חדשות קולנוע וסרטים

אבוריג'יניוס קליני - המלצה חמה על הפסטיבל האוסטרלי

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מחר, יום שני ה- 6 ביוני, ייפתח בפעם השנייה פסטיבל הקולנוע האוסטרלי בסינמטקים ת"א, ירושלים וחיפה, הפסטיבל יימשך עד ה- 25 בחודש. 23 סרטים, שיוקרנו ב- 3 מסגרות: עלילתי, תיעודי וקצרים של יוצרים אבוריג'ינים, סרט הפתיחה הוא "מתחת לעננים" שכתב וביים איוון סן. הסרט זכה בפרסי הבמאי והשחקנית בסרט ביכורים בפסטיבל ברלין 2002 ובפרסי הבימוי והצילום מטעם מכון הקולנוע האוסטרלי. עינת פרנבך, התוספת החדשה והמבורכת של אתר "סרט" צפתה בסרט הפתיחה ובמקבץ סרטים קצרים ונדבקה ב"שפעת הקולנוע האוסטרלי".

אולם, לכל מחלה יש מרפא, ולמחלה הזו בדיוק תמצאו מרפא בפסטיבל הקולנוע האוסטרלי. הפסטיבל המתקיים במהלך חודש יוני בסינמטקים נושא על כנפיו את בשורת הקולנוע האבוריג'יני - חם, מרגש, משעשע ופולקלוריסטי. צפיתי במקבץ סרטים נבחר, נפלתי בשבי האבוריג'יני ולמדתי לרקוד "בולה בולה".

בחירה מצויינת של סו מאסלין, אוצרת התוכנית האומנותית של הפסטיבל, חושפת אותנו לאוסטרליה שלא הכרנו: לא עוד קיילי מינו או ראסל קרואו. בין הרים ובין סלעים ישנה תרבות הולכת נכחדת של ילידי היבשת, מחאה נוקבת כנגד האדם הלבן וגם הומור יחודי. כל אלו הם לב ליבו של פסטיבל הקולנוע האוסטרלי המופק זו השנה השניה, על ידי "אייס" - העמותה לחילופי תרבות אוסטרליה ישראל.

הפסטיבל בנוי כך שלפני כל סרט באורך מלא מוצג סרט קצר. מה שמשך את תשומת ליבי הן שתי רצועות של "יוצרים אבוריג'ינים". בכל רצועה מוקרנים 4 סרטים קצרים בעלי אורך ממוצע של 30 דקות כל אחד.חובבת סרטים קצרים אינני. כאשר נפל עליי מקבץ של 4 סרטים קצרים אבוריג'ינים לא פרצתי במחול שבטי. אלא שגם אני לא יכולתי להישאר אדישה מול הסיפורים האותנטיים והטעונים.

סרט האנימציה המעולה "יש לי יום הולדת" (תסריט ובימוי סיג'ונג פארק) מביא את סיפורו של מאנוק הקטן, ילד קוריאני שובב שמעסיק את עצמו בנבירה בגוויות של מטוסים שהתרסקו ובמעשי קונדס. זוהי מלחמת קוריאה, הכפר שומם ודומם אך קולות מטוסי הקרב והרכבות אינם מפחידים את ילד יום ההולדת שזוכה במתנה שלבטח לא ציפה לה. הסרט זכה בפרסים בצרפת, אוסטריה, ארה"ב ואוסטרליה.

הסרט "גרין בוש" (תסריט ובימוי ווריק ת'ורנטון) מתעד לילה בתחנת רדיו מקומית (אבוריג'ינית, אלא מה?) ובו נאלץ השדרן להתמודד עם שורה של אורחים בלתי קרואים. הסרט מביע ביקורת הן כלפי האדם הלבן והן כלפי החברה האבוריג'ינית והמשבר אליו נקלעה.

אין ספק שה"ג'ארן ג'ארנס" הוא אחד הסרטים הטובים ביותר בפסטיבל. להקת ילדים מחופשים שרוקדים "בולה בולה" אבוריג'יני מטריף מקפצת על המסך. פרנקי, ילד מהלהקה מתמודד עם מותו של אביו. הכאב והשמחה המהולים בריקוד העתיק שלימד אותו האב והתמיכה והחמימות שמעניקה לו הקבוצה, צובעים את התמונה העגומה בצבעים של תקווה ומחזקים אותו. מדובר בסרט רגיש ומקורי, תיעודי כמעט, של הבמאי והתסריטאי וויין בלייר. טישו חובה. היעדרות תגרור הערה בתיק האישי ומכתב להורים.

כנופיית הג'ופורורלה מככבת בטרילוגיה של "מכונאי הבוש" (דיוויד באטי), המוגשת באדיבות הפסטיבל לאנשי המוסכים והחריץ שבתחת. מדובר בקומדיה הזויה על כושר האלתור המזהיר של אנשי הערבה בתיקון רכבם: תעלולים שונים ומשונים ילמדו אתכם איך להתמודד עם כל קלקול במכונית, בתנאי שטח ואקלים בלתי נסבלים, גם אם מדובר בגרוטאה שכלל לא נוסעת. באחד הסרטים מבתקת הכנופיה בעזרת גרזן את גג המכונית והופכת אותו למכולה נגררת. יש אנשים שזה עשוי להצחיק אותם.
גם סרט הפתיחה של הפסטיבל, "מתחת לעננים", הוא יצירה אבוריג'ינית פרי עטו ובימוי של איוון סן. לנה, נערה שחיה עם אמה האבוריג'ינית בורחת מביתה בעיירה נידחת בתקווה לאתר את אביה האירי בסידני. במהלך המסע היא פוגשת בוון, נער שברח ממוסד לעבריינים צעירים כדי לפגוש באמו הגוססת והשניים חוברים לדרך שכופה עליהם דו-קיום. "מתחת לעננים" מציף את המתיחות הקיימת בין הלבנים לאבוריג'ינים מתחת לפני השטח, מוחה על האפליה הקיימת ולא חוסך שבטו מהחברה האבוריג'ינית. שווה לראות בזכות החוויה האנתרופולוגית, הדיאלוגים המלוטשים והמשחק. הסרט זכה בפרס הבמאי ובפרס השחקנית בסרט ביכורים בפסטיבל ברלין 2002 ובפרסי הבימוי והצילום מטעם מכון הקולנוע האוסטרלי.

כל המובא בכתבה אינו בגדר המלצה, אלא בגדר חובה. הכותבת מתאוששת בימים אלו מקדחת האבוריג'יניוס ומזהירה מפני תופעות לוואי בעקבות הצפיה.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2005
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט