חדשות קולנוע וסרטים

הדור החדש – במאית הסרט "גבולות", דנה לרר

מדור הדור החדש
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מדור "הדור החדש" ממשיך להציג בפניכם את היוצרים הצעירים הבאים בקולנוע הישראלי. הפעם אנחנו מראיינים את דנה לרר, שחקנית ובמאית צעירה, שסרטה הקצר "גבולות" זכה בציון לשבח בפסטיבל ירושלים האחרון
מאיה היא שחקנית צעירה, שמקבלת לראשונה בחייה תפקיד מרכזי בסרט. התפקיד כולל סצינה אינטימית עם השחקן שלצידה, סצינה שמאיה לא מצליחה לבצע לשביעות רצונה של הבמאית ונאלצת לחזור עליה שוב ושוב כדי לייצר אשליית ריאליסטיות לסצינה המינית. הסיטואציה הלא פשוטה הזו היא שעומדת במרכז הסרט הקצר "גבולות", שזכה בציון לשבח בתחרות לקולנוע ישראלי קצר בפסטיבל ירושלים האחרון.

במאית הסרט, דנה לרר (30), מכירה את המצב הזה מניסיונה האישי לאחר שהגיעה לעולם הבימוי מעולם המשחק. "היה לי אודישן עם במאי מאוד נחשב", מספרת לרר. "הסצינה אליה נבחנתי הייתה סצינה אינטימית בה הדמות נוגעת לי בכף רגל. כל האודישן הבמאי נגע בי ואני חשבתי שזה נורא מוזר - כל האודישן מישהו שאני לא מכירה ומבוגר ממני בהרבה נמצא איתי בסיטואציה אינטימית. זה משהו שקורה במשחק, כששחקן משחק סצינה אינטימית בסרט הוא באמת מתנשק ונוגע באדם השני. השאלה היא איפה עובר הגבול. זה גבול דק בין מה שאתה צריך לשחק לבין המציאות".

את קריירת הבימוי שלה החלה לרר כסטודנטית בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב לאחר שסיימה 3 שנים של לימודי משחק בבית הספר למשחק של "ניסן נתיב" ושיחקה לאורך השנים בפרסומות, סרטוני תדמית ובהצגות בתיאטרון בית לסין ובתיאטרון אורנה פורת.

למה החלטת לבצע את המעבר ממשחק לבימוי?

"אחרי שסיימתי את לימודי המשחק הגעתי למסקנה שאני לא רוצה רק לבצע הוראות בימוי ושבא לי גם ליצור. יש מעט מאוד עבודה בארץ והיו גם הרבה תפקידים שפשוט לא היו מספיק טובים. הרגשתי שיש לי משהו להגיד על העולם הזה, ליצור משהו שהוא שלי ולא רק להיות כלי בהפקה של מישהו אחר. המחשבה הייתה שאני הולכת לכתוב משהו שיעניין אותי, לשחק וליצור תפקידים שלא יהיו בחוץ".

[*]

(בתמונה: דנה לרר)

הסרט הראשון שיצרה לרר במסגרת החוג לקולנוע היה סרט קצר בשם "מבחן בד", שעוסק בנושאים דומים מאוד לסרטה החדש "גבולות". הסרט עסק בשחקנית מתחילה שמגיעה לאודישן אצל במאי מוכר (אלון נוימן) ולא מצליחה לבצע אותו בהצלחה. האודישן יוצא מכלל שליטה לאחר שהשחקנית מבינה שאם תשכב עם הבמאי היא תקבל את התפקיד ונקלעת לסיטואציה של ניצול מיני. "רציתי להשאיר את זה במקום גבולי שלא יהיה ברור אם היא נפלה קורבן או שהחליטה מלכתחילה לנצל את הסיטואציה כדי לסחוט מהבמאי את התפקיד", מסבירה לרר. כשחקנית מעניין אותך יותר ליצור סרטים שעוסקים בעולם המשחק?

"זה תחום שמאוד מסקרן אותי. בתור שחקנית את רוצה שהמשחק יהיה טוב ואמין את צריכה לתת חלק מהנשמה שלך. הגבולות תמיד מיטשטשים, האמת היא מאוד טריקית בתחום הזה. לפעמים בשביל האמינות הזו הגבולות נפרצים. זה המחיר שקיים במקצוע".

למרות הסיטואציה המינית הקפדת לא להראות עירום בסרטים שלך

"הסיטואציה עצמה היא מטרידה, היה לי מאוד חשוב שלא יהיה עירום בסרט. אחרי ההקרנה של 'גבולות' ניגש אליי בחור דתי ואמר שהוא נורא אהב את הסרט כי הוא הבין שהוא יוצא נגד הטרנד של הפשטת שחקניות. כמעט בכל סרט היום מראים עירום בלי הצדקה. מבחינתי הוכחתי שאפשרי גם בלי - עשיתי סרט שלם על סצינת סקס בלי טיפת עירום. זו גם אג'נדה שהיה לי חשוב להעביר".

את "גבולות" יצרה לרר כסרט גמר באוניברסיטת תל אביב והחליטה לאור התלהבות ראשי החוג להגיש אותו לפסטיבלים שונים. חודשיים לאחר שצילומי הסרט הסתיימו הוא כבר התקבל לפסטיבל ירושלים ואף זכה בו בפרס ציון לשבח. גם משחקה של נעמי לבוב בתפקיד מאיה, שלוהקה לסרט זמן קצר לאחר שסיימה את הצילומים לסרט "יונה" בו גילמה את דמותה של המשוררת יונה וולך, זכה לשבחים רבים בפסטיבל. "זה אושר גדול שגם אנשים אחרים מאוד אוהבים את הסרט", מודה דנה.

איך בחרת את השחקנית לתפקיד הראשי?

"נפגשתי עם הרבה שחקניות ולא מצאתי את השחקנית לתפקיד הזה. כשפגשתי את נעמי היה לי ברור שמצאתי. היה בה משהו שמשלב מישהי מאוד חזקה ופגיעה בו זמנית. היא מאוד הזכירה לי את עצמי. הייתה לי חווית עבודה מדהימה איתה, היא שחקנית מוכשרת ואינטליגנטית".

את מרגישה שיותר קל לך לביים שחקנים מאחר ואת מגיעה מהתחום?

"בהחלט. העובדה שאני שחקנית מאוד עזרה על הסט. הדבר שהכי היה חשוב לי זה שהשחקנים ירגישו בנוח, מפני שאני מגיעה מהמקום הזה ויודעת כמה זה מקום עדין ושברירי".

[*]

(סצינה מתוך הסרט "גבולות")

כיום עובדת לרר על כתיבת הסרט הראשון באורך מלא אותו היא גם תביים ועל פרטי עלילתו היא לא מוכנה עדיין להרחיב. במקביל היא ממשיכה בקריירת המשחק בהצגות שונות ברחבי הארץ והצטלמה לסדרה חדשה בשם "המדרשה" של הבמאי דני סירקין.

אם היית צריכה לבחור בין משחק לבימוי מה היית מעדיפה?

"אני מקווה שלא אצטרך לבחור ואוכל לעשות גם וגם. לא חסרות יוצרות בארץ שגם כותבות, מביימות ומשחקות כמו רונית אלקבץ, לירון בן שלוש והגר בן אשר. בעיקר אצלנו בארץ שיש כל כך מעט מכל דבר".

את רואה את עצמך משחקת בתפקיד ראשי בסרט בבימוייך?

"אני חושבת שאני צריכה לצבור עוד ניסיון בבימוי כדי לשחק תפקיד ראשי בסרט שאני מביימת. כשאני משחקת אני בטוטאליות בסרט וכך גם כשאני מביימת. לשחק בסרט שאת מביימת זה כמו לצייר על קנבס בלי לראות את הקנבס. כרגע נראה לי שאפריד בין הדברים, אבל בעתיד אני מאמינה ומקווה שאוכל לשלב ביניהם".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1כל הכבוד לה. שחקנית ומבמאית מוכשרת, ורק בת 30. זה דור חדש מוצלח מכוון מטרה. גדיש (41) | 24/08/2015 18:26:54
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט