חדשות קולנוע וסרטים

לא סותם את הפה - ראיון עם טום טירוויט, אורח בפסטיבל הקולנוע הבריטי

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת : איריס לקנר

את הבמאי טום טירוויט פגשתי במסגרת פסטיבל הקולנוע הבריטי השמיני אשר הביא השנה יבול טוב כתמיד עם מגוון של סרטים מעניינים ומנצחים, החל מסרט הפתיחה, "כפרה", שהספיק לקטוף בינתיים את גלובוס הזהב ולזכות בשבע מועמדויות לפרס האוסקר ועד סרטים עצמאיים ומרתקים על הממלכה הבריטית מבעד עיניים קצת אחרות.

כזה הוא סרטו של טום טירוויט, "סתום את הפה". הסרט מתרחש בסילברטאון, אחת השכונות הפחות נוצצות של לונדון. גבר צעיר נרצח בגלל שבעיני אחרים הוא נחשב למלשין וגופתו נזרקת אל מימיו העכורים של נהר התמזה. אחיו ליאו, המזועזע מהרצח מתקשה לקלוט שחברו הטוב איזאיה כנראה מעורב במעשה. במקביל אחותו למחצה מוצאת את עצמה מעורבת ביחסים כפויים עם הרוצח האמיתי ואילו אימו שוקעת בדיכאון. ליאו יוצא לחשוף את האמת ולנקום.

טום טירוויט טוען שהסרט קרה "בטעות"...

"ההשראה שלי הגיעה בעקבות תחקיר שעשיתי על הנערים שצולמו. הם חבר'ה צעירים בני עשרה שהספיקו כל אחד מהם להיות ביותר משש לוויות של אנשים שהם מכירים. הם נמצאים בדיוק בשלב שהם שואלים את עצמם את כל השאלות הקיומיות, סוגיית האחריות, דיכאונות וחיים ומוות. הם נערים שחיים כל הזמן באיזושהי תחושה של אשמה על פשעים של דורות אחרים".

איך מתחקיר הגעתם לפיצ'ר ?

"תחילה, חשבנו לעשות סרט קצר. אח"כ הוא התארך, התחלנו להראות קטעים ממנו לבמאים כמו קן לואץ' שמאוד עודדו אותנו להמשיך. בסופו של דבר, באופן של נדבך על נדבך, הסרט צולם במשך כשנה וחצי."

באילו שחקנים השתמשתם ?

"בסרט משחקים גם שחקנים מקצועיים וגם חבר'ה צעירים שלהם זו פעם ראשונה. הדרך בה הורכב הסרט, בסופו של דבר, הייתה מאוד מורכבת . שילבנו בין בעלי תפקידים אמיתיים לבין הצעירים שהתחנכו לקולנוע תוך כדי הצילומים. זו הייתה משימה מאוד קשה להחזיק כזה קאסט מורכב משך שנה וחצי. יחד עם זאת, קרו דברים מדהימים : לשחקנים הצעירים בתפקידים הראשיים : רות שין, ג`יי סימפסון חאליד עבדאללה החשיפה עשתה רק טוב. למשל , חאליד הופיע כאן בפעם הראשונה מיד עם סיום לימודיו ורק נרשם לסוכן וכתוצאה מהחשיפה כאן והרושם העמוק אותו השאיר, הוא קיבל את התפקיד הראשי בסרט "רודף העפיפונים".לטום זהו ביקור ראשון בארץ – ביקור עם עבר סנטימנטאלי והרבה תובנות שיצאו ממנו.

"מעבר לפסטיבל והצגת הסרט שלי כאן, אני מרגיש מעין סגירת מעגל משום שאבי היה כאן מתנדב בקיבוץ בשנות ה – 60' והיה לי חשוב להגיע ולראות את המקומות. אחד המקומות שהשאירו בי את הרושם העמוק ביותר הוא העיר העתיקה בירושלים. יש שם כזו עוצמה של אמונה וקדושה שמצאתי עובדה זו מעניינת במיוחד. אולי משום שלעם הבריטים כבר אין שום דבר קדוש... את יודעת כאשר קרה מה שקרה עם הנסיכה דיאנה, עלו שני צרכים חבויים אצל הבריטים : הראשון היה להפוך מישהו לקדוש וזהו בדיוק המעמד לו זכתה והצורך להביע בפומבי ובצורה כה מופגנת את הרגשות – מה שבד"כ לא קורה אצלנו".

ונראה שבסרט טום אינו חוסך מהתחושות האמיתיות והמחשבות הכי אישיות...

כיצד אתה יכול להגדיר את מצב תעשיית הקולנוע הבריטית כיום ?

"בארצי, יש החושבים שאין ממש תעשיית קולנוע, אך כאן המקום לחלוק עליהם. היא קיימת אך בעייתית. בשנים האחרונות המדינה חזרה לתמוך בצורה נאותה יותר בקולנוע. ראשית, הקהל לא היה כ"כ מרוצה מהתוצאות, אך כיום אין את הבעיה הזו".

"הקולנוע הישראלי" ממשיך טום "אינו זוכה אצלנו לחשיפה מספקת. אין לו תהודה ובכלל, מתקבל קשה יותר כמו כל סרט שאינו דובר אנגלית."

הרקע שלך הוא קולנועי בלבד ?

ממש לא. עבדתי הרבה מאוד בכתיבה של סדרת ל – BBC ולסרטים קצרים שצולמו. אני בכלל מגיע מרקע של תיאטרון ומשחק."

הפרויקט הבא הוא קו-פרודוקציה מעניינת עם היוצרים האמריקאים של "מיס סאנשיין הקטנה". זהו סרט המצולם בשתי היבשות על מוסיקת נשמה. "מדהים איך שבמקרה כזה, התקציב לסרט הוא פי 120 (!)"

מהו קולנוע מבחינתך ?

"קולנוע הוא מבחינתי לדעת לספר סיפור. הסרט הנוכחי נרקם והגיע לגרסתו הסופית בחדר העריכה."

את הסרט "סתום את הפה" ניתן יהיה לראות בסינמטק ת"א בשבת הקרובה, ה- 26 בינואר בשעה 17.15. הסרט עם תרגום לעברית.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.7ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט