חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר - עשור ל"ונדטה"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ממש לפני כחודש, ועוד עשר שנים, יצא סרט שתפס את כולנו קצת לא מוכנים – "ונדטה". הסרט, שמבוסס על ספר גראפי (מעין גרסה בוגרת, מילולית יותר לז'אנר הקומיקס המוכר), ונכתב על ידי האחים (היום האחיות) ואשובסקי (טרילוגיית "המטריקס"), יצר הדים מעט לא צפויים.

עלילת הסרט מספרת על נערה צעירה, איווי (נטלי פורטמן), שפוגשת בפורע חוק אלמוני במסיכה, וי (הוגו וויבינג), שלוקח אותה תחת חסותו ורותם אותה למשימה שלו לצאת כנגד השלטון המדכא, שנוצר באנגליה בעתיד הלא רחוק. מכאן והלאה הסיפור מתפתח, כשאיווי היא העיניים הנרטיביות שלנו. אנו לומדים דרכיה עוד על המשטר הרודן, על מזימתו של וי המסתורי, ועל המצב העגום בו החברה נמצאת. הסרט, איך נאמר זאת? הוא לא הדבר הכי מעודן. מבית היוצר של ה"מטריקס" וענן אטלס", האחים ואשובסקי מצליחים לחשוב על רעיונות גדולים ומורכבים, ומיישמים אותם באופן שממש מכה בצופים עד שהמסר יעבור. עם זאת, לסרט התגלתה השפעה ניכרת על הז'אנר, כשתרומתו הגדולה ביותר טמונה בכך שהוכיח למפיקים ברחבי הוליווד, שיש קהל שמוכן ומעוניין בסרטים מספרות הקומיקס עם אדג' בוגר יותר.

[*]

באופן אולי טיפה מפתיע, הסרט נפתח בשקט, עם סוף שבוע פותח שהכניס בארה"ב כ-25 מיליון דולר; סכום צנוע יחסית לסרט מסוג זה. במהלך שהותו על גבי המסכים "ונדטה" הכניס גלובלית כ-132 מיליון דולר, אל מול הפקה של 54 מיליון דולר. כל מי שעוקב אחרי התפתחויות של בלוקבסטרים יודע, שאמנם לא מדובר בסכום קטן של כסף, אך זה לא מצביע על הצלחה לדורות. איכשהו, למרות נתוני הפתיחה, הסרט נתפס בתודעות הקהל, ודרך האינטרנט ומכירה של הסרט לצפייה ביתית, גילו רבים את האוצר הזה.

סרטים כמו "300" ו"השומרים" (בבימויו של זאק סניידר) חבים חוב ענקי להצלחת הסרט הזה. בין אם זו האלימות הבוטה יותר שהסרט "300" הפגין, או המסרים החברתיים החתרניים שנכחו ב"שומרים", ניכר כי אלה לא היו מתקיימים אילולא "ונדטה" היה תופס תפנית פחות מצליחה בקופות הקולנוע. הסרט הכין את הקרקע היטב לסיפורים עם טוויסט בוגר יותר, וסיפור שהוא יותר ריסקי במהותו. המסרים המועברים בסרט, אמנם לא מעודנים, אך מבקשים מהקהל לקבל על עצמם רעיונות מורכבים יותר וגדולים יותר מאשר יכולת של איש אחד במסיכה להציל את כולם. כולנו צריכים לשים מסיכה, כולנו נאבקים על עתיד טוב יותר.



הביקורות לסרט גם כן הגיבו ברובן באופן חיובי למסרים המערערים והחתרניים של הסרט, כשציינו לטובה קטעי האקשן שבסרט, ואת הופעת השחקנים המרכזיים. הסרט שובח גם כן על נסיונו לאתגר את הקהל מחשבתית, ועל התעוזה לקחת סיפור מעורר מחשבה ואף חתרנות כנגד הממסד ולהפיצו בתפוצה רחבה. לרעת הסרט עמדה ביקורת רבה על הטון האפל והלא כיפי, ביקורת שעד היום נשמעת כלפי סרטים יותר דרמטיים שבז'אנר, ביניהם "השומרים", "איש הפלדה" ו"באטמן נ' סופרמן" החדש. "ונדטה" החזיר לתודעת הציבור את מסכתו של גאי פוקס, חייל אנגלי שניסה לרצוח את מלך אנגליה ואת כל הלורדים בפיצוץ בית הלורדים בטקס פתיחת הפרלמנט ב-1605. פוקס נתפס והוצא להורג ולא הצליח לממש את מזימתו אבל הוריש את רעיונותיו המהפכניים לדורות הבאים, כפי שמנסה לממשם ונדטה בסרט. המסכה מוכרת היום מארגון האקטיביסטים האינטרנטי "אנונימוס" שפעיליו לובשים אותה וגם מהקליפ המצליח הזה של ניקי רומרו:



אכן, הסרט נתן משב רוח מרענן לז'אנר הפעולה / קומיקס, אך מה לגבי הקאסט? נתחיל בקודקוד, באחים ואשובסקי. נראה שהם הפכו למודעים מאוד למה בסרטים שלהם "עובד", וניסו לשחזר את ההצלחה שלהם בסרטים שניסו ליצור קונספט כמה שיותר ייחודי , אולי ייחודי מדי. "עלייתה של ג'ופיטר" ו"ענן אטלס" משקפים זאת, כשהאחים מנסים לאחוז בהרבה מאוד במעט זמן. סרטיהם מאז "ונדטה" נכחו כשלונות (בהיקפים כאלה או אחרים), ונראה שהנסיון שלהם להרחיק עוד ועוד עם הרעיונות המופרכים, מוערך ככל שיהיה, שם אותם בנקודה בה קשה לזוג להתפתח מעבר להיותם "אלה שחשבו אז על המטריקס". השינוי הגדול יותר היה בחייהם האישיים לאחר שב-2008 השלים לארי את השינוי המגדרי לאישה ושינה את שמו ללאנה והשנה הלך בעקבותיו אחיו אנדי ששינה את מגדרו ואת שמו ללילי. הבמאי ג'יימס מקטיג לא הצליח לשחזר את ההצלחה של סרט זה, כשכעת הוא עובד עם האחיות על הסדרה ”Sense8".

[*]

(בתמונה: האחיות ואשובסקי אז והיום)

ומה לגבי השחקנים? המעניינים ביותר, נטלי פורטמן והיוגו ויווינג, לא נשארו אלמונים, והמשיכו בקריירות מצליחות. פורטמן המוערכת, לא נשארה זרה לז'אנר הקומיקס והמשיכה לככב כמושא אהבתו של ת'ור בשני הסרטים שיצאו לדמות. עם זאת, פורטמן כהרגלה כמובן גם הלכה על פרויקטים יותר מעניינים, כשהזכור ביותר מהתקופה האחרונה הוא כמובן "ברבור שחור". הוגו, על אף שהביע בעבר לא פעם סלידה מז'אנר סרטי הבלוקבסטר, חזר לככב בסרטי "ההוביט", ב"קפטן אמריקה" הראשון ואפילו ב"רובוטריקים" השלישי. נראה שהסרט אולי שינה את הנוף הקולנועי, אבל לא הציב לשחקנים מסלולי קריירה שלא הכירו קודם לכן.

אנו חוגגים בחודש האחרון עשור לסרט. עשור בו הנוף הקולנועי שלנו זכה לראות סרטים כמו "השומרים", ובאופן עקיף תרם גם להתפתחות של הצלחות ענק כמו "דדפול" הטרי, שהתעלה על כל הציפיות והוכיח שגם בקרב חובבי קומיקס ה"רגיל" יש מי שמעוניין בתוכן בוגר יותר. המגמה ברורה וממשיכה בכיוון, שבמידה רבה הציב הסרט "ונדטה" כשיצא לפני כעשר שנים.
רז דנון - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט