לאחרונה יצא ב - DVD המארז המהודר של העונה הראשונה של הסדרה "רומא" (וורנר הום וידיאו). מבקרכם הנאמן שם נפשו בכפו, יצא לקולוסיאום ואחרי כמה קרבות עקובים מדם עם כמה גלדיאטורים, הוא מביא לכם את רשמיו מהסידרה.
הסידרה רומא היא הפקת ענק ומהווה את שיתוף הפעולה הראשון בין רשת HBO - האחראית ליצירות מופת כגון "קרניבל" ו-"הסופרנוס" - וה- BBC שבכיר יוצרי הסרטים הדוקומנטריים ההיסטוריים שלה, ג'ונתן סטמפ, אף תרם את היעוץ ההיסטורי להפקה.
[*]
הסדרה מתמקדת בעשור הרה גורל לרומא ולעולם כולו - התקופה מסיום כיבוש גאליה על ידי יוליוס (בעתיד יוליוס הקיסר) ועד לרציחתו על ידי אנשי הסנאט ברומא, שחששו מכוחו ומעוצמתו. שנים אלו מבערך 52 לפני הספירה, היו השנים האחרונות לשלטון הרפובליקה הרומית, מעט לפני שהפכה לאימפריה הרומית. על פניו מסקרן מאד לבחון את התהליכים הסוציו - אקונומיים והפוליטיים שאירעו בעשור זה ולבחון איך נולדת אימפריה ואיך מעוצבים שליטי על.
אבל כגודל הציפייה, כך האכזבה. למרות שיתוף הפעולה בין הרשת הבריטית הותיקה לאחותה האמריקאית הצעירה והחצופה, למרות השחזור המדהים והדגש הלא שגרתי על הפרטים הקטנים ולמרות המשחק הסביר של רוב השחקנים (שרובם אלמונים לחלוטין) משהו לא דופק ואני ממש מצטער לומר שהסדרה משעממת.
[*]
כשצפיתי בסדרה עלתה בי שוב ושוב השאלה מה הניע מלכתחילה את הפרויקט המגלומני הזה? עוד ניסיון לאפוס היסטורי? הלו, חברים, בשביל זה הרי המציאו את ערוץ "הולמרק", המשפחתי החביב והלא מזיק!
אולי היה כאן ניסיון לעשות בפעם הראשונה סדרת טלוויזיה על רומא? כנראה שמפיקי הסדרה לא שמעו על הסדרה הנפלאה "אני קלאודיוס" שנעשתה אי שם בשנות השבעים, שבלי רעש וצלצולים, בלי אלפי ניצבים ובלי ערום בוטה כל פריים שני (ותהיו בטוחים שהמוטו של אנשי HBO להכניס הרבה ערום ודם ממומש ובגדול בסדרה) הצליחה להוות אבן דרך טלוויזיונית וגילתה לעולם את דרק ג'קובי, ג'ון הרט, בריאן בלסד ועוד ועוד.
[*]
כיאה להפקת ענק מדוברת שהושקעו בה סכומי עתק, לא היתה בעייה למפיקי "רומא" לגייס במאים מוכשרים כמייקל אפטד ("העולם אינו מספיק") וכאלו שביימו פרקים ל"סופרנוס" ואפילו ל"קרינבל". אחד ממפיקי הסדרה הוא ג'ון מיליוס שכתב את התסריט ל"אפוקליפסה עכשיו" ובכלל לא חסרים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בפרויקט העצום הזה.
אבל מה לעשות והדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות והסדרה לא תופסת תאוצה. ההרגשה היא שחלק מהפספוס נובע מרצון היוצרים להבליט את העיר מעל לכל דבר ולכן השחקנים מנסים נואשות לתת הופעות מינוריות כדי שאיש מהם חלילה לא יאפיל על התמונה הכללית.
[*]
לסדרה גם קצב איטי המשווע לקצת יותר אקשן וחוץ מזה - מתי מישהו ישנה את הנוסח הפלגמטי שבו שחקנים מתבטאים בסרט על תקופות העבר? (בביקורת על הסרט הכושל "אלכסנדר" לגלגו המבקרים על סגנון הדיבור המוזר ששמו היוצרים בפי השחקנים וקראו לכך "מקדונית בסגנון הוליוודי") ואולי פעם ימצא הבמאי הנועז שיכריח את שחקניו לדבר לטינית בסרט על רומא?
מעבר אולי לחשיבות היסטורית לימודית כלשהיא, ל- "רומא" אין שום ערך מוסף "לקחת הביתה" (אפוא "רומא" הסתמית ואפוא "קרניבל" הצנועה עם המסרים האין סופיים שלה על מלחמות האור בחושך, על הקשר בין דת ומדינה ועל הייסורים של האדם למול גורלו?)
[*]
כדי להמתיק את הגלולה, ניתן לצלול לתוך התוספות המרובות המצורפות לסדרה ובאגף התוספות - אין תלונות, כאן מצפות לצופה הפתעות מרובות ומעניינות (חלקן אף יותר מהסדרה עצמה).
ואלו התוספות: ערוץ פרשנות של הבמאים, היועץ ההיסטורי ובפרק 11 ערוץ פרשנות עם השחקן הראשי דיוויד מקקיד (שמככב בסרט האימה הקטן אך האפקטיבי "חייל כלב").
[*]
כל הדרכים מובילות לרומא: מדריך אינטראקטיבי שנוצר על ידי היועץ ההיסטורי של הסדרה, ג'ונתן סטמפ. זהו מדריך מעולה המאפשר לצופה לנבור עוד ועוד בפרטים היסטוריים המסייעים לצופה להבין טוב יותר את המתרחש בסדרה.
חברים, רומאים, בני הארץ: הצגת הדמויות בסדרה (ויש הרבה, ברוך השם).
ברומא: הצגת תרבותה של רומא העתיקה (למי שעוד לא התעייף).
עלייתה של רומא: מאחורי הקלעים של ההפקה (ועל זה נאמר, ראית ג'נקט אחד, ראית את כולם).
צילום ועוד צילום: פרטים על הפקת סצנות ראשיות מפרקים 10 ו -11.
גלריית תמונות הכוללות למעלה מחמישים תמונות מהסדרה (תוספת חשובה למי שבאמת משעמם להם).
ולסיום :חוברת בת שמונה עמודים עם מידע על הדמויות בסדרה ועל פרקי הסדרה.
"רומא " עונה ראשונה - עדיף לצפות שוב ב"אני קלאודיוס"