חדשות קולנוע וסרטים

סיכום 2012 בבתי הקולנוע בישראל - חלק א'

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סוף השנה הלועזית הוא הזדמנות ראויה לסכם את הקולנוע הבינלאומי שהוקרן באולמות הקולנוע בישראל. ואכן שנת 2012 היתה שנה מעניינת שבה מפיצי סרטים לקחו יותר סיכונים עם סרטים לא מסחריים. בתל אביב נסגרו קולנוע דיזנגוף וקולנוע רב-חן במגדלי האופרה אבל נפתח "אורלנדו סינמה" בבית ציוני אמריקה. בסינמטק ת"א נפתח האגף החדש ובאמצע ינואר 2013 ייפתח האגף הישן והמשופץ. גם השנה הגיעו לבתי הקולנוע בארץ יותר סרטים. גם השנה חלקם נועדו כדי למלא את החללים במגה קומפלקס השונים (סינמה סיטי, yes פלאנט). המפיצים עדיין ממשיכים להוציאו לבתי הקולנוע מוצרים שלא ראויים לצפייה של בני אנוש כמו כל מיני סרטי אימה, פעולה וקומדיות זולות וזניחות שנוצרו עבור ה DVD וערוצי VOD השונים. משום מה המפיצים הישראלים שקנו אותם בזול חושבים שראוי לתת להם אור יום. שוברי הקופות האמריקאים הגדולים של השנה: "עלייתו של האביר האפל" או "הנוקמים" הצליחו גם בישראל אבל שובר הקופות מספר 1 הוא הסרט הצרפתי "מחוברים לחיים".

לפני רשימת עשרת הסרטים הטובים ביותר לטעמי. לפני כן אציין מספר סרטים שהשאירו עלי רושם טוב, סוג של ציון לשבח: "היו זמנים באנטוליה" סרט טורקי אווירתי עטור פרסים ושבחים של הבמאי נורי בילג'ה סיילן, אהבתי את המסע האבסורדי עם ההומור הדק והאווירה המיתית שבו צוות שוטרים מחפש אחרי גופה בערבות אנטוליה. אהבתי את השחקנים הראשיים בסרטים הבאים: "בושה" - מייקל פסבנדר בהופעה נועזת ומהפנטת, ליאונרדו די קפריו ב"ג'יי אדגר" מוכיח שהוא אחד הכוכבים הבלתי מעורערים של הוליווד, "השבוע שלי עם מרילין" - מישל וויליאמס היא פשוט מרילין מונרו בסרט הזה ואת נינה הוס בעלת הפנים הקשוחות כוכבת הסרט הגרמני "ברברה".

[*]

ישנם סרטים ששייכים לבמאים שלהם: פרנסואה אוזון חוזר לביים קולנוע שמבוסס על הצגות תיאטרון ומספק את אחת החוויות המבדרות והאינטליגנטיות של סתיו 2012 - "בתוך הבית". אנג לי חוזר למסך הגדול עם הפקה מרהיבת עין "חיי פיי" ועל אף שהסרט לכאורה לא שייך לטריטוריה שלו גם בסרט זה שמתרחש ברובו בספינה הוא מתעסק בנושא שמסקרן אותו יותר מכל: התנגשות בין העולם המסורתי והאמונה לעולם המודרני והאתיאיסטי. בן אפלק בסרטו השלישי כבמאי קולנוע מרשים עם המותחן "ארגו" המבוסס על סיפור אמיתי שהוא בעיקר בידור הוליוודי מכובד ומרשים עם אנסמבל שחקנים נפלא (הסרט ייצא בתחילת ינואר בקולנוע אבל הוא כבר הציג בטרום בכורות בסינמטקים).

דיוויד או ראסל ממשיך להוכיח שהוא יכול לקחת תסריטים בנאליים ולהפוך אותם לחוויה קולנועית בסגנון שהוא ייחודי רק לו ב"אופטימיות היא שם המשחק", שלא נדבר על ההופעה המרגשת של ג'ניפר לורנס. אפילו רוברט דה-נירו שמזמן לא ממש שיחק בסרטים שהוא השתתף בהם מעולה כאן. ווס אנדרסון פתח השנה את פסטיבל קאן עם סרטו "ממלכת אור הירח". על אף שהוא שמר על סגנונו הייחודי זהו סרטו הנגיש והטוב ביותר. יש לסרט הזה קסם כל כך נדיר ולכן הוא זכה להצלחה ביקורתית וכלכלית. עוד סרט שראוי לציון לשבח הוא "סיפור מלכותי" סרטו התקופתי של הבמאי ניקולאי ארסל - הפקת ענק מדנמרק עם מסר חברתי, פוליטי סוציאליסטי המתרחשת במאה ה-17 אבל מזכירה את ישראל במאה ה-21 באופן מפוקפק למדי.

ואלו עשרת הגדולים של יאיר הוכנר עורך מדור הביקורות ומבקר הבית של אתר סרט:

10) כמה טוב להיות פרח קיר

[*]

יצירה מקסימה ונוסטלגית. אם הייתי בן 16 כנראה הייתי בטוח שזה הסרט הטוב ביותר בכל הזמנים. סרט הביכורים של סטפן צ'ובוסקי שגם כתב את התסריט המבוסס על רב המכר שלו על אסופת תיכוניסטים לא מקובלים. צוות השחקנים ובראשם עזרא מילר (חייבים לדבר על קווין) ואמה ווטסון (בוגרת סרטי הארי פוטר) מעולים. סרט זה הוא הוכחה שלפעמים סרטים מסוג זה עלולים לרגש אנשים הרבה יותר מבוגרים מגיל הגיבורים. בהחלט לא הסרט המושלם אבל בין הבודדים שהצליחו לגרום לי לבכות ולצחוק לאורך כל 103 הדקות שלו.

9) העיתונאי

[*]

אחרי התהילה שסיפקה לו ההצלחה של "פרשס" הבמאי לי דניאלס מספק לנו את אחת החוויות הקולנועיות המפוקפקות והמושמצות של השנה, ומדובר בתענוג אמיתי. מדובר בסקספלויטיישן שנראה ומזכיר את אותם סרטים סליזיים משנות ה-70 וה-60. קיץ 1969. וורד, הוא עיתונאי החוזר לעיירת נעוריו ביחד עם בן חסותו האפרו-אמריקאי כדי לכתוב על אסיר היושב בתא הנידונים למוות. שרלוט היא בת הזוג של האסיר ונימפומנית שגורמת לאחיו הצעיר של וורד להתאהב בה. ניקול קידמן בהופעה מסחררת כזבל לבן עם בגדים שלא היו מביישים את מיטב הבנות העובדות בתחנה המרכזית. מתיו מקונוהיי כעיתונאי הומו חובב גברים שחורים וסקס סאדו-מזוכיסטי. בהחלט לא מיועד לצדקנים ורגישים. מבחינתי אחד הסרטים הלא מוערכים של השנה ולא בצדק.

8) המאסטר

[*]

פול תומאס אנדרסון הוא ללא ספק הקולנוען האמריקאי החשוב של שני העשורים האחרונים עם יצירות מופת כמו "לילות בוגי", "מוכה אהבה", "מגנוליה" ו"זה ייגמר בדם". עכשיו מגיע סרטו האחרון והמאוד מדובר "המאסטר" ויש בו כל מה שאנחנו רוצים לראות בסרט של אנדרסון: סיפור גדול מהחיים, משחק מעולה, צילום מרהיב, מוסיקה מסחררת – חוויה קולנועית בלתי נשכחת, מרהיבת עין, סוחפת שלא מתפשרת על החזון הקולנועי שלה. אבל משהו במהלך הצפייה בסרט לא ממש עובד. יש בו יותר מדי רגעים מתים והסרט נמתח מעבר לנדרש. עדיין יש בו עוצמות מרשימות ומשחק מסחרר על סף טירוף של חואקין פיניקס ופיליפ סימור הופמן, כזה שנדיר לראות על המסך הגדול.

7) לופר

[*]

סרטו השלישי של ריאן ג'ונסון והשני עם ג'וזף גורדון לוויט. סרט הפעולה המדע בדיוני הטוב ביותר של שנת 2012. שימוש מתוחכם בסגנון הקולנועי החביב על ג'ונסון - הפילם נואר. יש בו תסריט מורכב שמצליח להיות פילוסופי בלי להכביד יתר על המידה ולספק המון פעולה ומתח. ג'וזף גורדון לוויט בהופעה קולנועית מסחררת וברוס וויליס בהופעה מורכבת ונועזת יותר מתמיד הולך עם הדמות שלו עד הסוף. סרט פעולה עוצר נשימה, המשלב בתוכו את ז'אנר סרטי המאפיה עם עולם עתידני אורבני ומערבוני בו זמנית. במקביל הוא מעלה שאלות לא פשוטות על טיבו של המין האנושי.

6) ניצוד

[*]

הבמאי תומאס וינטרברג - המוכר לקהל הישראלי בעיקר בזכות "החגיגה" סרטו המצליח משנת 1998 - חוזר אלינו עם "ניצוד". מדובר בדרמה איכותית רבת עוצמה שלא תרפא מכם ימים אחרי הצפייה בו. גבר בן-40 מואשם בניצול מיני של ילדה בגן הילדים שהוא עובד בו. הבעיה היחידה היא שהוא חף מפשע, אבל תושבי העיירה וחבריו הקרובים כבר החליטו הוא אשם. "ניצוד" הוא מסע עוכר שלווה אל תוך לב המאפליה האנושית. הסרט מתאר בקור ר
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט