אחד היוצרים הישראלים הבולטים בשנים האחרונות הוא ללא ספק עמוס גיתאי, בימאי רב פעלים שיצר סרטים עלילתיים, ודוקומנטריים. גיתאי זוכה לכבוד והערכה ברחבי העולם ורק בתחילת החוד הוקרן סרטו האחרון,"עלילה - מחזיר אהבות קודמות", בפרימיירה חגיגית בוונציה. חודש אוקטובר יוקדש לבמאי הנחשב. החל מהראשון באוקטובר יקדיש מרכז פומפידו בפריז (מהמוזיאונים החשובים בעולם לאומנות מודרנית) חודש של אירועים לעמוס גיתאי. במהלך החודש תוקרן רטרוספקטיבה של כל סרטי גיתאי ותוצג תערוכה של 70 דימויים מהסרטים שתלווה בקטלוג בצרפתית ובאנגלית בהוצאת מרכז פומפידו. וב- 21 באוקטובר תתקיים הקרנת בכורה של הסרט "עלילה" בארץ.בימים אלו יצא לחנויות הספרים ספר חדש, "עמוס גיתאי: קולנוע, פוליטיקה אסתטיקה" מאת אירמה קליין. באמצעות דיאלוג בין חוקרת ליוצר, שהעמיד גוף יצירה תיעודית ועלילתית שהוא מהחשובים שקמו לקולנוע הישראלי, מנסה הספר לשרטט את שאלות היסוד העומדות בפני הקולנוע המודרני, בהקשרן התרבותי-הכללי והמקומי-ייחודי. השיחות מעלות את קשת הבעיות שבפניהן עומדים כיום יוצרי קולנוע בעולם בכלל ובישראל בפרט, ופורשות את הדרכים השונות להתמודד איתן - מהשלב הרעיוני-ראשוני של הסרט והתסריט, דרך מימושו של הפרויקט הקולנועי בזמן הצילומים ועד לגיבושו הסופי בשלבי העריכה.
הדיאלוג מתאר את המעבר שעשה גיתאי מארכיטקטורה לקולנוע, מבהיר את חשיבות הלימוד התיאורטי-אקדמי ואת השתמעויותיו במעשה היצירה, ומתעכב על משמעות הבחירה בצילום המתמשך ובמצלמה הנעה ועל המשותף והשונה לשיטות העבודה בקולנוע התיעודי והעלילתי. הוא בוחן את אופני ההתמודדות של הקולנוע עם זכרון העבר ועם שאלת השיחזור ההיסטורי, את תהליך העיבוד של הטקסט הספרותי בקולנוע של גיתאי, את טיפולו במקומה של האשה בתרבות היהודית והציונית, ואת גישתו למסורת הז'אנרית של סרט המלחמה. מקום מיוחד מוקדש בו להבהרת השיקולים המנחים את תהליכי העבודה בקולנוע על שלביהם השונים - מכתיבת התסריט, בחירת אתר הצילומים והליהוק, דרך העבודה עם השחקנים והבימוי (כתוצר משולב של תכנון ואילתור), ועד לעריכת התמונה, עיבוד המוסיקה והשלמת הפסקול. מיותר לציין כי הספר פותח עולם חדש ומעניין בפני כל מי שמחשיב את עצמו כחובב קולנוע ויכול לשמש ככלי עזר מצויין לאלו שרוצים לעסוק במקצוע. השיחות הגלויות של אירמה וגיתאי מאפשרות לקורא הצצה ייחודית ומעניינת לתוך ראשו של יוצר ייחודי. למרות שלא חובה, רצוי לצפות בסרטיו של גיתאי לפני קריאת הספר וגם לאחריו בכדי לקבל את התמונה המלאה.