חדשות קולנוע וסרטים

סיריאנה –ביקורת DVD

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

"שחיתות היא ההגנה שלנו ,שחיתות היא מה שגורמת לנו לנצח"

הסרט סיריאנה שהופק בשנה שעברה ויצא בימים אלו ל- DVD (הד ארצי) הוא מסוג הסרטים שגורם לחובבי קולנוע לחזור ולהיות אופטימיים ולדעת שגם בימים שבהם אקשן ואפקטים שולטים יש אנשים שמעוניינים לעשות סרטים שמאתגרים את הצופה וגורמים לו לחשוב.

הסרט משרטט ארבעה עלילות משנה שכולן קשורות לנושא הנפט במזרח התיכון: סוכן סי איי אי מזדקן במה שנראה כמשימתו האחרונה, עורך דין החוקר מיזוג בין שתי חברות נפט, יועץ אנרגיה שבנסיבות טרגיות הופך ליועץ כלכלי של נסיך ערבי ונער פקיסטני העובד עם אביו במפרץ הפרסי ונגרר אט אט לתוך האיסלאם הקיצוני. כל העלילות יתקשרו בסופו של דבר לקראת סופו (ושיאו) של הסרט.

[*]

ה"פטנט" של הצגת כמה עלילות משנה במקביל, אהוב על יוצרי הוליווד מזה זמן מה (ראה סרטיו של אלטמן במיוחד ולאחרונה "התרסקות"של פול האגיס). לטענת היוצרים ריבוי עלילות מאפשר לסרט להיות מורכב יותר ובעל זווית ראייה רחבה יותר.

לא מדובר בסרט אקשן כפי שהטריילר מנסה להציג. בסרט אין (כמעט) מרדפים עוצרי נשימה או לוחמים עשויים ללא חת המפליאים בביצועיהם - אבל הוא עושה בצורה הטובה את הדבר הבסיסי והחשוב ביותר: מספר סיפור וזאת באופן קולח ומרתק.

[*]

בעת הצפייה בסרט עלתה בי התחושה שהסרט - עם עלילתו הסבוכה ומרובת הפרטים היה יכול להיות ספר מצוין ואכן למדתי לאחר מכן כי המקור לסרט הוא סיפרו של סוכן סי איי אי לשעבר - רוברט באאר.

ספרו של באאר,"לא רואה כל רשע, סיפורו של סוכן סי אי איי ומלחמתו בטרור" היווה את הבסיס לתסריט שכתב במאי הסרט סטיבן גגן שזכה באוסקר על התסריט ל"טראפיק" המצוין.

[*]

הסרט עוסק בשחקנים. חלקם גדולים כמו מעצמות, חברות ענק וסוכנויות ביון שונות וחלקם קטנים כמו עובד זר הבונה את המפרץ הפרסי עבור האמירים או עובד במשרד עורכי דין שאמור לתת גושפנקא חוקית לעסקת ענק.

כולם משחקים על לוח השחמט העולמי כשהפרס הוא שליטה על הנפט. זהו משחק אכזרי וכל האמצעים כשרים. גגן מציג את הארגונים הגדולים ככאלו שיעשו הכל למען השגת ליטרת הבשר שלהם ואפילו יקריבו את עובדיהם המסורים ביותר.

[*]

הסרט רומז כי כל עוד ימשיכו חברות הענק להתנהג כאילו הן לא כפופות לשלטון החוק, ויקבלו גיבוי ממשלתי, אין דרך לעצור את התהליכים המתרחשים ומה שהיה הוא שיהיה - גם אם המצב הוא בלתי נסבל. ("סיריאנה" הוא השם שניתן על ידי קבוצות חשיבה אסטרטגיות בוושינגטון למצב שבו המזרח התיכון משתנה).

בנושא ההמשכיות מול שינוי ראוי לשים לב שכל הדמויות הראשיות בסרט מתמודדות עם יחסי אבות ובנים. דרך עינם של נציגי שני דורות מנסה גגן להעביר לנו את המסר ששינוי ואי קפיאה על השמרים הם המפתח ליציאה מהמצב הנוכחי בסדר העולמי, מצב שבו מערכות גדולות - המונחות על ידי אינטרסים צרים - מכתיבות וקובעות את חייהם של מיליונים.

[*]

בנוסף לתסריט מצוין, יש ב"סיריאנה" צוות שחקנים מעולה. ג'ורג' קלוני (שזכה בצדק באוסקר לשחקן משנה על תפקידו) העלה עשרים קילו וגידל זקן, הכל כדי שדמותו (שמבוססת על הסוכן לשעבר באאר) תראה אמיתית - קלוני מעביר לצופה את התחושה של אדם ששיאו מאחוריו והמערכת בה הוא עובד רק רוצה להפטר ממנו .

כריסטופר פלאמר הנפלא - שזקנתו (הוא בן 77!) רק מכבדת את נעוריו, מבצע את תפקיד יועץ הסתרים של נסיכי המפרץ. ממש כמו ב"האיש שבפנים" של ספייק לי, פלאמר מפגין הופעה שכולה "הוד והדר" וכולי תקווה שהוא ימשיך להעניק לנו הצופים מכשרונו לעוד שנים רבות.

[*]

ג'פרי רייט משכנע בתפקיד העורך דין התמים שלאט לאט לומד להכיר את המערכת המושחתת שבה הוא פועל ומצטרף למשחק.

עוד שחקן בלתי מוערך מספיק ששווה להתעכב עליו הוא כריס קופר, קופר משחק את מנכ"ל חברת "קיילין" שעוסקת בקידוח נפט ולדעתי גונב את ההצגה בסצינות שבהן הוא מופיע - מומלץ לראות אותו בסרטו המופלא של ג'ון סיילס "כוכב בודד".

[*]

"סיריאנה" הוא מסוג הסרטים שצפייה בו בפורמט DVD - רק עושה לו טוב. אפשר לעצור לרגע, לעכל את עומס המידע שפורץ מן המסך ולחזור לצפייה רענן ודרוך.

ולפינת "התוספת שתופסת":

ב- DVD יש כמה תוספות שאורכן הכולל הוא כחצי שעה: שיחה עם ג'ורג' קלוני על משחקו בסרט ועל ההפקה. "משנים ומשפיעים" על החשיבות בהבנת שוק הנפט העולמי ואיך האזרח (הקטן) יכול להשפיע. סצינות שהורדו בעריכה וטריילר.

[*]

"סיריאנה "מחזיר לתעשיית הקולנוע את כבודה (האבוד) ומזכיר לנו שכאמצעי בידור קשה להתחרות בסרט שהוא יצירה נבונה, רצינית ובעיקר מכבדת את צופיה.

מומלץ לא רק לחובבי מדע המדינה.
תגובותהוסף תגובה
1 שטויות סרט גרוע ואני אחד שאוהב סרטים הסיפור לא קולח ולא כלום אני ממש נרדמתי בסרט הזה וזה לא קרה לי אף פעם הסרט מקושקש בלי שום המשכיות עלילות משנה שלא קשורות לכלום דיאלוגים ארוכים וטרחניים הבמאי כל כך מתאמץ למצוא חן בעיני המבקרים שהוא שכח את הצופים שמצפים לעלילה להתחלה אמצע וסוף העלילות משנה לא קשורות אחד לשני והתפר בסיום שהבמאי תופר בין העלילות הוא כל כך חלש והערה לסיום הסוף פשוט סוף מטופש בלי ... אלדד מרציאנו (27) |
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט