חדשות קולנוע וסרטים

שובר מסך: "מיהו ג'יימס בונד"?

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מידי חודש, תעלה באתר "סרט" פינתו של רון פוגל, עיתונאי, מרצה ומנהל פסטיבל הקולנוע הקוריאני, שהחל את דרכו באתר "סרט" - "שובר מסך", בו הוא יסקר את אירועי הקולנוע החשובים מזווית ראייה מעט שונה – החודש, היציאה המדוברת היא כמובן, איך לא? בונד. ג'יימס בונד.

בחודש אוקטובר השנה מלאו חמישים שנה ליציאתו לאקרנים של הראשון מבין סרטי ג'יימס בונד - "דר נו". במשך שנים אלו ובמיוחד לאחרונה, ניסו אנשי קולנוע וחוקרי תרבות לנסות ולפצח את סוד הצלחתו של הסוכן החשאי המפורסם בעולם. לטענתי הצלחתו של בונד גלומה בהיותו הגיבור הבריטי האולטימטיבי. בונד הוא סך התכונות המאפיינות את הגיבור הבריטי לאורך השנים וכך הצליחה דמותו המופרכת לשמור על משיכה קסם וזוהר במשך חמישים שנה.

[*]

בשנת 2003 ערך מכון הקולנוע האמריקאי משאל לציון מאה הגיבורים הגדולים בתולדות הקולנוע. במקום הראשון נמצא אטיקוס פינץ' הפרקליט ממות הזמיר במקום השני נמצא האיש הכובע והשוט-אינדיאנה ג'ונס ובמקום השלישי האיש והאגדה סוכן 007 רישיון להרוג – ג'יימס בונד.

דמותו של ג'יימס בונד נולדה ב-1953 ב"קזינו רויאל", הספר הראשון מ-12 ספריו של איאן פלמינג שעסקו בדמותו. כבר ב-1954 הופק בארצות הברית סרט טלוויזיה שהתבסס על הספר הראשון בסדרה, אבל רק לאחר שהנשיא ג'ון פ' קנדי הביע בראיון את חיבתו לספריו של פלמינג, הוחלט להפיק את סרט ג'יימס בונד הראשון. מעניין לציין שפלמינג בעצמו הוא סוג של גיבור בריטי הוא שירת במודיעין הצי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה והקים את יחידת הקומנדו כוח תקיפה 30, למשימות פשיטה בעורף קווי האויב בכדי להשיג מודיעין על אמצעי לחימה של הצבא הגרמני. רבים ממבצעי היחידה מסווגים כסודיים ביותר עד לימים אלו. ביוגרפים רבים של פלמינג מסכימים כי הדמות מבוססת באופן חלקי על פלמינג עצמו, שהיה לו רקע בעולם הביון והיה ידוע בסגנון החיים הראוותני שלו. פלמינג נהג להסתובב בחוגי החברה הגבוהה של לונדון ואף החזיק בית קיץ בקאריביים שם נהג לכתוב את ספריו-הבית נקרא "גולדן איי" כמו שם אחד מסרטי בונד המאוחרים.

הגיבור הבריטי

[*]

ההגדרה לגיבור היא "אדם בעל איכויות נעלות, הניחן באומץ לב בלתי רגיל הפועל באצילות ובולט בחברה בה הוא פעיל-בין אם מדובר באדם אמיתי או בדמות המרכזית ביצירה תרבותית" את מושג הגיבור אנו מוצאים עוד במיתולוגיות השונות ובפולקלור של העמים מקדמת דנן.

בכל מדינה נמצא מאפיינים שונים לדמות הגיבור: בצרפת יהיו אלו האינטלקטואלים באמריקה יהיו אלו לעיתים מזומנות האנשים שפועלים כמו הקאובוי שלא במסגרת החוק.

אז אם כך, מיהו דמות הגיבור הבריטי? בבריטניה יש לדמות הגיבור כמה מאפיינים אבל אולי המאפיין הראשי המופיע גם ביצירות קולנועיות הוא שמדובר בדרך כלל בדמות של איש הממסד (גם אם הוא קורא עליו תיגר). הגיבור הבריטי על פי רוב גבר הוא "אחד משלנו" בעל דם כחול שהתחנך במוסדות הנכונים והוא מהווה את ידה הארוכה של האימפריה הבריטית גם אם זו כבר אינה קיימת. הגיבור הבריטי ישתמש בשילוב של כוח ומוח הוא מעדיך להיות מאופק ולא לקפוץ ישר לפעולה. גם אם הוא פורע חוק הוא עושה זאת מהסיבות הנכונות ומטרתו לכמו רובין הוד להחזיר את המשטר הישן על כנו לעיתים אף משתמש הממשל בפורע חוק לצרכיו שלו כמו הגיבור סיר פרנסיס דרייק שהמלכה אליזבת הפכה אותו מפירט חסר רחמים למגלה ארצות ומגן האומה בחסותה. דמות הגיבור החל לאט לאט להשתנות בקולנוע רק בשנות השישים של המאה שעברה שאז החל הקולנוע הבריטי להתייחס לגיבורים שונים כמו הפועל הפשוט המאפיין את גל סרטי "כיור המטבח" ומשנות התשעים אנו פוגשים גיבורים שונים ופחות עם דגש על מעמדם – כמו המובטל המסומם בסרט "טריינספוטינג " או הגנגסטר החלקלק בסרטיו של גיא ריצ'י.

הגיבור הבריטי הוא בעל דם "כחול" –

[*]

בונד הוא נצר למשפחת אצולה. גיבור סדרת הסרטים המצליחה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע עד כה-הארי פוטר הוא עוד דוגמא לגיבור בריטי נעלה מעם. בעולמו של פוטר יש אנשים רגילים ויש קוסמים ופוטר הוא כמובן בן למשפחת קוסמים.

הגיבור הבריטי לומד במוסדות היוקרתיים ביותר –

בונד (על פי הביוגרפיה הפיקטיבית שלו כמובן) למד באיטון בצעירותו – בית הספר היוקרתי ביותר בבריטניה לנערים וכך הוא מגיע לצבא הישר ממרכז הקונסנסוס של האליטה הבריטית. גם גיבורי הסרט "מרכבות האש" (שסצנת הריצה על הים שבו כיכבה ממש כמו בונד בטקס הפתיחה של אולימפיאדת לונדון) הם צמד תלמידים שלומדים באוניברסיטת קיימברידג' מעוז הממסד הבריטי. גם הארי פוטר לומד בפנימייה היוקרתית הוגווארת.

הגיבור הבריטי הוא איש העולם הגדול -

בונד הוא ככל הנראה הגיבור הקולנועי שעשה הכי הרבה מיילים במסעותיו בעולם. בכל סרט של בונד הוא מטייל לאתרים האקזוטיים ביותר ומגיע למקומות המרוחקים ביותר. בונד הוא בעצם משל לאימפריה הבריטית ששלטה על חלקים גדולים בעולם לפני שהתפרקה מנכסיה. כמו גיבור בריטי אגדי אחר שהונצח בסרט מופתי - לורנס איש ערב, בונד הוא בריטניה בלב הישימון והוא שומר על הציוויליזציה גם במקומות הפראיים ביותר. רבים ראו בדמותו של בונד את האימפריאליזם המערבי במרעו ויש בכך לא מעט מן האמת. בלא מעט מסרטי בונד יש התנשאות ברורה של בונד המייצג את בגבר הלבן המערבי, על המקומיים, ה"נייטיבס". גם במרדף בסרט "מרוסיה באהבה" יכיר בונד האנגלי את סמטאות איסטנבול טוב יותר מאנשי הביטחון המקומיים (התנשאות מערבית שכזו ניתן למצוא לאחרונה בסרט "חטופה 2" שבו כל המקומיים באיסטנבול הם גברים שמנים ומשופמים וכל הנשים לובשות רעלה.)

מעניין לציין כי אחד מיתרונותיו של גיבור בריטי אגדי אחר, הבלש שרלוק הולמס, היא ידיעתו המעמיקה בשיטות לוחמה ובאמצעי ריפוי של מקומות אקזוטיים בעולם. כמו בונד, המכיר יינות מבציר שמלפני 150 שנה. הולמס מכיר שיטות חניקה מרוסיה ותרופות מנפאל. בונד כגיבור בריטי הוא סופר ידען ומבין בכל תחום כמעט.

בונד - הגיבור הבריטי האולטימטיבי

[*]

ג'יימס בונד כאדם שאינו מזדקן הוא הגיבור האולטימטיבי שניצב מעבר לזמן, שפועל בה בעת בהווה ובעבר, שהוא ישות סימבולית המאגדת בתוכה את כל הג'יימס בונדים ואת כל הגיבורים שקדמו לה. הוא בו-בזמן הגיבור המודרני, שג'יימס בונד היה מאז ומעולם והגיבור הפוסט-מודרני שנבנה על יסודותיו.

סדרת ג'יימס בונד, חמישים שנה לאחר שנוצרה, עדיין מרתקת. ג'יימס בונד איננו עוד גיבור בריטי; הוא סמל לכל הגיבורים הברטייים שהיו אי-פעם בתולדות הקולנוע. הוא נבון וחד מחשבה כמו הולמס הוא יכול לכופף את החוק כמו רובין הוד, הוא איש העולם הגדול ששותה את המרטיני שלו מנוער ולא מעורבב, הוא מייצג את הממשל ואת בית המלוכה כמו הנרי החמישי והוא הופך עם השנים לפגיע יותר ואנושי יותר במיוחד בהמצאתו מחדש על ידי דניאל קרייג.

בסיום הכותרות של "סקייפול" מופיע המשפט החשוב ביותר בסרט. משפט שמהלך קסם על מעריצי בונד לדורותיהם. "james bond will return " ואני כמעריץ בונד מושבע, אחכה לגיבור הבריטי האולטימטיבי שיחזור ויציל את העולם.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט