חדשות קולנוע וסרטים

הויקינג האחרון: ראיון בלעדי עם הבמאי בילה אוגוסט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: ארז בר

בשנת 1987, שנים ספורות לאחר פרישתו המתוקשרת של ענק הקולנוע השוודי אינגמר ברגמן מבימוי, זכה הקולנוע הסקנדינבי לעדנה מחודשת. רגע לפני פריצתו של לארס פון טרייר הדני לקידמת הבמה, זכו שני סרטים מן הצפון הקר לתהודה עולמית נרחבת: "החגיגה של באבט", סרטו בעל התימות האקזיסטנציאליסטיות של גבריאל אקסל ו"פלה הכובש" של הבמאי הדני בילה אוגוסט.

אוגוסט, שנולד יחד עם מדינת ישראל בשנת 1948, הוא אורח פסטיבל הסרטים ה-23 של חיפה וראש צוות השופטים בתחרות הקולנוע הישראלי המתקיימת במסגרתו, עשה כברת דרך מרשימה מאז החל לביים ב- 1978. סרטיו ("פלה הכובש", "כוונות טובות" ועוד) נעים לא אחת על צירי עלילה תקופתיים ומתמקדים במערכות יחסים עדינות ומורכבות כאחת בין בני אדם. במקביל, מספק אוגוסט לצופים מבט היסטורי חברתי, נוקב לעיתים, המעמת בין גיבורים הבאים מרקע מעמדי או אתני שונה.

[*]

תימות שכאלו ניתן למצוא גם בסרטו החדש "להתראות באפאנה" (2007) שהוקרן בפסטיבל. הסרט הוא אדפטציה לספרו האוטוביוגראפי של ג'יימס גרגורי, מי שהיה שנים רבות סוהרו של המנהיג השחור נלסון מנדלה. הסרט, שנפרש על פני שלושים שנה (ומסתיים בשחרורו של מנדלה ב-1990), מתאר באדיקות את מערכת היחסים המרתקת בין גרגורי (ג'וזף פיינס - שייקספיר מאוהב - בתפקידו הטוב ביותר עד היום) לבין מנדלה (דניס הייסברט - הרחק מגן עדן). המטמורפוזה ההדרגתית שעובר גרגורי, מגזען אפריקנר טיפוסי לאדם מצפוני שנאלץ להתמודד עם סביבה לבנה עויינת, היא לב ליבו של הסרט: סיפורו שלו הוא למעשה מראה היסטורית לסיפורה של דרום אפריקה - מדינת אפרטהייד שסועה שעברה שינוי הדרגתי רב מכשולים.

"הדרמה האמיתית ב'להתראות באפאנה' לא טמונה בדמותו הגדולה מהחיים של מנדלה", אומר אוגוסט. "העוצמה האמיתית שמניעה את הסיפור גלומה בגרגורי, האדם הפשוט שעובר מהפך מטלטל. בעת קריאת התסריט הבנתי מייד שעליי להתמקד בקונפליקט הפנימי, הרגשי והשכלתני, שעימו מתמודד גרגורי: אידיאלים נשגבים מול החיים הגשמיים. הקושי לנתב בין הרצון להיות אדם בעל ערכים הומניים לבין תכתיבי החברה וקשיי היומיום, זהו לב ליבו של הסרט".

[*]

האם העובדה שהסרט מוצג בנוכחותך בישראל מייצג מבחינתך תימות רלוונטיות לנעשה במזה"ת?

בהחלט כן. אני מאמין בשינוי שיכול לבוא, גם אחרי שנים רבות של סכסוכים עקובים מדם. נאיבי יהיה כמובן לחשוב שסרט זה או אחר יכול לשנות מציאות פוליטית. אני כשלעצמי גם לא מתיימר להיות במאי פוליטי או ככזה שבא להטיף לאנשים בישראל כיצד לנהוג. אבל באמצעות סרטים כאלה, אתה יכול לראות ולהבין שמנהיגים, בזמן ובמקום הנכון, יכולים להביא לשינוי הדרגתי ומשמעותי. גדולתו של מנדלה לטעמי, נעוצה ביכולתו לסלוח - להשאיר את העבר העקוב מדם מאחור ולאחד את חלקי העם, לבנים ושחורים כאחד. במידה רבה, חייו הארוכים בכלא היוו מעין חוויה מדיטטיבית בה הכין עצמו לפיוס עתידי. זו מבחינתי מנהיגות אמיתית, יוצאת דופן מאוד בסוגה.

הדרמה האנושית גלומה ברגשות

הרגישות של אוגוסט לתיאור דקדקני של דמויות הנעות בחללים רגשיים מגוונים הגיעה לשיאה ב"פלה הכובש" (1987). הסיפור עסק באב שוודי (מקס פון סידוב), המהגר עם בנו לדנמרק של המאה ה-19 מתוך כוונה לשפר את תנאי חייהם. באמצעות קצב עריכה מדוד, פסקול מעודן, משחק מאופק ועבודת צילום מסוגננת ומרשימה של הצלם יורגן פרסון רקח אוגוסט דרמה אנושית יפהפייה על חלומות, כבוד ותשוקות אבודות. הסרט זכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן ובפרס האוסקר לסרט הזר.

[*]

סרטו הבא של אוגוסט "כוונות טובות" (1992) זכה בשני פרסים בפסטיבל קאן. אוגוסט בדקל הזהב על בימוי הסרט ואילו אשתו, פרנילה זכתה בפרס השחקנית הטובה. הסרט הוא עיבוד לרומן סמי אוטוביגראפי פרי עטו של אינגמר ברגמן, שתיאר את יחסיהם המורכבים של הוריו בצעירותו. את התסריט כתב ברגמן ואוגוסט נעתר לבקשתו לביים את הסיפור. התוצאה הייתה דרמה מאופקת ואינטילגנטית רווית רגשות מעל ומתחת לפני השטח. ברגמן, איך לא, היה מרוצה.

בשנים הבאות פרץ אוגוסט את גבולות הטריטוריה הסקנדינבית וניסה כוחו, לא תמיד בהצלחה, בהפקות בינלאומיות שונות כמו "בית הרוחות" (1993) עם מריל סטריפ וג'רמי איירונס ו"עלובי החיים" (1996) עם ליאם ניסן וג'פרי ראש. גם בסרטים אלו, ניכרו האלמנטיים התוכניים והתימטיים המוכרים של הבמאי הדני, אם כי חותמו הסגנוני הורגש פחות.

"אחרי 'פלה הכובש' רציתי לחוש קולנוע אחר", מספר לי אוגוסט. "היה בי דחף ליצור גם בשפה האנגלית ולהתנסות בהפקות גדולות יותר וזאת מבלי לאבד את הסגנון האישי שלי. למרבה הצער במאים מבטיחים רבים שעוברים ממדינותיהם להוליווד מאבדים משהו מייחודם".

האם נכון יהיה לומר שהקו המשותף לסרטיך מתייחס לנושאים בעלי תימות חברתיות וליחסים בינאישיים בין יחידים?

כשאני בוחר נושאים לסרטיי אני משתדל לבחור במגוון חומרים מן החיים. חשוב לי לתאר את האנושות על הבד בפרספקטיבה סוציאלית. אין קו מנחה אחיד לכל יצירותיי, אך אין ספק שבכולן אני נמשך לחקור את נשמתם ופנימיותם של בני האדם. זוהי הדרמה האמיתית מבחינתי - לא פיצוצים ופירוטכניקה, אלא מהפכים נפשיים שחווים הגיבורים בסרטיי. כמו כן, חשוב לי להעביר את הדרמה באמצעים סינמטיים ייחודיים לי - לפני שהייתי במאי הייתי צלם ולכן האספקט הזה חשוב לי מאוד. כך גם עבודת התאורה. אולי בגלל שגדלתי בצפון אירופה האור כל כך חשוב עבורי. קולנוע הוא לא רק דיאלוגים ותסריט, אלא חוויה סינמטית מלאה.

[*]

החוויה הסינמטית הזו תורגמה יפה גם ב"כוונות טובות". האם אימצת במתכוון משהו מסגנונו של ברגמן בכל הנוגע לבימוי השחקנים ועבודת העריכה?

ראשית, אציין שמאוד הוחמאתי מכך שברגמן פנה אליי בזמנו וביקש ממני לביים את התסריט שכתב. התנאי שלי היה שאוכל לביים את הסרט כרצוני וכן כך גם היה. ברגמן לא התערב ונתן לי יד חופשית לחלוטין. זה מוביל אותי לשאלתך - לא ניסיתי להיות "ברגמן" כי ברגמן יש רק אחד. מצד שני, צריך לזכור שלא שיניתי מאומה בתסריט ועל כן הטמפו של הסרט דומה אולי במשהו לסגנון סרטיו בשנות השישים והשבעים. בכל אופן, זכיתי להכיר אדם מיוחד מאוד. מותו כואב לי הן כאדם והן כקולנוען.

זהו ביקורך השני בישראל. האם אתה מכיר את הקולנוע הישראלי?

לא, למען האמת. נפלה בחלקי הזדמנות גדולה לשמש כראש צוות השופטים בתחרות הסרטים הישראליים בפסטיבל. אני שמח שבדרך זו אוכל לא רק להכיר יצירות חדשות, אלא אף להתוודע לתרבות המקומית. תמיד האמנתי שצפייה בסרטים מרחבי העולם מסייעת לך להבין ולהכיר במשהו עמים ומדינות שונים. הקולנוע האיטלקי למשל, שאותו אני מעריץ, חשף בפניי צוהר חשוב לעולם חדש אליו התוודעתי מאוחר יותר. אני משוכנע שכך יהיה גם בישראל.
תגובותהוסף תגובה
24ארז כל הכבוד על הראיון. אני לא מכירה את הבמאי ואת הסרט לא הזדמן לי לראות (עדיין), על אף כל אלה היה מעניין לקרוא את הכתבה. תוכן הדברים ואופן כתיבתם נגישים גם לאנשים שלא מבינים גדולים בתחום ובו בזמן היא שומרת על רמה שמתאימה גם לעוסקים ומתעניינים בתחום. אשמח לקרוא בעתיד כתבות נוספות שלך על במאים וסרטים אחרים. סיניה (24) | 16/10/2007 21:49:16
23נהנתי מאד לקרא את הכתבה והראיון, אופי הכתיבה גורם לקורא להרגיש כאילו הוא עצמו נפגש עם הבמאי וזכה להכיר את אופיו המיוחד. כמו כן,הראיון מאפשר לקורא להחשף לחוויותיו של הבמאי לפני ובמהלך העבודה על סרטיו. הראיון מעניין קולח וממצה וגרם לי לרצות לראות את הסרט בהקדם. ארז- יישר כוח, כל הכבוד, תמיד כיף לקרא את כתיבתך. איריס (36) | 07/10/2007 11:21:27
22כתבה מעולה, מתאימה לרוח סרטיו של אוגוסט באיפוק שלה. את ההערה שלו שהוא התחיל כצלם ועל כן חשוב לו האור אפשר לראות בבירור בסרטיו. ניכר בו גם שהוא אדם שמקשיב וסופג, ולא רק מטיף כמו במאים מסויימים. לארז- השאלות ששאלת נכונות ומעמיקות, נראה שהוצאת את המקסימום מהריאיון הזה, אצפה לכתבות נוספות שלך. ניר (23) | 06/10/2007 15:48:25
21תענוג צרוף לצפות בסרט דרך עיניך, המצויידות במאגר ידע מרשים ומאפשרות להבחין בפרטים, שאחרת לא היו נראים. כתיבתך הופכת את הצפייה הקולנועית לחוויה מרתקת, מרגשת ובמיוחד מעוררת מחדש את האמונה באנשים שמעריכים יצירה ומעוררים השראה. תודה! לימור ח. (33) | 06/10/2007 15:43:42
20כתבה מעניינת,צפיתי בסרט "להתראות בפאנה" במסגרת הפסטיבל. סרט טוב המבויים כהלכה. אני מקווה לראות בהמשך את סרטיו המוקדמים יותר של אוגוסט. רוקרו (35) | 06/10/2007 07:59:19
19אפילו לאמסטרדם הרחוקה הגיעה השמועה שיש כתבה משובחת באתר SERET. ואכן, כך הדבר. מארג המילים השזורות בתבונה נוגעות בנקודות שאפילו ההולנדים כאן הפסיקו לעשן ורצו (בסלאלום) לאולמות הקולנוע תחת גשם שוטף....אין כמוך!! תותח!!!!!!!!!!! אמא שרה (2) | 05/10/2007 16:00:18
18ריאיון משובח ביותר..אהבתי את הסיגנון..ניכר כי לכותב ידע רב וכישרון כתיבה יוצא דופן. רוית (36) | 05/10/2007 14:02:05
17לא החלטתי מי מבריק יותר קלינט (27) | 05/10/2007 08:18:06
16כתבה נפלאה, מעניינת וממצה. אני מרותקת ומצפה כל פעם מחדש לצלול לנבכי העשייה הקולנועית דרך עינו של ארז בר. כולי תקווה לצפות בעבודתו לא רק במסגרת פסטיבל הסרטים. דקלה (29) | 05/10/2007 00:50:12
15אני יכול להגיד כמה מילה על הראיון והכתבה. כל מה שאני קורא פה זה יופי לנפש. תודה רבה על המידע החשוב שקיבלתי. כל מה שני שומע פה. בוא שנייה א.שבתאי (33) | 04/10/2007 23:00:48
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט