חדשות קולנוע וסרטים

בלוז לחג - ביקורת טלוויזיה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

ראש השנה מתקרב והערוצים השונים מוציאים מהבוידם כל מיני תוכניות שונות ומשונות לכבודו. בניגוד לתוכניות בסגנון "מחווה ל..." או "שירי המשורר איקס", בחר ערוץ "yes דוקו" לשדר היום, ראשון, ה- 17 בספטמבר, ב- 22.00, חמישה ימים לפני ערב החג, את סרטה התיעודי של היוצרת המוכשרת אורנה בן דור-"בלוז לחג".

סרטה של בן דור מנסה לבדוק את תקופת החגים ולהאיר נקודה שלא כל כך זכתה לחשיפה עד היום - האם יום השמחה הלאומי הזה (הסרט עוסק בפסח אבל ניתן להקיש ממנו לכל חג שהוא) הינו באמת חגיגה גדולה ואולי הצומת הזו - של מפגש משפחתי מלא אמוציות וחשבונות נפש - כרוך גם בעצב גדול שבעצם מסתתר מתחת לפני השטח?

[*]

בן דור מנסה להבין האם המושג הישראלי כל כך "תוגת החגים" אכן קיים או שזו עוד אגדה מודרנית המשמשת רווקות להצדיק את הלחלוחית בעין כשהדודה רגינה שואלת (בחוסר טקט) "נו...מתי חתונה?".

רק בשמו של הסרט "בלוז לחג" ניתן לראות את האמביוולנטיות שמייחסת בן דור למושא סרטה (הישראלי בחג). הבלוז, אותה שירה עצובה, ששורשיה בשדות הכותנה ספוגי הזיעה והדם של העבדים מלפני שלוש מאות שנה ולעומתה החג השמח, חגיגה של התחדשות (במקרה של ראש השנה) או חירות (במקרה של פסח)...

[*]

הסרט סובב סביב שלוש משפחות: משפחת עידה, מרובת החוגגים, המייצגת את המשפחה החמה והאוהבת שאצלה ליל הסדר הינו מבצע צבאי לכל דבר וכולם משתתפים בהכנות מהניקיון ועד לבישול. משפחת ענבר המצומצמת, המשפחה המתוחכמת אך המנוכרת שבה הבת הרווקה בקושי מגיעה לשולחן הסדר בגלל חששה מעוינות משפחתה בשל העובדה שהיא (אוי ואבוי) עדיין לא נישאה. משלימה את התמונה משפחת מימון שלא חוגגת בכלל ביחד את הסדר. האבא ברח עם אישה אחרת, הבן בישיבה, האמא במוסד והבת הגדולה מנסה להבין לאן נעלמה המשפחה ומבלה עוד חג לבד מול הטלוויזיה (באחת הסצנות החזקות בסרט ויש עוד כמה וכמה כאלו שמשאירות את הצופה מותש רגשית).

אורנה בן דור עוסקת בקולנוע דוקומנטרי למעלה מעשרים שנה. בשנים האחרונות היא משמשת אחראית על המחלקה הדוקומנטרית באולפני הרצליה. לאחרונה ערכה וביימה את הסדרות "סקס ישראלי" ו"בלונד: סדרה עם שורשים".

[*]

לבן דור יש את ה"משהו" הנוסף, שקשה לעיתים להסבירו, שמציל את סרטיה מבנאליות (שכל כך קל לגלוש אליה) ומספק לצופה חוויה הנדמית כאמת בהתגלמותה. אחת הבעיות בעשיית סרט תעודה היא לגרום לאנשים המצולמים להתנהג בטבעיות למול המצלמה. כך למשל בסרט "גשמי קיץ" שהוקרן לאחרונה, עושה רושם שהרמטכ"ל משנה את התנהגותו למול יוצרי הסרט והדבר פוגע קשות באמינותו של התוצר הסופי. ב"בלוז לחג" מצליחה בן דור (שאינה מופיעה בסרט אלא רק מספקת קריינות מלווה) לגרום למשפחות המצולמות להנפיק דיאלוגים ומונולוגים המדהימים את הצופה בישירות ובנוקבות שבהם.

כמו יצירתו המופלאה של טקאשי קיטנו - קיקוג'ארו, תמונת ההתחלה בסרטה של בן דור היא גם תמונת הסיום. בין לבין מצטרף הצופה להכנות לחג (הלוגיסטיות,אבל בעיקר הנפשיות) של שלוש המשפחות המצולמות.

[*]

סרטה של בן דור בנוי כעלילה המגיעה לשיאה בערב החג. בן דור מראה לנו אקדח במערכה הראשונה ("השמחה בבית עידה,מסתירה טרגדיה גדולה") ויורה בו (מה זה יורה ,מרוקנת מחסנית שלמה) במערכה השלישית.

השאלה הטעונה "איפה אתם בחג?" נבדקת גם היא על ידי בן דור והתשובות שהיא מוציאה ממושאי סרטה אינן קלות. בכלל סרטה של בן דור אינו סרט קל, אבל זוהי בן דור בגדולתה - שואלת שאלות קשות ומתעדת את התשובות.

"בלוז לחג" הוא סרט קצר, ארבעים וחמש דקות, אך הדבר אינו פוגם בהיותו יצירה מגובשת ושלמה שתביא את הצופה לקצת מחשבה על משפחתיות, על בדידות וגם על חגי ישראל.

חג שמח ושנה טובה מלאה בסרטים איכותיים.

"בלוז לחג" משודר היום, ראשון, ה- 17 בספטמבר, בשעה 22.00 בערוץ yes דוקו
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2006
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט