חדשות קולנוע וסרטים

מורד נצחי - חלק א'

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע לפני 59 שנים נהרג ג'יימס דין. לקראת הקרנה מחודשת של שלושת סרטיו בסינמטק (1.10-5.10) אנחנו מביאים לכם את הסיפור של כוכב העל הגדול הראשון של הקולנוע האמריקאי, שהשפיע על התרבות של דורות שלמים.

שלושה סרטים בלבד- זהו ההספק של ג'יימס דין, שהספיק, למרות קריירה קצרה מאוד שנקטעה בטרם עת, להפוך לאחד מהכוכבים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הקולנוע האמריקאי ולאחד מהדמויות המעצבות של התרבות האמריקאית.

דין נולד במריון, אינדיאנה ב-1931. עקב מצבם הכלכלי הרע, החליטו הוריו של דין לעקור מאינדיאנה לסנטה מוניקה שבקליפורניה. כשהיה בן 9. אמו חלתה במחלת הסרטן ומתה תוך זמן קצר. דין, שהיה קשור אליה, התקשה להתמודד עם אובדנה והיותו יתום מאם מגיל צעיר היווה מרכיב מרכזי בבניית זהותו. לאחר מכן עבר דין לגור עם דודתו בפיירמונט, אינדיאנה שם למד בתיכון. כמו הדמויות איתן היה מזוהה בקולנוע, גם בתיכון היה דין מרדן. הוא הרבה להכנס לתגרות אלימות עם בני כיתתו וקנה אופנוע בו היה נוסע במהירות מופרזת. האהבה שלו לנהיגה מסוכנת היא זו שתוביל בסופו של דבר גם למותו.

ב-1949 כשסיים את לימודי התיכון, עבר לסנטה מוניקה והחל ללמוד בקולג', שם חי עם אביו שנישא בשנית; אך בדומה לדמויות איתן מזוהה ג'יימס דין, גם במציאות הוא לא הסתדר עם אביו והשניים רבו לעיתים תכופות. בתקופה זו דין כבר הופיע בתפקידים קטנים בטלוויזיה ובקולנוע, הראשון מביניהם היה בפרסומת של פפסי. שנתיים לאחר מכן החליט דין לנשור מלימודי הקולג' ולעבור לניו-יורק כדי לפתח את קריירת המשחק שלו. בניו-יורק התקבל דין ללימודים בסטודיו למשחק היוקרתי של לי שטרסברג, שנחשב לאחד מבתי הספר הייוקרתיים ביותר למשחק, והצמיח כמה מהשמות הגדולים ביותר של הוליווד: אל פ'אצינו, רוברט דה נירו, פול ניומן, ג'ק ניקולסון ועוד רבים אחרים.

[*]

סרטו הראשון של ג'יימס דין היה "קדמת עדן" של איליה קאזאן. קאזאן חיפש שחקן חדש וצעיר שיצליח להכנס לדמות המורכבת של קאל. דין היה המועמד הסופי לתפקיד עם עוד שחקן צעיר שהפך גם הוא בסופו של דבר לכוכב גדול, פול ניומן. קדמת עדן מבוסס על רומן של ג'ון סטיינבק, והוא מין עיבוד מודרני לסיפור קין והבל, בו הגיבור מתקנא באחיו הצעיר, האהוב על אב המשפחה.

עלילת הסרט מגוללת את סיפורם של שני אחים. קאל טראסק (ג'יימס דין), בנו של אדם (ריימונד מאסי), הוא הילד הרע, המתוסבך, הפחות האהוב והפחות מוצלח. אחיו ארון (ריצארד דאבאלוס) הוא הבן האהוב על האב. קאל, שנואש לאהבה, מנסה בכל הכוח לזכות באהבת אביו; אבל בדרך הוא עושה את כל הטעויות. אומץ ליבו וכנותו מובילים אותו לחיפוש אם המשפחה הנעדרת ואת האמת מאחורי עזיבתה. אמת, שבסופו של דבר מאיימת למוטט את את התא המשפחתי. אברה (ג'ולי האריס), ארוסתו של ארון, מתבוננת באחים, ובעודה מאורסת לארון, יודעת שמשיכתה האמיתית היא לבן המתוסבך קאל.

הסרט זכה להצלחה רבה ואהדה אצל המבקרים, וגם בפרסים חשובים- ביניהם זכייה בסרט הדרמה הטוב ביותר בגלובוס הזהב ובפסטיבל קאן. זוהי הופעתו הראשונה של דין. ההופעה האמוציונלית, העוצמתית והריאליסטית של דין נחשבת בעיניי רבים לטובה ביותר שלו. דין עצמו זכה בפרס על הישג מיוחד בגלובוס הזהב על תפקידו בסרט, ואף היה מועמד לאוסקר- אך הפסיד את הפרס לארנסט בורגנין על תפקידו ב"מרטי".

לדעתי האישית מדובר בסרט מצוין, בעיקר בגלל רמת המשחק הגבוהה של הקאסט. ההופעה של דין בו מדהימה, בטח כשמגלים שחלקים מסוימים בתסריט היו אלתורים שדין ביצע. המפורסם שבהם מגיע לקראת סוף הסרט באחת מהסצנות הטובות ביותר בו. קאל, שחסך 5,000$ בכדי לתת לאביו את הכסף ביום הולדתו, לאחר שזה שהפסיד את הכסף בהחלטה עסקית שגויה, מנסה להעניק לו את המתנה - אך אביו מסרב לקבלה.


בתסריט המקורי דין היה צריך לברוח משם, אך במקום זאת הוא רץ וחיבק את אביו ורק אחר כך ברח. קאזאן החליט להשאיר את הסצנה המאולתרת, הרבה בגלל התגובה של ריימונד מאסי שהיה מופתע - מה שהוסיף נופך נוסף לסרט.

לאחר תפקיד זה הפך דין לכוכב בין לילה. באותה שנה הוא כיכב גם בסרטו המפורסם ביותר, "מרד הנעורים". ג'ים בן ה-17, נער מתוסבך המגיע לעיירה חדשה ולבית ספר חדש, מנסה להשתלב עם התלמידים. תוך כדי הוא מסתבך במרוץ מכוניות בעל השלכות הרסניות. דין מגלם את ג'ים, בן להורים אמידים - אב חלש אופי ואם דומיננטית. ג'ים הוא צעיר יפה תואר בגיל ההתבגרות: הצורך בהשתייכות חברתית, הצורך בעצמאות והצורך למרוד בהורים ובממסד הם אלו שמובילים אותו. מאפיינים אלה באים אצלו לידי ביטוי בדפוסי התנהגות אלימים, בהסתבכות עם המשטרה ובצורך להוכיח את עצמו בכל מחיר.

ג'ים מנסה להתקבל בחברת הנערים שבעיר החדשה, וכן להתחבב על נערה בחבורה (נטלי ווד)- לכן הוא מסכים להתחרות במרוץ מכוניות מסוכן ולא חוקי. באותו מרוץ, עקב תאונה, נהרג מנהיג חבורת הנערים. ג'ים מאשים את עצמו בתאונה, ומתמלא במרירות, יאוש, בדידות, ורגשות אשם. הוריו של ג'ים אינם מגלים סובלנות או רגישות למצוקתו של בנם המיואש. תחושותיו הקשות של ג'ים מביאות אותו לברוח ולהסתגר עם ידידתו ועם ידידו, בלילה של אהבת נעורים וסוף טראגי במיוחד.

למרות ההצלחה המסחררת של הסרט גם אצל המבקרים, הסרט לא זכה באוסקר ודין ששיחק נפלא היה מועמד בלבד לפרס הנחשק על הסרט. גם כאן התצוגה של דין מרשימה, ובדיוק כמו שעשה ב"קדמת עדן"- דין הביא סטאר קווליטי צעיר ומרדני חדש שלא נראה לפניו. מדובר בסרט חובה לכל חובב קולנוע, אודות לעיסוקו הישיר בבעיותיהם של בני הנוער, הבימוי הנפלא וההופעה הנהדרת של השחקנים בניצוחו של דין. הסרט יצא לאקרנים כחודש לאחר מותו של דין, זכה להצלחה מסחררת והפך בן רגע לסרט פולחן ואת דין המנוח לסמל נעורים נצחי. הסרט היווה הבסיס לסרטי נעורים ומרדנות: האופנועים, המכוניות, המרדנות של המתבגרים.

מה היו ההשפעות של דין על הקולנוע העכשווי? כיצד הושלם סרטו האחרון לאחר מותו? ומי אמר עליו "זה טוב שהוא מת מתי שהוא מת"? על כך בחלקה השני של הכתבה שיפורסם מחר
זוהר צלח - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט