חדשות קולנוע וסרטים

אלון גרבוז וסינמטק תל אביב, גרסת 2008

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: איריס לקנר

עם כניסתה של שנת 2008 תפסתי לשיחה עדכנית את אלון גרבוז, מי שמנהל ביד רמה אך בעיקר בהרבה אהבה את סינמטק ת"א.

כיום מונה סינמטק ת"א קהל מנויים של 3,500 איש. בסינמטק מנסים להבין משך זמן רב מה משותף למנויים מלבד אהבת הקולנוע ותשובה ברורה טרם נמצאה. בין המנויים ניתן למצוא גם צעירים, גם בוגרים וגם גמלאים. כולם מגיעים בנאמנות להקרנות המיוחדות ולשלל האירועים שמציע המוסד התל אביבי הכל כך אהוב.

[*]

ובכל זאת ?

"כאשר אנו מקרינים סרטים נוסטלגיים" עונה גרבוז "ברור שיותר קהל מבוגר מגיע, אך יש גם הפתעות מדהימות כמו זו שקרתה לנו עם הרטרוספקטבה שקיימנו לקולנוע המזרח גרמני. ציפינו שיגיעו איזה "50 יאקים" ובפועל גדשו את האולמות כמה מאות אנשים, ביניהם הרבה מאוד קהל צעיר".

ומה צופנת לנו שנת 2008 אצלכם ?

"ראשית, חוזר פסטיבל הסטודנטים המתקיים אחת לשנתיים ונחשב לאחד משני הטובים בעולם. זה של מינכן ושלנו. הוא מתקיים בסוף מאי – תחילת יוני. לאור הצלחות של השנים האחרונות, יש לנו מיזמים הממשיכים גם השנה ואף גדלים. הפסטיבל ההומו-לסבי ירחיב השנה את טווח הפעילות גם לירושלים וחיפה עם יותר סרטים וכנראה שגם יותר תקציב. יש את הוידאודאנס, פסטיבל דוקאביב שיחגוג עשור לקיומו, פסטיבל האנימציה והפסטיבל הבינלאומי השלישי לסרטי ילדים. לצד הפסטיבלים, אנו ממשיכים עם פעילויות של שבועות קולנוע מהעולם. יש את המוכרים והוותיקים כמו הקולנוע הבריטי, חגיגת הקולנוע הצרפתי ויש גם במה לאיטלקי, לברזילאי, לצ'יליאני ובשמחה רבה לרומני. בהקשר הזה אני חייב לציין כי הקולנוע הרומני תפס את מקומו באירופה ובישראל בצורה בולטת. מעניין שחושבים על זה ניתן לשים לב כי הסרטים הרומנים כמו הישראליים זוכים לעדנה מחודשת הכוללת צופים מכל העולם, פרסום ופרסים."

מה לגביי מרכז הקולנוע הישראלי הנמצא בשלבי הקמה ?

"בסוף שנת 2008 אנו עתידים לעבור לאגף החדש כאשר במקביל – הישן ישופץ. לכשיקום המרכז, הוא צפוי להכיל 5 אולמות. בשניים מהם לפחות תתקיימנה הקרנות סינמטקיות, אולם אחד יוקדש לקולנוע הישראלי ובעוד שני אולמות תקיימנה הקרנות סרטי איכות מסחריים ממושכות. חשוב לי לציין כי גם בבחירת הסרטים קיימת בחירה יוצאת דופן שהיא בקשה של הסינמטק".

מה בהתייחס לשיתופי פעולה ?

"יש לנו כאלה עם 'אסכולות' ו'קתדרה' המעניקים טעימות קולנוע עם נושאים אחרים."

יש לך קווים אדומים ?

המסננת הזו לא מופעלת כי היא לא קיימת. כאן בסינמטק אנו נותנים כבוד לכל היוצרים, לא עושים צנזורה וגם הבחירות שלנו הן בהתאם. לגביי האיכות – שהקהל ישפוט. אם סרט לא טוב, שלא יגיעו לראות.

אילו דגשים אתם מעניקים בחינוך לקולנוע ?

"פרויקט החינוך של הסינמטק הוא אחד מהמובילים את הסינמטק לשנים הבאות. מהגיל הרך ועד לצבא עם תרבות יום א'. אנו נותנים להם את הכלים להבין את שפת הקולנוע. כלים אלו ניתנים לכל קבוצת גיל בהתאם לרמה שלה. בנוסף, יש לנו קורסי העשרה למבוגרים ."

ספר לי על דברים מיוחדים שאירעו השנה בסינמטק

"תראי, באופן כללי הסינמטק התברך בביקורם של מיטב יוצרי הקולנוע העולמי לאורך שנותיו. ביניהם שמות כמו : פרנסואה טריפו, מישל פיקולה, פול מזורסקי... וכמה שאני יכול להמשיך. גם השנה הגיעו כמה אורחים מכובדים, ביניהם הבמאי המוערך – דייויד לינץ'. מפגש מרגש אחר שקרה השנה הוא עם אלכסנדר קצוביץ' . אלכסנדר הביא לכאן את הסרט "כשהוריי נסעו לחופשה" ובגלל מעמדו המיוחד של אביו הייתה סגירת מעגל מעניינת. אורחים נוספים שהיה לי לעונג לארח הם קלוד ללוש והבמאי הרומני הצעיר, מונג'יו".

מה מרגש אותך ? מה אתה חש שקורה לטעם הצופים ?

"משמח אותי, למשל, כאשר עושים הקרנה של ז'אק דמי. אני מרגיש שיש שכר לעמלי כאשר האולמות מלאים. תראי מה שקרה עם הרטרוספקטיבה שעשינו לקולנוע המזרח גרמני... יש שינוי בטעם הקהל ובהתעניינות בנושאים שמעבר. או למשל מאוד מחמם לי את הלב כאשר סרט כמו "ילדי השמש" מוקרן גם בטלויזיה ובמקביל ממשיך למלא אולמות אצלנו..."

איך מערכת היחסים עם שאר הסינמטקים ?

"אני בעד שיתוף פעולה. חשוב שנשתף פעולה וניזום דברים ביחד כי אז גם יש חלוקת משאבים ומי שנהנה בסופו של דבר הוא הקהל. אני מרגיש כי בשנים האחרונות נפתח עידן חדש של עבודה משותפת. אפשר להיווכח בעובדה זו עם השגרירויות, למשל."

כאשר גרבוז מדבר על אותו שת"פ הוא מתכוון לירושלים וחיפה. מה שפעם היה לתחרות כיום הוא ברכה. לדבריו "הקהל הירושלמי מגיע קרוב אליו והקהל התל אביבי בטח לא יעלה ירושלמה ..." יחד עם זאת בהתייחס לסינמטקים האחרים יש לו מה להגיד.

"לסינמטק שדרות ונצרות אני עוזר עד כמה שאפשר. תלוי גם בכמה הם משקיעים, אך בגדול, הם לא ממש מגדילים ראש."

לכשנשאל על פתיחתם העתידית של שני הסינמטקים שבדרך בהרצליה וחולון אמר בנחרצות כי "זוהי החלטה מטופשת ונראית כמו קפריזה של ראש עיר שבחירות נושבות בגבו. מילא הרצליה לתושבי השרון אבל חולון ???!"

סרט מועדף :

"ילדי גן העדן", סרטי טרזן שראיתי כילד ומלודרמות שראיתי בילדותי עם אימי וסבתי – להם ערך סנטימנטלי יקר. יש לזכור כי סרטים שנחרטים בזיכרון הם לאו דווקא סרטים טובים כי אם בעלי הקשר נסיבתי מסוים סביב הצפייה שלהם."

ציין 3 סרטים ישראלים אהובים מתקופות שונות :

"ביקור התזמורת", "מציצים" ו "בלוז לחופש הגדול".
תגובותהוסף תגובה
1אני מאוד שמח, זה כיף לדעת. מקווה שיפרסמו את התגובה כי אני רוצה להיות מפורסם! המיואש מבאר שבע (12) | 22/02/2008 23:14:48
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט