חדשות קולנוע וסרטים

"אלפא דוג" - ביקורת DVD

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: בן חכים

בדיוק הסתיים הסרט "אלפא דוג" והכותרות על רקע מוסיקת ההיפ-הופ המקפיצה לסירוגין עדיין עולות להן על מרקע הטלויזיה. אם לומר את האמת, למרות שהתמונה הסופית לא הצליחה להשאיר בי רושם עמוק, אני מאמין כי "אלפא דוג" זוקף לזכותו סיפור מנצח ורעיון בעל לא מעט צדדים אפלים ועוצמתיים, על אחת כמה וכמה על מסך גדול.

"אלפא דוג", המבוסס על סיפור אמיתי, מספר את סיפורו של ג'וני טרולאב, בחור צעיר הלהוט לרצות את אביו, סוחר סמים ידוע. ברגע של התלהבות ובניסיון להרשים את חבריו הוא חוטף את אחיו הצעיר של בחור שחייב לו כסף. הנחטף, שנהנה לראשונה בחייו מחברתם של הבנים הכי פופולארים, בנות יפות ומסיבות עד אור הבוקר, לא ער לדאגת הוריו, לכעס אחיו ולגורל המר שמצפה לו.

[*]

העובדה כי הסרט צולם דווקא בתקופה עויינת זו, כאשר הסיפור האמיתי עדיין טרי ומהדהד לו בכותרות הראשיות ברחבי ארה"ב, מעידה על לא מעט אומץ מצידו של הבמאי, ניק קסבטס ("היומן", "ג'ון קיו"), וגם על לא מעט להט להעביר מסר מוסרי/חברתי חשוב ואקטואלי.

לא חסרה בסרט דרמה. כמעט כל סצינה וסצינה היא בעלת פוטנציאל עצום להפוך להברקה שלמה ועוצמתית העומדת בפני עצמה, אך מעטות הן הסצינות שבאמת מצליחות לנצל את היתרון הזה. רוב הזמן הבימוי עייף ויותר גרוע, לעיתים קרובות הוא ממש מורגש, כך שאותם תכנים מרגשים ומניעים, מפוספסים והופכים לסצינות טכניות מחזוריות, שנעימות לעין, אך לא מגיעות אל הלב.

[*]

היעדר אפלוליות וגישה אולי פסימית לאופי התנהלותם של העניינים הטעונים שבסרט (שלא לדבר על חוסר סגנון חמור) יוצרת רצף של סצינות צבעוניות ונקיות שלא הולמות את הסיפור. סצינות 'מגניבות' ורועשות מנתקות אותנו רגשית מהסיפור. נוסיף לכך עשייה לא אחידה, הכוללת עריכה מורגשת ולא מחמיאה ואנו מקבלים תוצר שמתקשה ללכוד את הצופה אפילו ברמתו הויזואלית.

"אלפא דוג" משחק על קלף ה'מגניבות' שנראה לאחרונה בסרטים עמוסים דוגמת סדרת "אושן" לסוגיו, הדואגים לדחוס כמה שיותר כוכבים ושמות לפרוייקט אחד בתקווה להפוך סרט מהשורה למוקד משיכה ריווחי שלא תולה את כל תקוותיו רק בסיפור ובעלילה. אבל מה קורה כאשר הסיפור הוא ממש טוב? זו הצרה ב"אלפא דוג".

[*]

מעבר לעובדה כי הסיפור מצוין, הוא עוסק בנושאים כה רגישים, טעונים ושנויים במחלוקת, כך שזה לא פלא שקשה לנו להתחבר בו אל 'ברוס וויליס' או אל 'שרון סטון'. שלא נדבר על ג'סטין טימברלייק (שעושה עבודה שכואבת לעיניים ולאוזניים). "אפקט העומס" הופך ל"אפקט הפחד" ומתקבלת השפעה הפוכה על הצופה. המוח מתחיל להתנוון, והסרט מתחיל... "לזרום". ממש כמו וידאו קליפ של אותו ג'סטין.

דווקא הסצינה הטובה ביותר, לקראת סופו של הסרט (ואחת המרגשות ביותר שראיתי בתקופה האחרונה), אינה זוקפת לזכותה את רמתה הודות לבימוי המוצלח, אלא הודות למשחקו מעורר השבחים של שחקן די אנונימי, אנטון ילצין שמגלם את זאק מזורסקי, שדמותו העדינה והמורכבת מניעה את העלילה בגאון.

[*]

ילצין, בסך הכל בן 18 (בזמן צילומי הסרט השחקן המוכשר הזה היה בסך הכל בן 16), היטיב להפגין בסרט כה מפוספס כ"אלפא דוג", כישרון משחק עילאי, הזועק בכל תוקף 'אוסקר' חד משמעי. הוא מביא עימו מטען טהור ויפייפה, כזה שקשה לאתר אצל הרבה שחקנים, אם בכלל. (וממש לא ברורה ההתעלמות הפושעת מדמותו בביקורות ובכלל בהתייחסות הגלובלית אל הסרט).

אלמנטים רבים שבסרט, דוגמת מוסיקת ה'היפ-הופ', מוקצנים באופן מוגזם. קסבטס משתמש לרעה בהשלכותיו של המקצב על הסרט, כאשר שותל אותו בכל מקום אפשרי, בכדי לציין באופן נוסחתי את עולמם הסהרורי של בני הנעורים, כשבעצם בכדי לעשות זאת, כל שהיה צריך לעשות הוא להדגיש סממנים חשובים יותר במשחקם ודמותם של מרבית הקאסט, לוותר על מלאי הסצינות הארוכות והלא נחוצות ועם זאת, למתוח את החשובות. והיו בו לא מעט כאלו.

[*]

אמיל הירש, הילדון שסיגל לעצמו גינונים של 'סמל מין', בקומדיה, "איזו מין שכנה", מפגין ב"אלפא דוג" סגנון התבטאות שונה לחלוטין, ובפעם הראשונה נראה כי הוא אמור להחזיק על כתפיו סרט שלם. בתוצר המתקבל אפשר לחוש בכך כי העבודה הייתה קצת גדולה עליו, ולמעט אווירת "תראו, אני לא רק יפה", התקשה להוציא הרבה מדמותו העגולה של ג'וני טראולב.

אחד הפלוסים העיקריים בסרט, להוציא דמותו של זאק אנטון (אנטון ילצין), הייתה דמותו של אחיו בסרט, ג'ייק מזורסקי (בן פוסטר, "אקס מן 3"), שהצליח ליצור במסגרת תפקידו המצומצם, פורטרט מרתק של מכור נוירוטי, מופרע ואף מפחיד.

[*]

שרון סטון לא הבריקה בתפקיד האם המיוסרת, ולמעט הראיון הריאליסטי שהפגינה בסיומו של הסרט (נראה אם תצליחו לזהותה) לא השאירה רושם טוב. אותו הדבר תקף לגבי ברוס וויליס, ששוב, כמו ברוב הסרטים בהם הוא לוקח חלק לאחרונה, נראה שבאמת, אבל באמת, הוא צריך להפסיק עם הקרקס.

בשורה התחתונה, "אלפא דוג" מתבסס על חומרים מצויינים, אך הביצוע השלם מפוספס. אפשר לראות.

בעותק הדי.וי.די תוכלו למצוא קדימון לסרט וסרטון מאחורי הקלעים, הכולל ראיונות עם הדמויות הראשיות ועם הבמאי.

ולסיום - לחיצה על מרכז התמונה תעלה את הטריילר של הסרט:

תגובותהוסף תגובה
1איזה שטויות רשמת. אני מאוד אהבתי את הסרט והוא אכן אחד הסרטים החזקים והטובים שראיתי בתקופה האחרונה. סרט מאוד חזק ומומלץ!!!! Alex (18) | 23/07/2007 19:03:38
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט