חדשות קולנוע וסרטים

מיקי מאוס, דמבו או סקאר? החיות האהובות של דיסני

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בעלי חיים ודיסני הולכים יחד כמו חומוס ופיתה. הדמות המצוירת הראשונה שיצר וולט דיסני הייתה חיה - אוסוולד הארנב. מאז גילמו בעלי חיים כמעט כל תפקיד אפשרי - גיבורים, נבלים, בלשים, נאהבים, חברים נאמנים ועוד. אל המסורת הארוכה של דיסני מתווספים חברים חדשים ללא הרף, בין אם בעבודות של אולפני דיסני או בשותפויות עם אולפנים אחרים כמו פיקסאר. כך עם השנים קיבלנו עכברוש שיודע לבשל, תנין שמנגן בחצוצרה, סוס שהופך למפקד המשמר המלכותי ועוד היד נטויה. אם יש דבר אחד שניתן ללמוד מהחיות של דיסני הוא שדמות מוצלחת לא חייבת להיות אנושית. כל יצור מסוגל להצחיק, לרגש ולהפחיד בהינתן צוות מוכשר העומד מאחוריו.

עם צאת הסרט החדש של אולפני דיסני ופיקסאר, "הדינוזאור הטוב", בו מציגים האולפנים את דמותו של הדינוזאור המדבר ארלו, החלטנו להיזכר בכמה מהדמויות הקלאסיות והבלתי נשכחות של דיסני על ארבע רגליים או אפילו שתיים.

במבי

ירייה נשמעת בשלג. עופר קטן רץ, הוא נעצר, מסתובב ומתחיל לקרוא "אימא אימא". כן, זה הרגע ששבר את ליבם של מיליוני ילדים ברחבי העולם ובמבי הוא הכוכב. הסרט משנת 1942 מתאר את חייו של עופר ביער מלידתו ועד בגרותו. זהו סיפור ההתבגרות הראשון שיצר דיסני והוא נותר אחד האהובים שבהם.

לא כך היה תמיד. עם יציאתו קיבל "במבי" ביקורות רבות על כך שזנח את הפנטזיה שדיסני נודע בה כל כך ועל כך שהסרט מציאותי מדי (אם קונים את כל עניין החיות המדברות כמובן). זה השתנה במשך השנים במבי הפך סמל לתמימות שרואה את העולם בפעם הראשונה. הוא סקרן וחברותי ולומד על סביבתו יחד עם הצופה, תוך שהוא מגלה בה את ההנאות והסכנות. המסע הזה נחקק בזיכרונם של רבים, בין אם כטראומת ילדות ובין אם כשיעור לחיים. עבור לא מעט העלה הסרט גם שאלות לגבי זכויות בעלי חיים ויחסו של האדם לטבע והכל דרך עיניו של עופר.

[*]

סקאר

כולם אוהבים לשנוא נבל מוצלח ובפנתיאון הרשעים של דיסני מעטים בולטים כמו דודו הערמומי של סימבה. "מלך האריות" משנת 1994 מבוסס באופן רופף על "המלט" של שייקספיר, מה שמכניס את סקאר לנעליו של קלאודיוס, שהופך למלך לאחר רצח אחיו ומתכנן גורל דומה לאחיינו.

סקאר לוקח את המזימה צעד אחד קדימה. חכם, יהיר, מניפולטיבי ואכזרי - הוא לא בוחל באף אמצעי כדי להשיג את מבוקשו. הוא כורת ברית עם האויב ומתמרן את סימבה הקטן למלכודת מוות אחת אחרי השנייה. הוא אף גורם לגור להאמין שהוא האשם במותו של אביו ולבסוף שלטונו כמלך גורם להרס כל צוק התקווה באפריקה.

