חדשות קולנוע וסרטים

מצ'וקה - ביקורת DVD

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סיפורו של אחד מהמאורעות ההיסטוריים החשובים בתולדות צ'ילה, המהפכה הצבאית של 1973, מועבר לנו בצורה מרגשת, דרך סיפורם של שני ילדים ממעמדות שונים, שהאינטגרציה בבית ספרם מפגישה ביניהם ושנאלצים, בדיוק כמו המדינה, להתמודד עם הפערים והקרע על מנת לפתח ידידות אמת.

צ'ילה, 1973. גונסלו אינפנטה ופדרו מצ'וקה בני ה-11 מתגוררים בסנטיאגו שבצ'ילה, האחד בשכונת יוקרה והשני בשכונת פחונים סמוכה. רעיונות המהפכה שנמצאים בכל מקום, מביאים רבים לרצות להקטין את הפערים בין המעמדות. מנהל בית ספר פרטי, האב מקנרו, המקבל את ברכת הורי התלמידים העשירים לשלב בבית הספר האליטיסטי ילדים ממשכנות העוני. כך מגיע מצ'וקה לכיתתו של אינפנטה. הקשר בין השניים, שמתחיל בחשדנות הופך לאיטו לחברות אמיצה. אך בפתח עומדת מלחמת אזרחים המאיימת לשים קץ לחברות שנרקמה בין השניים.

בשנים האחרונות, הסרטים ההיסטוריים-פוליטיים, נהיו נפוצים מאוד ויש עיסוק רחב במאורעות מהפכניים בסרטים כמו "החולמים", "דרום אמריקה באופנוע", "שטח ההפקר", "בוקר טוב לילה" ועוד. אין ספק שיש ערך רב לסרטים, כאלו שהרי מדובר בתקופות הטעונות והמעניינות ביותר מבחינה היסטורית, כמו גם קשר מאוד אקטואלי למאורעות העולמיים של ימינו, עם כל המהפכות אליהן אנו עדים. במרכזם של סרטים אלו, עומד בדרך כלל סיפור שאינו קשור ישירות למאורעות הפוליטיים, כאשר המאורעות עצמם מתרחשים ברקע ומשפיעים בדרך כלל על הסיפור המרכזי.הסרט "מצ'וקה" מביא את סיפורה ההיסטורי של צ'ילה בשנת 1973. העם הצ'יליאני מחולק בין תמיכה בנשיא הסוציאליסטי סלוודור איינדה ובין מתנגדיו הלאומנים. הרחוב מוצף בהפגנות שמתדרדרות לא אחת להתנגשויות אלימות והשיא האמיתי הוא פריצתה של מהפכה צבאית אלימה ועלייתו לשלטון של הרודן, אוגוסטו פינושה שמשליט שלטון של טרור. אבל כמו שאמרתי, את ההיסטוריה נמצאת שם ברקע כל הזמן, אבל הסיפור האמיתי הוא סיפור של חברות ושל פערים.

הרעיונות הקומוניסטיים והסוציאליסטיים שפשטו במדינה, מביאים גם לניסיונות אינטגרציה בבתי הספר. גונסלו אינפנטה, לומד בבית ספר פרטי שמנוהל ע"י הכומר, האב מקנרו. יום אחד מובאים לכיתתו מספר ילדים עניים משכונות הפחונים באזור, ילדים בעלי צבע עור כהה, נצר לשבטים מקומיים שונים. הפער הגדול בצבע העור, ברמת ההשכלה ובעיקר במעמד מביאים ליחס מזלזל כלפי הילדים החדשים. כבר מההתחלה, פדרו מצ'וקה מתבלט מתוך החבורה החדשה, כאשר הוא מתנגד בכוח ובביטחון ליחס המזלזל. בהדרגה אנו רואים כיצד פדרו מתיידד עם גונסלו, שהיה

ילד חכם וחנון שכולם הציקו לו. הקשר בין השניים גורם להם להתפתח ולהיפתח ומשנה את חיי שניהם. הצלע הנוספת בסיפור היא סילבנה, שכנתו של פדרו בשכונת הפחונים, ילדה מלאת רוח חופש וחוצפת נעורים. יחד איתה הם חווים הרפתקאות שונות בתוך התוהו ובוהו הפוליטי כמו גם מגלים ניצנים ראשונים של פתיחות מינית, שהיא רק עוד חלק מהחופש וההיפתחות ההדרגתית, שהקשר ביניהם יצר. בתור עלילת משנה, גונסלו נאלץ להתמודד עם משפחה בעייתית, עם פערי דעות פוליטיים בין הוריו, עם אחות פרועה, עם אבא שנמצא בנסיעות עבודה רוב הזמן ועם אימא נהנתנית, שלוקחת לעצמה מאהב זקן ועשיר ואפילו לוקחת את גונסלו לביתו.

הסרט מצליח לרגש ולעניין בגלל כמה סיבות עיקריות. קודם כל, בגלל שהוא לא נוקט עמדה ,אלא משקיף מהצד על המאורעות הפוליטיים. בנוסף, סיפור החברות האמיצה שעומד במרכזו, הוא סיפור מעניין בפני עצמו, אך גם קיימת זיקה גדולה בין המאורעות הפוליטיים ובין החברות. השינויים במדינה הם שמביאים לאינטגרציה ומפגישים בין השניים והפערים הגדולים בין השניים, הופכים את הכל לקשה יותר, אך גם למעניין יותר. הסרט לא מפחד ליצור מצבים שמעמתים את שני הילדים עם ההבדלים והתהליכים שהם עוברים לאורך הסרט פשוט מרתקים. החברות המוצלחת, רק מדגישה שאפשר להתגבר על הפערים ומעבירה מסר נגדי להתכתשות שפשטה במדינה כולה וזהו המסר העיקרי בסרט. לקראת סופו של הסרט, כאשר פורצת המהפכה האלימה, מתרחש קטע מדהים, כאשר שני הילדים נמצאים בשכונת הפחונים, קטע שממחיש בצורה תהומית, את כל הפערים בין הילדים ואת תמצית המאבק הפוליטי. זהו אחד הקטעים החזקים שראיתי בשנים האחרונות. הסיבה האחרונה להצלחתו של הסרט, סיבה לא פחות חשובה מקודמותיה, היא היכולת שלו ללכת באמצע ולהימנע מקלישאות.
שלושת הילדים, שמשחקים בתפקידים הראשיים, מטיאס קר, אריאל מטלונה ומנואלה מרטלי, פשוט נפלאים. הם מצליחים להעביר את כל התחושות המגוונות ואת כל האווירה הטעונה, בבגרות ובכשרון רב. הפסקול מצוין והצילום מצליח להעביר את היופי של צ'ילה כמו גם את המראות של האלימות ושל ההתכתשות בצורה משכנעת ומשפיעה. להוציא עבודה כל כך יסודית ועמוקה מילדים זה הישג גדול ועל כך מגיעות התשבחות לבמאי אנדרס ווד, שאומר בראיונות בתוספות שהוא עסק בחזרות והתיידד עם הילדים במשך 7 חודשים לפני הצילומים.

לסיכום, סרט על תקופה מעניינת, חשובה והרת גורל בהיסטוריה הצ'יליאנית, שמעביר את הסיפור דרך סיפורה חברות בלתי אפשרית בין שני ילדים, חברות שצריכה להתעמת כל הזמן עם הפערים הגדולים שהם רק סמל לפערים הגדולים בין הצדדים הפוליטיים השונים. סרט שיש בו הכל, הרפתקאות, אהבה, יצרים, אומץ והרבה אנשים טובים שנסחפים במערבולת הפוליטית. סרט שהצליח לעמוד באתגר של הסרטים הפוליטיים והעביר את כל המסרים ממקום של צופה מהצד, בצורה האפקטיבית ביותר. סרט מרגש ומומלץ.

לאחר הצפייה, מומלץ לראות גם את התוספות שמתלוות לDVD. יש שם ראיון מעניין מאוד עם הבמאי אנדרס ווד, שמצליח להעביר בצורה יסודית את כל המסרים של הסרט. בנוסף יש קטע על איך עשו את הסרט, כולל ראיונות עם השחקנים והילדים, בו אנו מתוודעים אליהם ושומעים מהם הסבר מרתק למדי כיצד הם רואים את דמויותיהם בסרט.

ציון: 8 מתוך 10
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2005
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט