חדשות קולנוע וסרטים

"נהיה בסדר": ביקורת סרט דוקומנטרי

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
האנשים שאושפזו במוסד "טינסקוי" בסיביר מאבדים כל זכות על חייהם ועל עתידם. הדרך היחידה להשתחרר מהמקום היא רק אם בית המשפט יקבע לטובתם. יוליה וקטיה הן דיירות המוסד הפסיכיאטרי. "נהיה בסדר" עוקב במשך 4 שנים אחר המאבק של השתיים להשתחרר ממנו
אחת הסצנות הראשונות בסרטו הדוקומנטרי של אלכסנדר קוזנצוב "נהיה בסדר" נפתחת במסיבת ריקודים מאולתרת לצלילי “Beautiful Life” של Ace of Base. השיר נפתח בשורה "תוכל לעשות מה שתרצה, רק נצל את היום". אירוני מאחר ואם יש דבר אחד שמאושפזי המוסד הפסיכו-נוירולוגי הסגור "טינסקוי" בסיביר לא יכולים לעשות זה מה שהם רוצים. חלומם הגדול ביותר הוא לצאת משם.

יוליה וקטיה הן שתיים מאותם המאושפזים שהתגלגלו ל"טינסקוי", לאחר שננטשו על ידי אמותיהן וגדלו בשלל פנימיות. כמו רבים אחרים במוסד, הן מוגדרות בלתי כשירות מבחינה משפטית וצפויות לבלות את שארית חייהן במוסד הסגור ללא אפשרות לנהל חיים עצמאיים במידה ומעמדן המשפטי לא ישתנה.

על פי החוק אדם המוגדר כלא כשיר משפטית הינו מי שלוקה במחלת נפש, פיגור שכלי או כל מחלה כרונית המשבשת את דעתו. כתוצאה, אדם שכזה איננו מסוגל לתפוס את המציאות בצורה הגיונית, לשלוט במעשיו או להבין את תוצאותיהם ועל כן איננו מסוגל לעמוד לדין או לקבל עליו את גזר הדין. זהו מושג המוכר למרבית הציבור בעיקר ממהדורות החדשות ותכניות מתח משטרתיות, לרוב כשעבריין מנסה לחמוק מעונש בטענה של אי שפיות. אך עבור אותם אנשים המוגדרים כלא כשירים משפטית נוצרת הבעיה ההפוכה: איך מבטלים את הגזירה וזוכים שוב בחופש. במקרה של רוסיה ההחלטה תלויה לחלוטין במדינה - וזו אינה ששה לשנות את דעתה.

[*]

"נהיה בסדר" עוקב אחר ארבע שנים בחייהן של יוליה וקטיה ומאבקן בממסד ובבירוקרטיה הרוסית על מנת להוכיח שהן מסוגלות לחיות באופן עצמאי. הבמאי קוזנצוב מדלג הלוך ושוב בין שגרת המוסד, הנראית לעיתים כמעט סוריאליסטית, לבין חדרי הוועדות ואולמות המשפט הקרים והמנוכרים. על אף שברור מלכתחילה שהמסע אל החופש לא עומד להיות פשוט כלל, מצב הרוח מרומם כשיוליה מתכוננת לקראת המשפט שיכריע את גורלה לאחר התרוצצויות בין הוועדות השונות.

כאן אנו גם מקבלים את המכה הראשונה שמבהירה היטב את המצב. באולם קטן ואפרורי ניצבת שופטת ומקריאה בקול נטול רגש את פסק הדין: הנידונה מאובחנת כסובלת מפיגור שכלי קל וכתוצאה מכך מנת משכל ירודה, נטייה להתנהגות לא רציונאלית ומטורפת, איננה מבינה את תוצאות מעשיה ומסוגלת לשאת באחריות עליהם ועוד שלל "מחמאות" באדיבות חוות דעתם של המומחים. פסק הדין המשפיל, שנראה כי לא מתיישב עם האישה אליה הוא מתייחס מקבל טעם מר עוד יותר בדבריו של מנהל "טינסקוי". הוא מציין כי אנשים רבים במצבה של יוליה היו הופכים לאזרחים מן השורה לו רק היו חיים בחזקת משפחתם. המוסד מודע לכך ומנסה לעזור ולתמוך, אך מול כוחה של המדינה ידו קצרה מלהושיע.

מצבה של קטיה מורכב אף יותר. אבחנתה כחולת נפש בהיותה קטינה מוטלת בספק כאשר מסתבר שאת התנהגותה בעבר ניתן להסביר בקלות על ידי השפעתה של סביבתה המשפחתית המתעללת ובייחוד אימה. זו תגלית מעניינת והיא לא היחידה בסרט, אך למרות כל פיסות המידע הנאספות חתיכה אחת נותרת תעלומה, איך הגענו למצב הזה? אנו למדים את סיפורי הרקע הקשים של שתי הגיבורות, אך לא איך הגיעו למעמד בו כשירותן המשפטית עמדה על הפרק מלכתחילה. האם ביצעו פשע? האם אבחנה של בעיה נפשית או שכלית מספיקה כדי לשלול זכויות של אדם כאשר הוא נמצא בחסות המדינה גם אם הוא חף מפשע? בסרט הסובב באופן אישי ואינטימי סביב סיפוריהן של גיבורותיו החור בולט במיוחד.

בסופו של דבר "נהיה בסדר" הוא סיפור של תקווה וכפי שהכותרת מרמזת, אופטימיות. בין קירות המוסד הסגור והאחיות הקוראות לתרופות יש גם מסיבות, הופעות וחברויות אמת וגם יונה אקראית בחדר האוכל. כך גם אם החיים מספקים רצף של אכזבות, תמיד תהיה הפעם הבאה ואיתה עוד הזדמנות להגשים את החלום הגדול לחופש.

הסרט "נהיה בסדר" ישודר בבכורה היום (16.7) ב-yes דוקו בשעה 22:00 וב-yesVOD
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט