות' – במאית "הבוגד הקטן"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: איריס לקנר

הבימאית האמריקאית הנמרצת אשר התאהבה לפני שנים בספרו של עמוס עוז, "פנתר במרתף", הפכה את הספר המרגש לכדי סרט המצליח להעביר בצורה אמינה את רוח התקופה.

עלילת הסרט מתרחשת בירושלים, בשלהי 1947 – מספר חודשים לפני עזיבת הבריטים את הארץ. פרופי לייבוביץ בן ה-11 וחבריו הם ממייסדי חבורת ''ילדי המחתרת'' המתכננים לפגוע בבריטים ולגרשם מהארץ. כמובן שכל תכניות הגבורה הם במסגרת חלומות, תכנונים ומשחקי ילדים.

ערב אחד פרופי מאחר להגיע הביתה ונתפס כמפר עוצר על ידי דאנלופ, קצין בריטי, אותו מגלם אלפרד מולינה. דאנלופ חס על הילד המפוחד, לוקח אותו באופן אישי לבית הוריו ונותן לו שיעור בהישרדות. במהלך השבועות עד לפינוי הבריטי, נבנית מערכת יחסים מאוד מיוחדת בין השניים. אויבי העבר הופכים לחברים בלב ובנפש.

בצד יחסים אלו, מגלים חבריו של פרופי את ה"סוד הנורא ופרופי מואשם בבגידה ע''י חבריו ושכניו. במשפט חברים ראוותני, מוכחת חפותו, אך הנסיבות החברתיות והפוליטיות, אכזריות הילדים ומשפט החברים מעצבים את אישיותו של פרופי ומלמדים אותו לקח חשוב אותו הוא נושא כל חייו.

הסרט דובר ברובו אנגלית. "היה לי מאוד חשוב שהעברית תישמע בסרט", מספרת לין, "מה גם שזו הייתה החלטה של הקרן".

מה הדבר שהכי ריתק אותך בספר?

"היכולת של שני אויבים ליצור ביניהם חברות. אותו עניין היכול להתקיים בין יחידים ולא עם כנגד עם. כיום יש נטייה לאהוב מאסות, לרצות את הכלל – ואז מה שקורה בדרך הוא שמאבדים את האינדיבידואליזם, ובעיניי אינדיבידואליזם הוא הדבר הכי יפה שיש. אותו מקום בו מתייחסים אלייך כבן אדם ולא כחלק מקולקטיב סטריאוטיפי. בסיפור שלנו יש אלמנט שהם מוצאים במשותף... כל אחד מהם הוא 'עוף מוזר' בסביבתו שלו".

כיצד התבצע תהליך הליהוק ?

"אלפרד מולינה היה לי בראש כל זמן כתיבת התסריט וכל כך שמחתי כאשר הוא נאות להשתתף בסרט. הוא גם התקשר אליי לאחר שצפה בסרט בחו"ל והצהיר בפניי שהוא ממש גאה להיות חלק מההפקה החשובה הזו. נתי רביץ כבש אותי כבר בקריאה הראשונה, רמי הויברגר התברר אינטואיטיבית כבחירה מושלמת, ענת קלאוזנר – מעבר להיותה יפיפייה, הרשימה אותי במתיקות שלה והילד... עידו פורט – פשוט מקסים. מדהים לראות איך מישהו שאימו מורה לאנגלית, הצליח לאמץ את האנגלית בצורה כה מושלמת."

שחזור התקופה בסרט הוא אחת מהנקודות החזקות והמוערכות שלו.

"לעידו דולב האחראי בסרט שלי על העיצוב האומנותי ושחזור התקופה, מגיעות 100 נשיקות. אני כל כך התרגשתי החל מהרגע הראשון שהמחלקה שלו הציגה בפניי את הפרופס וכל הפריטים יוצרי האווירה. הוא מצא דברים כל כך סמליים ויפים ולא פלא שמאוחר יותר התאהבתי בשוק הפשפשים, למשל."
היכן צולם הסרט?

"בשכונת מוסררה בירושלים ובבית הסקוטי ביפו. אני חייבת להודות ששיגעתי את הצוות עם המקומות עד אשר מצאתי את מה שראיתי בעיניי רוחי. באיזשהו מקום, ממש נמאס לי שכל מה שמשתקף מירושלים, לדוגמא, בסרטים הם הכביסה האינסופית והזבל...ממש רציתי בית עם שתי קומות והמחשבה שלי הייתה על הילד שלא יוכל לברוח כי זה גבוה."

מה היה הרגע הכי מרגש בסרט עבורך?

"הסצינה הסופית כאשר הילד יושב על גדר ליד ביתו, מחזיק את בובת החייל בידו האחת כאשר הוא צופה בקהל שרוקד ומדבר אליו".

איך הייתה עבורך החוויה שבלעבוד עם הקאסט הישראלי?

"היה משהו מפעים, מרגש ומסקרן שאני מרגישה כי אין לו תחליף. הייתי שמחה להמשיך ולעבוד עם שחקנים ישראליים ולהכירם."

ומה צופן עבורך העתיד הקרוב?

"רכשתי את הזכויות ההסרטה לספר, "הכלב היהודי" ועומדת לפני הפקה בתקציב קטן בניו יורק. "

את גם כתבת את התסריט, ביימת והפקת את הסרט. זה לא היה קשה?

"איני מכירה דרך אחרת לעשות משהו שאתה מאוד מעוניין שיצא לפועל. אתה פשוט צריך להשקיע את כולך לתוך העניין וזה מה שאני יודעת לעשות הכי טוב. יחד עם זאת, איני שוכחת גם את שותפיי האחרים להפקה כמו איתן אבן והקרן לקולנוע."

יש משהו מאוד מיוחד במה שמצליחה להעביר לין בסרטה דווקא מהמקום המיוחד בו היא נמצאת. יש לה משפחה קרובה בארץ אך היא מתגוררת בלוס אנג'לס, מרגישה טוב כל כך במהלך השהות שכמעט דמעה עם המחשבה שצריכה לחזור לביתה הקליפורני בקרוב ובכל זאת טסה.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ הבוגד הקטן (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2009
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט