חדשות קולנוע וסרטים

שבוע הקולנוע האירי - מהם הסרטים הגדולים של אירלנד?

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
תעשיית הקולנוע של אירלנד נמצאת בפריחה בשנים האחרונות. מספר המועסקים בקולנוע האירי גדל פי שישה בעשור האחרון ואם לפני מספר שנים היו רק שני במאים איריים מוכרים ברחבי העולם – ג'ים שרידן ("כף רגלי השמאלית") וניל ג'ורדן ("משחק הדמעות"), בשנים האחרונות מספר היוצרים המקוריים והמצליחים מאירלנד צמח וגילה שמות חדשים שמצליחים בקרב מבקרים וקהל ברחבי העולם כמו מרטין מקדונה ("ברוז'"), לני אברמסון ("פרנק"), ג'ון קרולי ("בוי "A) וג'ון קרני ("פעם אחת"). העובדה שאירלנד היא מדינה דוברת אנגלית ונשענת על המסורת של הקולנוע הבריטי מסייעת לה לסרטים האיריים להצליח ברחבי העולם וגם לשחקנים שנולדו באירלנד כמו קולין פארל, קיליאן מרפי, פירס ברוסנן ומייקל גמבון להפוך לכוכבים בין לאומיים. ההיסטוריה המרתקת של אירלנד הייתה כר פורה גם לסרטים אמריקאיים מצליחים שצולמו במדינה כמו "לב אמיץ", "המלך ארתור" ו"שלטון האש".

לקראת פסטיבל הקולנוע האירי שיתקיים במהלך 24-30.11 בסינמטק תל אביב נסקור כמה מהסרטים הגדולים שיצאו מאירלנד בעשורים האחרונים.

כף רגלי השמאלית (1989)

סרטו של הבמאי האירי המצליח ג'ים שרידן זיכה את דניאל דיי לואיס בפרס האוסקר הראשון שלו כשחקן הטוב ביותר מתוך שלושה שבאמתחתו.

דיי לואיס, בן לאב ממוצא אירי בעצמו, שיחק בסרט המבוסס על סיפור אמיתי את דמותו של הצייר האירי כריסטי בראון שנולד עם שיתוק מוחין, התקשה לדבר, לאכול ולנוע ולמד בעידוד אימו להשתמש בכף רגלו השמאלית, האיבר היחידי בגופו שתפקד בצורה סבירה, בכדי לצייר ולכתוב. הסרט היה להצלחה ביקורתית וקופתית גדולה והיה מועמד לחמישה פרסי אוסקר, מהם זכה בשניים – לדיי לואיס ולשחקנית המשנה, ברנדה פליקר.

בשם האב (1993)

שיתוף פעולה נוסף של הבמאי ג'ים שרידן ודניאל דיי לואיס זכה אף הוא להצלחה מרובה (הכנסה של 65 מיליון דולר בקופות) והיה מועמד לשבעה פרסי אוסקר כולל פרס הסרט הטוב ביותר.

עלילת סרט זה מבוססת אף היא על סיפור אמיתי ומתארת את מקרהו של ג'רי קונלון, הנאשם על לא עוול בכפו בחברות במחתרת האירי (IRA) ובפיצוץ בר שגרם למותם של חמישה אנשים. ג'רי שהודה בשל עינויי המשטרה נידון לתקופת מאסר ארוכה בכלא וכך גם אביו שנאשם בסיוע לפשע. לאחר מותו של אביו בכלא יוצר ג'רי למאבק לטיהור שמו.

הסרט שמתאר את המאבק הפוליטי באירלנד בין חברי ה-IRA לממשל הבריטי, הצליח למשוך תשומת לב בינלאומית למקרה (שבמקור בוצע על ידי רביעיית גילפורד) והפך לסמל לעיוות משפטי פוליטי ולאפשרות של ניצחון היחיד על המערכת המושחתת.

[*]

להעיר את נד (1998)

קומדיה מקסימה וטובת לב אודות חבורת קשישים בכפר אירי נידח, המגלה כי חברם הטוב זכה בפרס הגדול בלוטו ונפטר עם כרטיס ההגרלה בידו. על מנת לקבל את כספי הפרס ולחלק אותו בין כל תושבי הכפר מתחזה אחד הקשישים לנד, אולם נתקל בהתנגדות של אחת מתושבות הכפר שמאיימת לחשוף את התרמית ולתבוע את הפרס לעצמה.

סרטו של קירק ג'ונס זכה במקום הראשון במספר פסטיבלים ברחבי העולם ומהווה משל אנושי וחם על היכולת של אנשים להתאחד לטובת הכלל.

פעם אחת (2006)

סרט אירי דל תקציב שהפך ללהיט בינלאומי מפתיע, זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל הסרטים היוקרתי בסאנדנס ואף זכה בפרס האוסקר לשיר הטוב ביותר על השיר "Falling Slowly".

סרטו של ג'ון קרני עוסק במוסיקאי צעיר המנגן ברחובות דאבלין ומתפרנס מתיקון שואבי אבק הפוגש במהגרת מצ'כיה שעוסקת אף היא במוסיקה ובין השניים מתפתחת ידידות שמלווה בשירים רבים ויפים ששרים השניים לאורך הסרט. הקומדיה המוסיקלית טובת הלב הזו שבתה גם את מבקר הבית שלנו יאיר הוכנר שהגדיר אותה כ"סרט הרומנטי/מוסיקלי הטוב ביותר שראיתי מזה שנים".

שיר הנושא של הסרט שזכה באוסקר:



משחק הדמעות (1992)

סרטו של הבמאי האירי המצליח ניל ג'ורדן היה ללהיט קופתי ענק עם הכנסות של 160 מיליון דולר ברחבי העולם, מועמדות לשישה פרסי אוסקר וזכייה בפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר.

הסרט מתחלק לשני חלקים. בראשון עוסק הסרט בחבר מחתרת אירי (סטיבן ריאה) בשם פרגוס ששובה קצין בריטי שחור (פורסט ויטאקר) ומפתח עימו קשר ידידותי. בחלק השני עוסק הסרט באירועים לאחר בריחתו של הקצין הבריטי מהשבי במהלכם הוא יוצר קשר רומנטי עם חברתו של פרגוס. הטוויסט בסיום לא יישכח בקרב צופי הסרט ומהווה אולי את הסצינה הזכורה ביותר בקולנוע האירי.

ברוז' (2008)

קומדיה שחורה אפלה ומשעשעת במיוחד המתארת את עבודתם של שני רוצחים שכירים שנשלחים לעיר ברוז' ומצווים על ידי הבוס שלהם להמתין להוראות נוספות. הסרט בכיכובם של הכוכב האירי קולין פארל והשחקן המוערך ברנדן גליסון, חשף לעולם את הבמאי מרטין מקדונה (שביים לאחר מכן את "שבעה פסיכופטים") שבחוש הומור ציני ושנון יצר סרט פשע מקורי ושונה, זיכה את פארל בפרס השחקן הטוב ביותר בטקס גלובוס הזהב.

עד היום תוכלו לערוך בעיר ברוז' סיורים בעקבות עלילת הסרט ולסייר באתרים השונים בו הוא צולם. גם אחיו של הבמאי, ג'ון מייקל מקדונה, הפך לבמאי מצליח וביים קומדיה שחורה בשם "שומר חוק", המזכירה את "ברוז'" באופיה, שזכתה אף היא להצלחה.

מייקל קולינס (1996)

האפוס ההיסטורי בכיכובו של השחקן מומצא אירי, ליאם ניסן, נכתב ובוים על ידי ניל ג'ורדן (שעבד על התסריט במשך לא פחות מ-13 שנה) ומספר את סיפורו של מייקל קולינס, מגדולי המנהיגים האיריים על רקע מלחמת האזרחים באירלנד בשנות ה-20, שהובילה להקמת אירלנד העצמאית מהשליטה הבריטית.

הסרט סוקר את מהלך חייו של קולינס, שהיה הראשון שהכניס שיטות פעולה טרוריסטיות במאבק נגד האנגלים ואת השינוי אשר עבר עד אשר החתם על הסכם פשרה עם האנגלים על חלוקת אירלנד. בעיני חבריו למחתרת קולינס היה בוגד והוא נרצח בשנת 1922 ע"י מתנקש שזהותו בלתי ידועה עד היום. הסרט זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ונציה היוקרתי וניסן זכה על תפקידו בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל זה.

הקומיטמנטס (1991)

הסרט שנבחר בסקר של חברת הוויסקי "ג'יימסון" לסרט האירי הטוב בכל הזמנים. הקומדיה של הבמאי הבריטי המצליח אלן פארקר ("אקספרס של חצות") מספרת את סיפורם של בני מעמד הפועלים בדאבלין המקימים להקת סול.

הסרט זכה להצלחה קופתית וביקורתית מרשימה, היה מועמד לפרס אוסקר אחד ואף זכה בפרס הבאפט"א לסרט הבריטי הטוב ביותר. גם הפסקול שלו שמורכב מגרסאות כיסוי לאמני סול מוכרים כארת'ה פרנקלין, אוטיס רידינג ואל גרין נמכר בהצלחה ברחבי העולם.



אתם מוזמנים להיכנס לעמוד המבצע שלנו כאן כדי להשתתף במבצע הכרטיסים לסרט "ויברציות טובות"
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט