חדשות קולנוע וסרטים

מבט אישי על פסטיבל אנושי - עינת עולה לירושלים - חלק 2

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עינת פרנבך ממשיכה את סקירת הסרטים שיוקרנו במהלך פסטיבל הקולנוע ה- 22 בירושלים.

פנורמה – רואים עולם

"אהבה מתמשכת" האיטלקי מביא את סיפור אהבתם, המתמשך כמובן, של ג'ובאני, פקיד בנק המוצב לחודש בעיירת הולדתו ומריה, אהבת נעוריו. הוא נשוי ואב לילד, היא רווקה זקנה שקברה עבר הולל מאחוריה. נופים של טוסקנה, אהבה עזה כמוות, בחורה יפיפיה ובחור עם חיוך שובה לב. אם כבר סיפור אהבה, אז שיהיה באיטלקית.

"גרנסי" – אנה היא עובדת סיוע של האיחוד האירופי במצריים. חייה מתנהלים בין השליחות במצריים לבין חיי המשפחה הרגועים שלה בהולנד, עם בעלה ובנה הקטן. היא מתיידדת במצריים עם עמיתה בעלת חיים דומים, אשר למחרת נמצאת תלויה באמבטיה. אנה החיה בבדידות שקטה ומשתקת שבה להולנד ובוחנת מחדש את חייה – את הזוגיות הנעימה, את קשריה עם אחותה ואביה – ומנסה להבין האם גם אצלה מתרחש משהו מתחת למעטה המשפחתיות. בתוכניה נכתב כי הבימוי מרוסן, המשחק כבוש והקצב מדוד. הסיפור מועבר פחות במילים, יותר בתמונות. לי זה נשמע כמתכון בדוק לסרט איכותי או לשעמומון. קחו סיכון.

"זר" הוא סרט פולני/גרמני אודות אווה, המתפרנסת מעבודה בתחנת דלק ומתגוררת בבית הוריה – אם מדחיקה וקרירה ואב חם שזכרונו מתנוון. היא בהריון מחברה הקודם, איזה נרקומן גונב ממנה את הכסף להפלה וזונה הנמצאת במצבה עוזרת לה. נרשם בתוכניה כי הסרט רענן, שאפתני, מורכב, מקורי, פמיניסטי ומה לא. מבחינתי, אמרתם "זונה" – אמרתם הכל.

"יום וליל" – בתאריך ה-9/9/2003 תומס אקמן, ארכיטקט בן 40, איש משפחה מכובד, תקע לעצמו כדור בראש. הסרט מוקדש ליומו האחרון של תומס, העובר עליו במכוניתו, כאשר הקרובים ללבו מתחלפים זה אחר זה, מבנו המתבגר ועד לקשיש זר המצטרף אליו. ביום הפרידה הוא מספיק לסדר את מאמן הכדורגל של בנו, את אמו הסנילית וזונה שבאמצעותה הוא מתכוון לעזוב את העולם."כלת השתיקה" הוא מסעו של היין הוייטנמי בעקבות אמו, אודותיה נאסר עליו לשאול. על ערש דווי, מספר לו אביו החורג על אמו ומפזר מעט את הערפל סביב דמותה. היין אוסף עדויות דרכן הוא לומד על הכפר שלה ועל הלילה בו עזבה וחזרה מאושרת. כעבור 9 חודשים, כאשר נולד, חייה הפכו לגהינום. מאחר שבחרה שלא להסגיר את זהותו של האב, נגזר עליה לשלח את תינוקה על תיבה בנהר. סערה כמעט קיפחה את חייהם, אולם הם ניצלו הודות ל-3 אחים נגרים, שכצפוי התאהבו באם.

"להרגיש בבית" הוא עוד אוריינטלי אחד לאוסף, הפעם מקוריאה/יפן. הומלס צעיר משוטט בשכונות עשירות ומניח עלוני פרסום על הדלתות. כאשר העלונים נשארים תלויים על הדלת, הוא מניח שבעלי הבית נעדרים ופורץ פנימה, כדי להרגיש בבית – לטבול באמבט, לישון במיטה נקייה. בתמורה להכנסת האורחים הוא מכבס את בגדיהם המלוכלכים של בעלי הבית ומתקן מכשירים ביתיים מקולקלים. באחת הפריצות הוא מתוודע לאשה מוכה ומפתח מיומנות של היעלמות. קים קי דוק, הבמאי של "אביב, קיץ, סתיו, חורף ו... אביב" מביא אלינו יצירה חדשה, פנטסטית ומרהיבה.

"סוכר תפוז" הוא סרט גרמני על חברות בין שניים. לאו הוא "סוכר", קלמנס הוא "תפוז" ובגיל 11 הם החברים הכי טובים בעולם. יום אחד הלבבות נשברים והחברות מתפרקת. כעבור 20 שנה לאו השברירי והנוירוטי סובל מחרדת נטישה וחוסר אמון ואינו מסוגל לקיים מערכת יחסים עם איש. כשהוא פוגש את לנה שמצליחה לחדור ולתקשר עם הילד השבור הכלוא בתוכו, שנתו נודדת וקלמנס חוזר לפקוד אותו בסיוטיו.

"פלינדרומס" של טד סולונדז. איך אוכל להשמיט סרט של במאי יהודי שעדת מעריציו בישראל מתחרה בזו של צביקה פיק? אין ספק שאביבה בת ה-13 היא ילדה מטורפת: היא מוטרדת מהתאבדותה של דון וינר בת דודתה ורוצה להרות ליהודה, בן של חברי המשפחה וקולנוען בשני גרוש. אביבה נכנסת להריון, הוריה מנסים לשכנעה לעבור הפלה ללא הצלחה, עד אשר אמה מוציאה לפועל תחבולה. אביבה בורחת מהבית ומחליפה את שמה להנרייטה, השם היעודי של התינוקת שהפילה. שוב נפרשים לפנינו חייה של משפחה יהודית בורגנית מפרברי ניו ג'רזי. 8 שחקניות מגלמות את דמותה של אביבה - ביניהן אישה שחורה וילד בן 6!

"הצייד" הוא סרט קזחי שאלך לראות בזכות ספרו האחרון של פאולו קואלו, "הזאהיר", הפורש לקורא את נפלאות הסטפה (הערבה) הקזחית והתרבות היחודית. ארקו הוא ילד מתבגר מכפר קזחי נידח, המתקשה להתמודד עם אמו הזונה. יום אחד כובש את יצועיה צייד מחוספס. ארקו המרדני גונב לו את הרובה, יורה לעבר חנות ונאלץ לברוח בלווית הצייד. השניים יוצאים למסע בהרי קזחסטן הפרועים וארקו לומד מהצייד לחיות בהשלמה עם הטבע. מדובר ביצירה מקורית שהבמאי שלה, סריק אפרימוב, אחד החזקים בקולנוע הקזחי, רואה עצמו כבן כפר ומפה נובעת משיכתו לנופי מולדתו. המוזיקה והצילום מתוארים כמכשפים ועוצרי נשימה ואני מוכנה לחתום לכם שכל זה יתברר כנכון בעת הצפיה בסרט.
החוויה היהודית

"יהודון" הוא עלילתי קצר המחזיר את יורי קובנר מהישיבה בה הוא לומד בישראל אל בית משפחתו שבסידני, עקב מותו של אביו הרב, איש חסידות קנאי. מצוקת האמונה של האברך הבתול מתעוררת והוא עוזב את הבית והלימודים ויוצא לעולם הגדול, בו הוא עובד כנהג מונית ומתאהב בסריטה, צעירה ממוצא הודי.

"הכל אודות צוקר", עלילתי באורך מלא, מציג את מעלליו של ג'קי צוקר, מהמר כפייתי שלא מתבייש לרמות. מברק מאחיו שבפרנקפורט מבשר על מות אמם ומשנה לצוקר את התוכניות. האם ביקשה להיקבר בבית הקברות היהודי בברלין, מה שאומר שאחיו האורתודוכסי ובני ביתו (כולל בן קנאי ובת צאצקע) יעשו אצלו את השבעה, לאחר שלא התראו 40 שנה. צוקר מעביר את השבעה במזימות שיאפשרו לו לחמוק לאליפות אירופה בסנוקר, התחרות שתשים קץ לבעיותיו הכלכליות אחת ולתמיד.

קולנוע לטינו-אמריקאי

לאחר שצפיתם בכל הרעות והחולות החברתיות, הגיע הזמן להשתחרר בקצב הסלסה.

"משפחה מתגלגלת" לבטח יעורר בכם צחוק ויתכן נשכחות מחיי המשפחה התוססים שלכם (אם אתם באים ממשפחה מבורכת). סבתא אמיליה בת ה-84 מוזמנת לחתונה של נכדת אחותה בכפר הולדתן, 1000 ק"מ מבואנוס איירס. כל השבט, 13 איש בני ארבעה דורות, מצטופפים בקרונוע מאולתר ויוצאים למסע משותף. הצפיפות גובה את המחיר הצפוי והכביסה המלוכלכת נחשפת לצד ההרפתקאות שבדרך. בדמיוני אני כבר רואה את הגרסא הישראלית של הסרט בבימויו של אבי נשר: משפחה ברוכת ילדים העושה את דרכה בסוסיתא המשפחתית לחתונה של קרוב משפחה רחוק.

"קאצ'ימבה" היא קומדיה נוספת, בה מככב מרקוס, פקיד בנק משעמם בגיל העמידה, המבקש להתייחד עם חברתו הילדה עבת הבשר ושטוחת המוח. נמאס לו להתמזמז עמה בבית הוריה, אז הוא מזמין אותה לנופש בו יוכל לממש את זממו. במלון, הילדה הביישנית מנסה להתחמק באמתלות שונות ובין השאר מריצה את מרקוס אל ראש ההר. שם, בבית רעוע ממוקם מוזיאון עם תמונותיו של הצייר הצ'יליאני לארקו, ששמו נשכח עם השנים. מרקוס נרתם להצלת האוצר הלאומי והשבת שמו של לארקו לתודעת הציבור. הומור שחור וגרוטסקי, סאטירה עוקצנית על הממסד עם קורטוב של סנטימנטליות לטינית.

תמה סקירה מתישה זו. הייתי אומרת שאתם יכולים לנשום לרווחה, אולם רגע לפני שאתה משחררים אוויר, עליכם להיות מודעים לכך שרוב הסרטים אינם מתורגמים לעברית. גם השנה נאלץ להרכין את מבטנו לתחתית המסך ולקוות שלא נפספס דבר מהמתרחש בפריים. הקדימו תרופה למכה, התאמנו על קריאת כתוביות באנגלית ומדדו זמנים. היכון, הכן, צא!
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2005
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט