חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"עד קצה העולם"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע לפני עשור יצא לאקרנים אחד מסרטי המסע העדינים והמרגשים ביותר, המבוסס על סיפורו של הצעיר האמריקני כריסטופר מקנדלס שנטש את חיייו הבטוחים לטובת מסע מסוכן לאלסקה. הכתבת מעיין הררי חזרה לסרטו המצוין של שון פן, עם הפסקול הנפלא של אדי ודר, ובדקה מדוע הוא הפך לסרט פולחן עבור צעירים רבים שיוצאים לטיול הגדול - ועבורה באופן אישי
"עד קצה העולם" הוא סיפורו האמיתי של כריסטופר מקנדלס, בן למשפחה אמריקאית מבוססת, תלמיד מבריק ואתלט מעולה, המסיים את הקולג' בהצטיינות כשכל האפשרויות פתוחות בפניו. אבל בניגוד לכל הציפיות, במקום לבחור במסלול של קריירה רווחית, מקנדלס משאיר הכול מאחוריו ובורח מהחברה החומרנית המסואבת, לשיטתו. הוא תורם את כל חסכונותיו לצדקה, נוטש את מכוניתו, אורז כמה פריטים הכרחיים ויוצא בטרמפים למסע ברחבי ארצות הברית. כך נפתח תקציר הספר עליו מבוסס הסרט "עד קצה העולם" (או בשמו היותר מוכר- "Into The Wild"), שבהחלטת הפצה הזויה לא יצאה מעולם באופן מסחרי בישראל.

כריסטופר ג'ונסון מקנדלס היה בן 24 כאשר יצא למסע נדודים ברחבי ארה"ב מתוך מטרה להגשים את חלומו לחיות חיים פשוטים והרמוניים בטבע ללא כל מגע ידי אדם. חלק ממה שהניע אותו לצאת למסע היה הרגע בו גילה שכאשר הוא ואחותו נולדו אביו היה עדיין נשוי לאשתו הראשונה. הוא הרגיש שחייו הם שקר ולכן החליט לברוח ממשפחתו ולא להסתכל לאחור. בניגוד למה שמסופר בסרט הוא לא שרף את כספו אלא תרם 24 אלף דולר מקרן הלימודים שלו למוסד צדקה ויצא למסע עם סכום כסף מינימלי, מעט אספקה וזהות בדויה שאימץ לעצמו- אלכסנדר סופרטראמפ אשר מבוססת על גיבור הספר - "האוטוביוגרפיה של קבצן על" שנכתב בידי וויליאם ה.דיוויס בשנת 1908.

[*]

הפעם הראשונה בה נודע לעולם סיפורו מעורר ההשראה הייתה בינואר 1993 עקב מאמרו של ג'ון קרקואר למגזין "אאוטסייד", אשר בסופו של דבר הביא אותו לכתוב את הספר עליו שלוש שנים מאוחר יותר. ב-2007 עובד הספר לסרט עלילתי על ידי שון פן, כוכב הקולנוע שמתפקד מעת לעת כבמאי וכתב, ביים וגם היה שותף בהפקה. באותה שנה יצא במקביל סרט דוקומנטרי ביתי של הבימאי רון למות' בשם "The Call Of The Wild", שחשף ממצאים נוספים על הסיפור המסקרן ובמיוחד על הסיבה למותו של כריסטופר אשר לטענתו, בניגוד למה שנטען בספר ובסרט, הייתה רעב ולא הרעלה.

במשך עשר שנים חיכה פן לאישור משפחת מקנדלס להפקת הסרט ורק לאחר שקיבל את האישור החל בכך. הוא צולם במשך שנתיים בכ-35 לוקיישנים שונים ע"י הצלם הצרפתי אריק גוטייה אשר צילם סרט מסע נוסף שלוש שנים לפני - "דרום אמריקה באופנוע" - ונערך ע"י ג'יי קסידי שהיה מועמד עליו לפרס האוסקר. בין השחקנים שהיו אמורים לגלם את התפקיד הראשי היו ליאונרדו דיקפריו ושיה לבאף. לבסוף נבחר השחקן אמיל הירש, שנאלץ להשיל ממשקלו 18 ק"ג בשביל התפקיד. עוד משחקים בסרט: האל הולברוק המשחק את הזקן החביב שכריסטופר פוגש בדרך, תפקיד עליו היה מועמד באוסקר על פרס שחקן המשנה, ווינס ווהן וקת'רין קינר שמגלמים את הזוג ההיפי וקריסטין סטיוארט בתפקיד קטן ובלתי נשכח של אהובתו המוחמצת. זה סרט המשתייך לז'אנר סרטי המסע, סרטים בהם הגיבור עובר תהליך רגשי משמעותי בחייו במהלך מסעו, ומלאים בתובנות על יכולת האדם לשרוד ולהתגבר על כל מה שנקרה בדרכו, במיוחד בסיטואציות בהן הטבע חזק ממנו, אותו טבע אשר הכריע את כריסטופר שעקב החלטות לא זהירות מצא את מותו.



סיפורו הטראגי של מקנדלס הוא סיפור שנוי במחלוקת ויש שיגידו שבחירותיו לטייל באלסקה ללא מפה ועם מעט מזון היו חסרות אחריות ומצביעות על כך שהייתה לו משאלת מוות. פן לעומת זאת בחר לשים דגש על אישיותו המיוחדת והאמיצה של כריסטופר ולהציג אותו בסרט באופן רומנטי כגיבור מיוסר אשר מביע חרטה על בחירותיו, דבר אשר ניכר בסצינת הסיום בה הוא משתמש בציטוט מיומנו של כריסטופר כדי להעביר מסר חד לצופים – "Happiness Only Real When Shared".

סצנת הסיום הזו היא הסצנה העוצמתית ביותר בסרט שעבורי ייזכר תמיד כסרט בו צפיתי לפני הטיול לבד לדרום אמריקה למשך חמישה חודשים. בניגוד לכריסטופר, לי לא היו תוכניות לוותר על כל הכסף שלי ולחיות את חיי הפרא מנותקת מאספקה, אבל כמוהו תחושת החופש, ההתנתקות מכל מה שאני מכירה והיציאה לבד למסע לא ידוע ומלא אתגרים וחוויות במקום זר קסמה לי. תחושה אשר התחדדה עקב הצפייה בסרט שנתן הצצה לחלק מהאתגרים הצפויים לי בהמשך הדרך ועזר לי לבחור את סגנון הטיול המתאים לי.

חלק גדול מהקסם של "עד קצה העולם" הוא הפסקול המרגש שלו אשר נוצר ע"י אדי ודר (סולן להקת פרל ג'אם ויוצר בפני עצמו) ששירו "Guaranteed" זכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר בסרט. פסקול אשר משתלב באופן מדויק עם צילומי הנוף האיטיים של גוטייה ומחדד את השאלות שמעלה הסרט על מקום האדם בחברה.



זה סרט על זמני אשר כל אדם שחווית הנדודים קוסמת לו יכול להתחבר אליו, הוא מעלה שאלות רבות לגבי אורח החיים בחברה המודרנית, תרבות הצריכה והרצון ליציאה מהמסגרות החברתיות המקובלות ואולי רלוונטי היום אף יותר מבעבר, זמנים בהם החברה הופכת להיות חומרנית יותר ויותר.
מעיין הררי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2017
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט