חדשות קולנוע וסרטים

מרודה ועד גולדה מאיר - ואלרי הרפר באילת - ראיון

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

הסיבה המרכזית לכך שנסעתי לפסטיבל הסרטים באילת שהסתיים לפני כשבוע (ו...כן, יש דבר כזה) הייתה שולרי הארפר הגיעה לפסטיבל לרגל הקרנת סרטה החדש "המרפסת של גולדה" המספר את סיפור חייה המרתק של ראש ממשלת ישראל לשעבר גולדה מאיר. הפסטיבל העניק לה פרס על מפעל חיים (שזה אומר שאם גילמת דמויות של יהודי הפכת מייד לחובב ציון ואהוב ישראל).

ולרי כבשה בסערה את אמריקה בשנות השבעים כששיחקה את דמותה של רודה מורגנשטיין היהודייה בסדרות "המופע של מרי טיילור מור" ואחר כך בספין אוף "רודה". ולרי כמו מרי טיילור מור, גילמה את דמותה של "האישה החדשה", המשוחררת, העצמאית, התובעת לעצמה שוויון זכויות מלא ומתמודדת באומץ מול עולם של גברים שוביניסטים. על גילום רודה היא זכתה בארבעה פרסי אמי ופרס גלובוס הזהב.

[*]

לולרי קריירה עשירה שהחלה כשכיכבה כרקדנית בהופעות ב"רדיו סיטי הול". היא הופיעה בטלוויזיה ובתיאטרון וגם בקולנוע. רק כשפגשתי אותה גיליתי שהיא אינה יהודיה (אבל אוהדת ישראל גדולה).

ראשית חייבים לציין שהארפר נראית ומתנהגת בדיוק כמו רודה. היא אדם מצחיק וחייכני ומאד חברותי (וכאישה בת 67 היא גם מאד נאה ושמורה היטב). כשפגשה אותי בקבלת הפנים לאחר הסרט והוצגתי לפניה היא הושיטה את ידה ואמרה "שלום, אני ולרי" בלי מניירות ובלי פוזה - תענוג אמיתי.

ספרי קצת על הסרט

ראשית, אני רוצה לתת קצת רקע על הסרט ומאיפה הוא הגיע. המקור זה היה מחזה שנכתב לפני שלושים שנה על ידי וויליאם גיבסון ובתפקיד גולדה היתה אן בנקרופט (הבוגר, נקודת מפנה). חוץ ממנה שיחקו עוד כעשרים שחקנים שגילמו את האנשים השונים בחייה של גולדה (בעלה, אמה,ילדיה, השרים בממשלתה). המחזה נכשל כישלון חרוץ ונגנז. ב- 2003 המחזה שוכתב והפך להצגת יחד בכיכוב השחקנית היהודיה הותיקה טובה פלדשו. אני החלפתי את טובה לפני כשנתיים ומאז הופעתי עם ההצגה ברחבי ארצות הברית. זו נחשבת הצגת היחיד שבוצעה על ידי אישה המצליחה ביותר עד היום באמריקה! בשנה שעברה עלה הרעיון להפוך את המחזה לסרט וכמובן שרציתי להמשיך ולשחק את גולדה.

איך התכוננת לתפקיד?

[*]

קראתי המון, צפיתי בסרט "שואה" כדי להבין יותר את מקורות הסבל של העם היהודי. הלכתי למכון ויזנטל, התייעצתי עם טובה פלדשו לגבי המשחק וגם ושמעתי נאומים מוקלטים של גולדה. ידידי הטוב רון ריפקין (המככב בימים אלו בסדרה "אחים ואחיות" בתור הדוד סול) לימד אותי יידיש וגם כמה תפילות. בקיצור ממש ניסיתי להיכנס לראש ולדמות של גולדה כמה שיותר.

מה דעתך על גולדה?

אני סבורה שהיא היתה גיבורה אמיתית. הכשלון במלחמת יום הכיפורים היה רק חלק קטן מחייה המופלאים. חיים של עשייה בלתי פוסקת ואמונה יוקדת בהגשמת חלומות - בעיקר של העם היהודי. כפעילה לזכויות נשים אני שואבת המון מדמותה של גולדה (וגם מזו של רודה) אני מניחה שהחוזק של גולדה הוא מה שמשך אותי לתפקיד מלכתחילה.

מה היו התגובות שקיבלת בהופעות?

היו הצגות שהרב היו "גויים" ולכן התגובות היו יותר מאופקות. כשהופעתי במיאמי למשל או בניו יורק ואמרתי על הבמה את המשפט "לא עוד" על השואה, אנשים קמו והתחילו למחוא כפיים, זה מאד מאד ריגש אותי.

מדוע להפוך את ההצגה לסרט?

זה מאפשר להביא את גולדה להנצחה תמידית על המסך ואני רואה במחזה וכעת בסרט מסמך חינוכי ממדרגה ראשונה שראוי ויוקרן במוסדות לימוד כדי שאנשים ילמדו מאן העם היהודי הגיע למדינתו ומי היו מנהיגיו (ולרי הפכה מזמן לאוהדת ישראל נלהבת).

[*]

קיבלת פרס על מפעל חיים מפסטיבל בישראל - מה זה עושה לך?

אני מאד נרגשת ומודה לכל האנשים החמים שאני פוגשת בישראל. בעלי ואני מאד נהנים כאן ונשמח לחזור לכאן בקרוב.

תוכניות לעתיד?

אני כרגע עובדת על פיילוט לסדרת טלוויזיה חדשה וגם מקדמת את מכירות הסרט על גולדה. אני בטח אעבוד עד גיל מאה, גיב אור טייק טן יירס (את המילים האחרונות אומרת ולרי במבטא יהודי ברוקלינאי כבד ואני מתקשה לשלוט בעצמי).

בנימה אישית אוסיף כי מאד נהניתי מהסרט ואפילו התרגשתי מחלקים ממנו. ולרי משחקת מצוין ומוכיחה שוב שהיא מקצוענית אמיתית. את המוסיקה לסרט הלחין יובל רון ישראלי שחי ופועל בלוס אנג'לס, שם הוא מלחין מוסיקה לסרטים ולאחרונה סרט שהוא הלחין - "סיפור הגדה המערבית" זכה באוסקר על הסרט הקצר הטוב ביותר.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2007
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט