הבמאי הניו – זילנדי בן ה – 52, בילה את 16 השנים האחרונות כבמאי בשירותיו של ג.ר.ר טולקין, כאשר הסרט שיוצא מחר בארץ, "ההוביט – מפלתו של סמאוג" הוא החמישי במספר בארץ התיכונה.
כל אחד מפרקי הסדרה, הרוויח ברחבי העולם ממוצע של מיליארד דולרים, כאשר הסרט האחרון בסדרה, "שר הטבעות: שיבת המלך", היה בנוסף אהוד האוסקרים וגרף בין היתר את פרס הסרט הטוב ביותר. אבל כשג'קסון פנה לספר הקודם, "ההוביט", התהליך החל לפגוש בלא מעט מהמורות בדרך.
[*]
הסרטים היו אמורים להיות מופקים על ידי ג'קסון ומבויימים על ידי ג'יירמו דל טורו כשני סרטים ארוכים - אבל כאשר דל טורו ירד מהפרוייקט, ג'קסון היה צריך לאייש את כיסא הבמאי פעם נוספת.
כאשר ג'קסון ואולפני "וורנר ברוס" בחרו להפיק שלושה סרטי "הוביט" במקום השניים המתוכננים, תחושה של עודפות ונסיון לשחזר הצלחה החלו להתנוסס בקרב המעריצים. הסרט הראשון לא קיבל תגובה אוהדת במיוחד מהמבקרים או מהמעריצים.
[*]
הסרט הראשון בסדרת "ההוביט" שיצא בשנה שעברה, הכניס גם הוא מיליארד דולרים, אבל קיבל ביקורות פושרות גם בשל אורכו, 182 הדקות, ההצגה הארוכה של הדמויות בתחילת הסרט והשימוש שלו ב – 48 פריימים לשנייה, כפול מהסטנדרט המקובל בשוק.
ג'קסון כבר פרץ את הדרך הטכנולוגית בעבר עם השימוש בלכידת התנועה ביצירת דמותו של גולום בסרטים הראשונים, אבל השימוש החדש שלו ב – 48 פריימים לשנייה לא התקבל טוב בקרב הקהל – הרבה טענו כי הוא העניק בהירות וחדות תמונה מוגברת הנותנת תחושה של היפר ריאליזם - שלא התיישב כשורה עם התפאורה בסרט.
[*]
בסרט החדש, "ההוביט: מפלתו של סמאוג", ג'קסון מקווה ליישר את ההוביט לכיוון הנכון – אבל הוא עדיין מתעקש על 48 הפריימים לשנייה. "זו ללא ספק הדרך הנכונה ביותר לראות את זה", אמר. אך למרות זאת, ג'קסון וורנר ברוס סירבו להראות לקהל המבקרים את הגרסה הזו של הסרט והראו להם את הסרט בגרסה רגילה של – 24 פריימים לשנייה.
"תמכתי בהחלטה הזו", אמר ג'קסון. "הרגשנו שבשנה שעברה פיספסנו את הפוקוס, במובן מסויים. אנשים ביקרו את קצב הפריימים, כשם שביקרו את הסרט. הייתה הרגשה שהטכנולוגיה האפילה".
[*]
הבמאי אמר כי הוא גם פעל לשפר את התחושה שמעניקה קצב הפריימים. "ביליתי המון זמן בחדר תיקון הצבעים בנסיון להבין איך אנחנו גורמים ל – 48 הפריימים לשנייה לא להרגיש כמו וידאו", אמר. "כמה מהביקורות הגדלות על 48 הפריימים, לא היו על קצב הפריימים כהוא זה, מה שרק מקל על עיני הצופה ומוריד את הטשטוש בתנועה. זה היה על העובדה שזה הרגיש כמו טלויזיה. כמו אופרת סבון".
[*]
כעת, מסתבר שהקהל יחליט – כאשר תינתן לו האופציה לצפות בסרט ב – 24 פריימים לשנייה, או ב - 48 פריימים לשנייה, בתלת מימד או בדו מימד. אולפני "וורנר ברוס" מוסיפים הפעם אפילו עוד יותר בתי קולנוע שיקרינו את הסרט ב – 48 פריימים לשנייה – 750 בתי קולנוע, יחסית ל – 450 שהקרינו בפעם שעברה את "ההוביט", מדיווח של אתר "HITFIX".
בינתיים, הסרט מקבל ביקורות טובות יותר מהסרט הקודם. עם בנדיקט קמברבאץ' המגלם את הדרקון באפקט לכידת התנועה ואילו ג'קסון הוסיף דמות חדשה – אוונג'ליין לילי המגלמת את האלפית הנשית, טאוריאל, לוחמת המשתווה ללגולס, בגילומו של אורלנדו בלום
[*]
"זו בכנות הייתה החלטה קרת-דם לכתוב תפקיד לדמות נשית חזקה וטובה, כי אין כאלו", אמר ג'קסון.
מוקדם יותר השנה, כאשר צילם "פיקאפים" מצילומי הסרט "ההוביט: מפלתו של סמאוג", הוא סיים גם כמה מהצילומים האחרונים שנותרו לסרט האחרון, "ההוביט: מכאן לשם ובחזרה", שצפוי לצאת בחודש דצמבר בשנה הבאה. נראה שזמנו עם טולקין הולך ומגיע לקיצו.
אבל נראה שחייו של טולקין דווקא הולכים יד ביד עם סרטיו – הוא עושה אותם עם אשתו והפרטנרית שלו, פראן וולש. הוא אפילו מופיע בסרט האחרון. "כל כך אכפת לי מההופעה שלי. אני אפילו ממפה את כל הקשרים בין הסרטים", הוא צוחק. "זה פשוט כיף מטופש".