מי יכול לשכוח את הבעתה בעיניו של מופסה למשמע שורה אחת בלבד: "יחי המלך החדש". זה עוד אחרי שיר שלם בו סקאר מתכנן את השתלטותו על הכתר כשצבא של צבועים צועד לרגליו בסדר מופתי והוא נעמד בראש הר העולה ממקום דמוי גיהנום וצוחק בטירוף. השורה התחתונה, חתול ממש רע.

ג'ימיני הצרצר

בספרו המקורי של קולודי משנת 1883 הורג פינוקיו צרצר מדבר, שחוזר בהמשך להזהיר אותו כרוח רפאים. דיסני ערכו כמה שינויים. הרי לפניכם, ג'ימיני הצרצר: חי ונושם. אמנם חרק אינו היצור שהכי קל להתחבר אליו אך מצפונו של פינוקיו הוא יוצא דופן. בזכות עיצוב נהדר המזכיר יותר חגב מצרצר ואופיו העדין והחכם הפך ג'ימיני לאחת הדמויות האיקוניות והאהובות של דיסני.

פצפון ומרופט אך עם לב רחב מלווה ג'ימיני את ידידו הבובה החיה בהרפתקאותיו תוך שהוא מנסה ללמדו להבדיל בין טוב לרע וצריך להודות: הילד זקוק לעזרה. פינוקיו משקר, נהפך לחמור ואף נבלע ע"י לוויתן, אך ג'ימיני נותר לצידו. בכל זאת, הוא לוקח את תפקיד המצפון ברצינות רבה. לאחר הסרט משנת 1940 המשיכה הקריירה של ג'ימיני לשגשג עם שלל הופעות בסרטים כמו "חופשי ומאושר" וסדרות כמו "מועדון החברים של מיקי מאוס". ההישג הגדול ביותר הנרשם לזכותו הוא השיר "אם תביעו משאלה" אותו הוא שר ב"פינוקיו" והפך מאז להמנון החצי רשמי של דיסני. בסך הכל חרק קטן ועסוק.



דמבו

לג'מבו ג'וניור יש אזניים גדולות. כולם בקרקס צוחקים עליו ומכנים אותו דמבו אפילו המבקרים לועגים לו. חבריו היחידים הם טימותי העכבר ואימו וגם היא נלקחת ממנו. סיפור עצוב לפילון חמוד. סרט האנימציה הרביעי בלבד של דיסני משנת 1941 נועד לכסות על ההפסדים של "פנטזיה" מהשנה הקודמת. לכן על מנת לפנות לקהל רחב ככל הניתן נוצר "דמבו" כאחד הסרטים הקצרים ובעלי העלילה הפשוטה ביותר של דיסני. גיבור הסרט אפילו לא מדבר אך עדיין ניתן לדעת מה הוא מרגיש. הוא ביישן ומגושם אבל תמיד מנסה כמיטב יכולתו וקשה שלא להיות בעדו.

אך לא רק דמבו עצמו הוא מה שהפך את הסרט לאהוב כל כך. העולם בו הוא חי הוא אחד המשונים שיצר האולפן. במציאות הזו חסידות באמת מביאות תינוקות במשלוח עד הבית ופילים יכולים לעמוד בפירמידה, הפוכה! עם כל אלה דמבו עדיין נחשב למוזר ביותר בסביבה ואין פלא, הרי עוד לא ראיתם כלום עד שראיתם פיל מעופף.

[*]

פו הדב

איך אפשר שלא להתאהב בדובון קטן וזהוב שמשאת ליבו היא דבש. פשוט מתוק. אין רשע גדול שצריך להביס ואין אסון שמאיים להשמיד את העולם, רק פו וחבריו שמנסים להתמודד עם בעיות בדרכם שלהם. כדאי לציין שמרביתם לא מבריקים במיוחד. גם פו עצמו לא בדיוק איינשטיין אך הוא תמיד אדיב ומנומס ושמח לעזור, גם על חשבון הבטן המקרקרת שלו והיא תמיד מקרקרת. אמנם גרגרנות נחשבת לתכונה שלילית אך אצל פו היא שובת לב. הוא פשוט כל כך תמים ואין לו אף עצם רעה בגוף. האמת שאין לו עצמות כלל, הוא דב צעצוע וכך גם כל ידידיו מלבד כריסטופר רובין.
הסופר א. א. מילן ביסס את ספריו על בנו וצעצועיו לכן אין זה מפתיע שהידידות בין פו לכריסטופר רובין היא בין המרגשות ביותר. בלתי אפשרי שלא להימס לשלולית דבש כשבסוף הסרט "הרפתקאותיו הרבות של פו הדב" אומר כריסטופר רובין לידידו "פו תבטיח שלא תשכח אותי אף פעם...גם לא כשאהיה בין 100". לא, הוא לא ישכח.



חתול צ'שייר

הוא שמנמן, מפוספס ומסוגל באופן מילולי לעמוד על הראש. לדיסני היה מגוון של חתולים במשך השנים אבל רק חתול צ'שייר אחד- שנקרא בגרסה העברית החתול החייכן. בתור אחד היצורים המשונים ביותר שנראו על המסך, הדמות הזו "מאליס בארץ הפלאות" משנת 1951 נמצאת בליגה משל עצמה וזה מאולפן שהביא לנו קרוקודיל שמתקתק כמו שעון וחזירה שיכולה לנבא את העתיד כשטובלים את הראש שלה במים ("הקדירה השחורה" 1985 אם אתם לא מאמינים).

כפי שהחתול מעיד על עצמו, הוא לא לגמרי שפוי, כמו כל שאר המקומיים בארץ הפלאות. הוא מופיע כשלא מצפים לו, עוזב כשמתחשק לו (ממש נעלם אל תוך האוויר) ועושה מה שרוצה בין לבין. האם הוא מנסה לעזור? ייתכן, האם הוא סתם מבלבל את המוח? כנראה ולמה לעזאזל תמיד מרוח לו חיוך על הפנים? לא ברור. אף פעם לא יודעים מה יקרה כשהוא מגיע ולכמה צרות הוא יכניס את אליס המסכנה עם השטויות שלו אבל זה בעצם כל הכיף.

מיקי מאוס

הרי היה ברור שהוא יופיע כאן. הסמל הבלתי מעורער של דיסני יחגוג השנה 87 ונראה צעיר מאי פעם. כיציר דמיונו של וולט דיסני, שאף העניק לו את קולו, נתן מיקי את הופעת הבכורה הרשמית שלו בשנת 1928 בסרט הקצר "ספינת הקיטור וילי". מאז הספיק לככב בעשרות סרטים וסדרות טלוויזיה כולל "מיקי מאוס ואפונת הקסם", "בית העכבר" ו"השג לך סוס". הוא אפילו זכה לכוכב בשדרת הכוכבים ההוליוודית.

כן, מדובר בסופרסטאר של ממש אך מיקי נותר תמיד אדיב וחביב למרות שגם לסבלנות שלו יש גבול. הוא נוטה להסתבך בצרות בעיקר עם חבריו דונלד, גופי, מיני ושאר החבורה ולרוב מציל את המצב, למרות שידוע כמי שגרם ללא מעט צרות בלי כוונה. כך למשל ב"שוליית המכשף" מתוך "פנטזיה" מתעסק מיקי בקסם בו איננו שולט. הוא לא התכוון להזיק אבל אין כמו חבורה של מטאטאים מכושפים שמציפים את החדר כדי להרוס את היום. הוא מילא תפקידים רבים בעבר וימשיך ללא ספק למלא עוד רבים בעתיד. אין ספק שמיקי מאוס הוא מגדולי הכוכבים המצוירים אי פעם.

צפו במיקי מאוס באחד הסרטונים הראשונים בכיכובו משנת 1928:

הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ הדינוזאור הטוב (עמוד סרט)
חץ מלך האריות (1994) (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט