חדשות קולנוע וסרטים

"המדריך להיפסטר": ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
כיצד שינתה תופעת ההיפסטרים את העולם שסביבנו – לטוב ולרע? פרשן התרבות פיטר יורק יצא לחקור את השבט התרבותי הזה, במטרה לעשות קצת סדר בחוקים הפנימיים ובהתנהגויות המקובלות של השבט. מה המבקרת שלנו חשבה על הסרט?
אם חשבתם שמראה חוטב העצים עם הזקן הארוך וחולצת הפלנל אלו המדים של שישי בצהריים בשדרות רוטשילד בתל אביב בלבד, אז תחשבו שוב. הסרט הדוקומנטרי "המדריך להיפסטר", ששודר בשבוע שעבר ב-YES דוקו ומשודר בשידורים נוספים במהלך החודש, מספר לנו, כמו בחקר שבטים רחוקים, מהיכן הגיעה תרבות ההיפסטרים.

הבמא גרהם סטרונג ופיטר יורק, חוקר תרבויות אנגלי, יצא לבדוק מהי תרבות ההיפסטרים. יורק נוסע ללונדון ולניו-יורק, מקום הולדתו של ההיפסטר, ובוחן הכל – מהאופנה האייקונית שלהם, דרך יצרנים-אמנים קטנים, ועד ההתנגדות הגדולה לכל דבר שנתפס כ"היפסטרי". בדרך הוא בעיקר פוגש הרבה מאוד זקנים וקעקועים, שהופכים את המראה הבריטי והמשויף שלו, לסאטירה בפני עצמה. עד כדי כך גרוטסקי, שרק חיכיתי לחבורת מונטי פייתון לצאת ברעש גדול ולשיר.

אי שם במזרח לונדון, בשכונות מלאות גרפיטי ואווירת רטרו מהפנטת, חיים ההיפסטרים. חלק ממה שפיטר יורק בודק, הוא משמעות המושג היפסטר עבור ההיפסטרים עצמם. לא פעם הוא נתקל בגיחוך עז, ואף בהכחשה מלאה. חלק מהקסם של להיות היפסטר, הוא לא לכנות את עצמך היפסטר. ברגע שאתה עושה כן, אתה מאבד לחלוטין את האשליה. אתה לא יכול לשאוף להיות היפסטר, אלא פשוט להיות כזה, נשמע מסובך? אוסף הטיפוסים האותנטיים על המסך, גורמים לזה להראות מאוד קל.

יצירתיות ואותנטיות, זה בדיוק מה שמאפיין את התרבות ההיפסטרית, יחד עם יוזמה חברתית, וסביבתית. ההיפסטרים הם ילידי שנות ה-90, התקופה שבה התעוררה לה התשוקה לנוסטלגי והאותנטי, הרחק מכל מה שתעשייתי ותבניתי. מקוריות, אמנות, אהבה לישן ולתרבות הוינטג', הם כולם חומרי הבניין של ההיפסטרים. הם יוזמים עסקים מקומיים ומייצרים בין השאר בירה בוטיק, בדיוק כמו שהפועל משנות ה-50 שתה אחרי יום עבודה במפעל.

[*] עבור ההיפסטרים היצירה היא אבן שואבת, אבל גם הקפה. בתי קפה עם אווירה מיוחדת נפתחים באזור מזרח לונדון ובניו יורק. והקפה הוא כמרכז העולם, כאשר לכל דבר יש סיפור מאחוריו, והצרכן המקומי מוכן לשלם הרבה כסף כדי להתחבר לאותנטיות הזו. עולם היזמות, מתחבר לאורגני ולמקורי, הרחק מפס הייצור, המיתוג והמסחר.

לעסקים אלו יש מסגור אתי וערכי. האחים מאסט וחגיגת השוקולד היוקרתי שלהם (250 ש"ח לחבילה) הם דוגמה ליוזמה כזו. את אספקת הקקאו לשוקלטייר שלהם הם משיגים על ידי שייט בסירת מפרש קטנה כל הדרך לרפובליקה הדומינקנית. פולי הקקאו הטריים נוחתים בניו יורק והופכים לשוקולד היוקרתי המופץ ברחבי העולם. ישנן 3 חברות מרכזיות שיוצרות את כל השוקולד בעולם, ולכן הצרכן שירצה את השוקולד הייחודי והאורגני ביותר, ירכוש שוקולד מאסט וישלם עבורו הרבה מאוד כסף. וזהו רק סיפור אחד מיני רבים, על יזמות ואהבה לאורגני, שנותנים למוצר את המשמעות.

יצירות יד ואומנות בכל פינה הן שמחיות מחדש את השכונה, ואלו בדיוק סוגי העסקים האורבניים בעלי השיק המאוד מסוים ומקורי שמדבר לדור ההיפסטרי. המזוקנים על המסך הם למעשה ילדי שנות ה- 90 שהתאכזבו מהמסלול שנקבע להם, פרשו מההיי טק והחלו לחפש משמעות מעבר לכסף, אותה משמעות שאבדה בזכות המסחור והמיתוג. וכך למרות שג'ינס הליווייס עדיין מככב, הם יקנו אותו בחנויות יד שנייה, עדיף עם קרעים נלווים.

סטרונג ויורק יוצרים סרט דוקומנטרי במיטבו, משעשע וכן שחושף מה קורה כשהגראנג' פגש את הגרינץ' המחויט ומצליח לעשות קצת סדר בחוקים הפנימיים ובהתנהגויות המקובלות של השבט ההיפסטרי וגם לחשוף תובנות חדשות מתוך תפישת עולמם.
שרון טהר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט