חדשות קולנוע וסרטים

"שנת האפס" של עזרא כפרי - ראיון בלעדי - חלק שני

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עזרא כפרי שמגלם את רובינזון בסרטו המקסים של יוסף פיצ'חדזה "שנת אפס" הוא לא רק שחקן. הוא צולל, מצייר, ובעבר היה שחקן כדור עף בנבחרת ישראל וצייד. "קשה לי להגדיר את עצמי", הוא אומר בחיוך.

כיום, אגב, הוא כבר לא צד כי הוא מתנגד להרג.

"אני מגיל אפס, מאז שאני זוכר את עצמי, הייתי מוכן למכור את נשמתי כדי שיתנו לי לירות כדור. הדבר הזה שאתה מכוון 'פה' וקורה 'שם' הטריף אותי".

התיאור של עזרא מחזיר אותי אל הקולנוע, שהרי כשעובדים על סרט, תוצאתו היא החוויה שיעבור הצופה שישב באולם הקולנוע. מה שמתרחש על הסט ואח"כ בחדר העריכה יפגע בסופו של דבר במי שנמצא מעבר לכוונת של היוצר. הסצנה המצולמת מתרחשת למעשה במפגש עם הצופה.

עזרא כפרי נשוי לסוכנת השחקנים פרי כפרי.

איפה הכרתם אתה ופרי?

מתברר שכשהשניים הכירו, פרי בכלל היתה מזכירה של מנהל בכיר ב"כור". כפרי היה ממש לפני הפרוייקט בעין הוד כשישב עם כמה חבר'ה ואחד מהם ראה את פרי עוברת ברחוב וקרא לה למעלה. "היא קצת התמסטלה, אז הבאתי אותה הביתה וישבנו ובמקום להזדיין קראתי לה קפקא". דייט ראשון עם קפקא? "ראיתי ספר של קפקא אצלה ואני עם קפקא כבר מגיל 14 ברומן מתמשך. הפליא אותי שאני רואה קפקא אצל מרוקאית".

איך אתם עושים את ההפרדה בין הקריירה לזוגיות?

"אני הבאתי אותה לעולם המשחק, לא בכוונה. אמרתי לה: 'מה את רוצה עכשיו שיצקו לך דוגמא של התחת בכסא של "כור" וזהו?'. אז עשו את הסרט "הג'וקר" עם יהורם גאון (זה הסרט הראשון שעשיתי) וחיפשו מזכירת הפקה או משהו מהסוג הזה". כפרי דירבן את פרי לנסות ומשם התפתחה הקריירה שלה. בסרט הזה מופיע כפרי כבלש ש"מחסל" את יהורם גאון לאחר מרדף. בחזרות הוא עשה את התפקיד כל כך טוב שגאון נבהל וביקש מהבמאי שימתן את כפרי. הבמאי ניגש אליו בהפסקה ואמר לו: 'מה שעשית, זה מה שתעשה'.

עזרא כפרי הולך עם יוסף פיצ'חדזה דרך ארוכה. הוא שיחק גם בשני סרטיו הקודמים, "לנגד עיניים מערביות" ו"בסמה מוצ'ו".

איך התחיל הרומן ביניכם?

"הוא דיבר עם פרי על הסרט "לנגד עיניים מערביות" וכשבאתי בערב, היא אמרה לי: 'שמע, יש פה תסריט יוצא מן הכלל ונראה לי שיש פה תפקיד לא נורמלי בשבילך". כפרי קרא את התסריט והוא התחבר אליו. נקבעה פגישה עם פיצ' בסינמטק. "אני בא לסינמטק, יושבים מולי 7 איש. אני לא מכיר אף אחד. אני עומד ואחד מהם שואל אותי מה אני חושב חושב על התסריט. התחלתי לנתח להם את התסריט ואני לא מכיר אף אחד! ואז מישהו אומר: 'פיצ' יש לך משהו להגיד?' ואז אני אומר: 'אה, זה אתה פיצ', אתה הבמאי. ככה אתה בודק את הקליינטים שלך, בלי להיות בפוקוס אתה מציץ בי מהצד. יפה, זו טקטיקה נכונה ונבונה'."

כפרי מלא הערכה ואהבה לסרטיו של פיצ' ומגדיר אותו כאאוטסיידר. "הוא רואה בדרך שלו ולא הולך בדרך הרגילה. הוא רוצה להגיד את מה שהוא מרגיש בדרך שהוא רואה, באופן שהוא רוצה לתת לדברים ביטוי". והרי כל יוצר רוצה לתת לדברים ביטוי בהתאם לתפישה שלו, אני מתריסה. "יש כאלו שרוצים להרוויח כסף, תתפלאי כמה. תסתכלי על סרטים שעושים פה בארץ. אף אחד לא מגיע לו לקרסוליים באמירה הקולנועית שלו, זאת אומרת בשפת הקולנוע שהוא מדבר בה". עונה כפרי. "והוא לא מוכן לוותר, כי בשבילו הקולנוע זה סוג של ביטוי".

איך זה לעבוד עם אותו במאי לאורך תקופה כל כך ארוכה?

"אני עובד עם בן אדם רציני, שאני מרגיש שאני מתחבר איתו. ב"בסמה מוצ'ו" ישבנו הרבה ביחד ואני הייתי חלק מכתיבת התסריט. ישבנו ודיברנו על התסריט ופיצ' כתב מה שכתב, הכתיבה היא שלו, אבל הוא היה נותן לי לקרוא ושמע את דעתי. אנחנו גם חברים, נהיינו חברים".

איך כל אלו משפיעים על עבודתכם?

"תראי, בתסריט הזה האחרון הוא ניתק את כולנו. כל אחד קיבל רק את הקטע שלו ואני כמעט עזבתי את הסרט בגלל זה. אני לא נכנס למקום שאני לא יודע איך יוצאים ממנו. פיצ' אמר: 'ברגע שלא יתאים לך, תצא'."

איך התגברת על זה?

"נתתי בו את האמון בגלל הנסיון שלי איתו בעבר. עם מישהו אחר זה לא היה קורה, גם ככה זה עמד על הסכין. אין לי בעיה לא להצטלם, תביני, אין לי בעיה לא להופיע. אני התחלתי להיות שחקן בגיל 35, עבדתי באלף עבודות, לא מפחיד אותי. אני יודע טוב מאוד בעיקר מה אני לא רוצה!"

ואני, באמון מלא בכפרי, מסיימת את החלק השני של הראיון איתו כשאני מכינה את כל השאלות שיש לי על יוסף פיצ'חדזה הבמאי, התסריט, ההפקה וחשוב מכל, התפקיד שכפרי עושה בסרט, רובינזון. כל אלו, בחלק השלישי שיפורסם מחר (שבת).
תגובותהוסף תגובה
1עזרא כפרי מוכיח כי על אף שהתבגר - הוא שמר על רעננות ובעיקר לא נכנע לטרנדים זמניים על הבמה אלא מפיק מעצמו, בכל סרט, את המקסימום. תמשיך בחורי, תמשיך קופרניקוס (66) | 04/04/2009 11:47:43
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט