חדשות קולנוע וסרטים

כיף, בלי ללחוץ על הדוושה בכוח - ביקורת סרט

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לי-און פרץ הלך לראות את "מכוניות", סרט הקולנוע השביעי מאולפני "פיקסאר", שעלה אצלנו על המסכים ולצדו הסרט הקצר "תזמורת של איש אחד".

רבות נכתב על אולפני "פיקסאר", אולם לפחות בנושא אחד הקונצנזוס הוא קונצנזוס: החבר'ה האלה, מהעיירה אמריוויל בקליפורניה, אף פעם לא מפשלים. אחת לשנה וחצי (כעת, לאחר "מכוניות", יהיה זה אחת לשנה) יוצא סרט ארוך חדש בהפקתם.

כולם אז מחכים לראות את "פיקסאר" נופלים, את הכישלון הגדול או את סטיית התקן הקטנה. זהו, שלא. כל סרט שלהם הוא להיט ענק וחביב המבקרים, וגם מקום באוסקרים כמעט מובטח לכל סרט קצר או ארוך שבא מכונניהם.

[*]

מה הסוד? אהבה עצומה ליצירה, השקעה אין קץ ובעיקר פרפקציוניזם בלתי מתפשר. הצוותים ב"פיקסאר", לשם דוגמה, מבצעים עבודתם עם תוכנות תוצרת בית, שאינן נגישות בכל מסגרת אחרת. לא אתפלא אם אגלה שהאנימטורים גם מקימים במו ידיהם את הבניינים בהם ממוקם הסטודיו. הכל עשוי "עד הסוף", מותאם ספציפית לכל פרויקט ופרויקט, ובעיקר נהנה מהקצאת זמן רב.

בעשרים שנות פעילותיהם (לפני "מכוניות" מוקרנת כתובית המציינת בחגיגיות את עשרים שנות פעילות החברה) הנפיקו האולפנים שבעה סרטים ארוכים וכשלושה עשר קצרים. זהו הספק מזערי בהשוואה, למשל, להספקיהם של אולפני "דרימוורקס" המתחרים, שבשתיים עשרה שנות פעילות הוציאו לאור שלושה עשר פיצ'רים (אם מונים גם את זה העתיד לראות אור בסוף השנה הנוכחית).

[*]

גם אם "מכוניות" אינו נותן תחושה של מיצוי פוטנציאל עלילתי - בשונה מסרטי פיקסאר הקודמים, וגם אם הסרט חדגוני במובן מסוים (שהרי הדמויות בו כולן כלי רכב וכלי תעופה) הרי שמדובר בסרט מתוק, מהנה, עם ויזואליה מדהימה, רגש וחן, דבר שאפשר לומר בערך על כל סרטי "פיקסאר" (להוציא "באג לייף" שהיה חלש במקצת).

ב"מכוניות" הסתפקו האמנים בפרויקט פשוט יחסית, אולי תקופת רגיעה יזומה לאחר יצירת "משפחת סופר על", שהוא אולי סרט האנימציה המורכב ביותר, טכנית וישומית, בכל הזמנים.

[*]

"מכוניות" עוסק במכונית מירוץ מתנשאת העושה פעמיה אל מירוץ נחשב בקליפורניה, ונאלצת להתעכב בדרכה בעיירה השוכנת על "כביש 66". הדמויות כולן מכוניות שעברו האנשה, אולם לא כזו הבאה על חשבון האפיון הפיסי שלהן ככלי רכב. הטענה המקובלת ביבשת האמריקאית היא שהדרך לקליפורניה, מאז עידן האוטוסטרדות, כבר אינה מהנה כפי שהייתה, היות ו"כביש 66", הנטוע בנוף הררי מדהים, נזנח בידי הנהגים בשל עיקולי הדרך שבו.

מה הקטע עם דמויות המבוססות על מכוניות? מדוע אלו דמויות פשוטות יחסית ליצירה אנימטיבית? לשם כך יש להבין את הנושא של רמות התנועה השונות הכלולות במדיום האנימציה.

[*]

כאשר אני מקפל את ידי, תוך כדי סגירת המרפק, לא מדובר רק בשינוי מיקומו של פרק היד: קיים רעד טבעי של כל ידי לאורך כל הדרך, הבשר כולו משנה צורתו וכמוהו גם העור, ובנוסף גם הורידים והנימים שבידי, ופלומת השיער שעליה, מגיבים לתנועה. אצל דמויות של חרקים או צעצועים, לעומת זאת, אין את התנועה ההיקפית הזאת, והדבר מקל משמעותית על יצירת האנימציה. זה נכון גם לגבי דמויות של רובוטים (כמו ב"רובוטס"), וכמובן לגבי דמויות המכוניות שלפנינו.

בנוסף, אלו פעולות מבצעת כבר מכונית מואנשת? אין בתנועתה פעולת אצבעות, אין בגופה העברת משקל מורכבת כל כך בין חלקי הגוף השונים וגם אין מחלפות שיער שיגיבו לתנועה, למזג האוויר וכדומה.

[*]

נקודה נוספת: אין אנו מכירים במציאות היומיומית שלנו מכוניות "חיות", ולכן אין אנו כל כך ביקורתיים כלפי הדמויות בסרט. מי יבוא ויאמר "מה זה, המכונית שלי אף פעם לא מתנהגת כך?". עניין הביקורתיות המצומצמת מתקיים גם בדמויות של מפלצות או דינוזאורים, ואפילו בדמויות החרקים, שמעולם לא היינו באמת קרובים אליהם (כמו אל כלבלב ביתי, למשל).

ובהתאם, נראתה האבולוציה של האנימציה הממוחשבת: בתחילה (מאז יצרו 'פיקסאר' את "צעצוע של סיפור", הפיצ'ר הדיגיטלי הראשון בהיסטוריה, שראה אור ב-1995) נוצרו ברחבי כל העולם סרטים ממוחשבים העוסקים בחרקים ובצעצועים. לאחר מכן בא עידן הדינוזאורים ("דינוזאור" של דיסני) והמפלצות (בע"מ).

[*]

הבאים בתור היו היצורים הפרהיסטוריים ב"עידן הקרח", אשר אנו יכולים להניח כיצד התנועעו, אולם עדיין אין אנו ממש מתמצאים בכך. אז באו הדגים ב"נמו": דמויות אורגניות מוכרות, אולם תנועתן מוגבלת במורכבותה. ב"משפחת סופר על" באו על סיפוקן הדמויות האנושיות, והעולם הריע להן. ואז - הפתעה! המיצוי (היחסי, מן הסתם) של יכולת התנועה הממוחשבת הביא עמו שאיפה מחודשת לסיפורים פשוטים יותר, וכך באו הרובוטים והמכוניות המדברות.


נרשמו במהלך השנים כמה פריצות דרך יוצאות דופן, כמו בני האדם המונפשים בסרט "פיינל פנטזי" (2001), ודמויות במשחקי מחשב מסוימים, אולם מגמה של ממש היא זו הנובעת מהיכולות של תעשייה שלמה ומהצלחות תקדימיות. כל אותן פריצות דרך לא זכו להצלחה מסחרית כמו זו של סרטים הוליוודיים, וגם דרך הבאתן נותרה לעתים בגדר סוד מקצועי של אולפני הפקה בודדים.

[*]

הדמויות פשוטות ב"מכוניות", אולם עשויות לעילא ולעילא. פשוט, אבל איכותי. ועם שחקנים טובים כאוון וילסון ופול ניומן קשישא והבימוי המהוקצע של מייסד "פיקסאר" ג'ון לאסיטר - הסרט משובח.

עם זאת, בארץ הקודש מדברים אלינו נושאים מסוימים (כמו מירוצי המכוניות) אחרת מאשר אל המתגוררים בניכר, ונהג הסוסיתא עלול למצוא בסרט קטעים שאינם בדיוק תפורים למידותיו.

[*]

"מכוניות" הוא סרט שנהנים בו, בין היתר מפני שהוא נמצא, ממש כמו זירת האירועים העיקרית בו, במקומות הפשוטים והיפים שעל הדרך, ללא לחיצה תמידית על דוושת הגז.
תגובותהוסף תגובה
1וואו. כתבה שווה. נראה מקצועי.אגב, בנוגע לתנועת החיות בעידן הקרח - חוץ מאנימטורים עבדו על הדמויות גם ארכיאולוגים ומומחים אשר יודעים לשחזר בדיוק את מבנה הגוף ותנועות החיות הפרה היסטוריות. הסרט "מכוניות" אגב - אנמי משהו. אבל זו דעה אישית רני מ (29) |
2ראיתי את הסרט פעמיים (פעם באנגלית ופעם בעברית) ואני מסכים עם כל מילה. אני מקווה שפיקסר יחזרו לעצמם מה שיותר מהר. הפריוויו שהם נותנים לפני הסרט, לסרטם הבא, נראה מבטיח. כתבה טובה מאד אבל שווה היה להתייחס גם לתסריט (העלילה) השטחי. ראינו כבר הרבה סרטים עם אותו רעיון. כיפאק שלישיית בלוויל !!! דניס יוך (35) |
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט