חדשות קולנוע וסרטים

"חתונת הרפאים" - חדש בקולנוע

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
"חתונת הרפאים" הוא סרט אנימציה המתרחש בכפר אירופאי במאה ה-19. ויקטור (ג'וני דפ), בחור צעיר שעומד לפני נישואין, נלקח אל ארץ המתים אחרי שענד בטעות טבעת לכלת הרפאים (הלנה בונהאם קרטר). כלתו האמיתית ויקטוריה (אמילי ווטסון) נותרה לחכות לו בין החיים. למרות שמתברר שהחיים בעולם המתים הרבה יותר ססגוניים מחייו המחמירים והוויקטוריאניים, ויקטור לומד שאין דבר בעולם הזה או בעולם הבא שיכול להרחיק אותו מאהבת האמת היחידה שלו. זהו סיפור על אופטימיות, רומנטיקה וחיים שאחרי מלאי חיוניות – המסופר בסגנונו הקלאסי של טים ברטון.

המעשייה על חתונה רפאים ועל החתן האומלל שהיא לוקחת לארץ המתים ערב נישואיו בעולם החיים, נולדה בעקבות סיפור עם רוסי על נישואין לא מכוונים בין בחור חסר מזל וכלה שאינה בין החיים. הסיפור הרומנטי והמקאברי לכד את תשומת לבו של התסריטאי והבמאי טים ברטון, שעבד עשר שנים כדי להביא אותו למסך כסרט אנימציה.

ב-1993 "הסיוט שלפני חג המולד" היה הצעד הראשון של טים ברטון בעולם האנימציה בטכניקת "עצירת-תנועה", טכניקת אנימציה שמשתמשים בה לרוב באנימציית פלסטלינה והיא גורמת לעצמים דוממים להיראות כאילו הם זזים, הסרט "וואלאס וגרומיט" שמוקרן גם בימים אלו בבתי הקולנוע בארץ עשוי באותה טכניקה.

"אחרי שעשיתי את 'הסיוט שלפני חג המולד' חיפשתי לעשות משהו אחר באותו מדיום, כי אני אוהב אנימציה מסוג זה, מדובר באמנות מאוד מיוחדת. ג'ו ראנפט, חבר שלי, נתן לי סיפור קצר, כמה פסקאות בודדות מסיפור עמים ישן וזה נראה מתאים לסגנון האנימציה הזה. זה דומה לליהוק – אתה רוצה לחתן בין המדיום והתוכן, וזה נראה שידוך טוב." אומר הבמאי טים ברטון

את הקולות לדמויות בסרט תרם צוות נפלא של שחקנים ובראשם ג'וני דפ בתור ויקטור, הלנה בונהאם קרטר בתור כלת הרפאים ואמילי ווטסון כויקטוריה: ג'וני דפ עבד בו זמנית על "חתונת הרפאים" ועל "צ'רלי בממלכת השוקולד". הרבה מההקלטות שלו נעשו אחרי יום צילומים ל"צ'רלי". דפ היה מוריד את תלבושת ווילי ונקה שלו ונכנס לאולפן ההקלטות בתור ויקטור. זו הפעם הראשונה שדפ תורם את קולו לדמות קולנועית, אבל בתור שחקן הנאמן לבמאי טים ברטון, הוא קפץ על ההזדמנות של לעבוד עם הבמאי על שני פרוייקטים בו זמנית. "חתונת הרפאים" הוא שיתוף הפעולה החמישי בין דפ השחקן לברטון הבמאי. ג'וני דפ: "החזון של טים תמיד מרתק, מעבר לכל מה שאתה מצפה. אם טים היה רוצה לצלם 18 מיליון רגל של פילם בהם כל מה שאני עושה הוא לבהות במנורה מבלי למצמץ 3 חודשים – הייתי עושה את זה".

דפ מגלם את ויקטור ואן דורט חסר המזל, בחור ביישן, חולמני שהוריו, המנסים לטפס אט אט בסולם החברתי, סידרו לו חתונה לבחורה זרה - מיס ויקטוריה אוורגלוט – אותה מגלמת השחקנית אמילי ווטסון. ויקטוריה, רומנטיקנית חסרת תקווה, מבכה את אובדן הסיכוי שלה לאהבת אמת, עד שהיא פוגשת את ויקטור ומבינה שאולי היא מצאה אותה בכל זאת. ווטסון: "ויקטוריה מתחילה כבחורה לחוצה, מחונכת ונחבאת אל הכלים. יש לה הורים סנובים שמחתנים אותה בשביל כסף ומעמד. זה לא נראה סביר, אבל כשהיא פוגשת את ויקטור היא נתקלת באדם אפילו יותר ביישן ממנה. למרות שמדובר במעין תאונה חברתית הם די חמודים יחד. נדמה שהכול מתקדם כמו שצריך עד שהוא נחטף על ידי כלת ה

אחרי שוויקטור מגורש מהחזרה של טקס הנישואין בגלל שכשל באמירת הנדרים, הוא הולך לשוטט ביער. רק שם הוא מצליח לומר אותם כמו שצריך. למען האמת הוא מצליח כל כך עד שהוא עונד את הטבעת על זרד מפותל שיוצא מהאדמה... אבל מהר מאוד הוא מגלה שהוא בעצם התארס לכלת הרפאים, שעולה מן אדמה עם הטבעת שלו על האצבע שלה, מוכנה ומזומנה לקחת אותו כחתנה. הלנה בונהאם קרטר מגלמת את כלת-הרפאים, רומנטיקנית בנשמתה שנדונה למוות בליל כלולותיה. שבורת לב היא מחכה מאז לחתן בעודה נרקבת אט אט בעולם המתים. כשויקטור מופיע היא בטוחה שהיא סוף סוף מצאה את האהבה המיועדת לה.

סגנון האנימציה בו נעשה הסרט הוא סגנון אמנותי ייחודי שדומה לסרט רגיל מהבחינה שיש סטים פיזיים אותם צריך לבנות ולעצב ושחקנים שצריך לביים, להלביש ולהאיר. אבל כשעולם שלם מומצא ונבנה רק על סמך הדמיון של יוצר הסרט כולל הבובות שמשחקות בתפקידים הראשיים – הדמיון לקולנוע קונבנציונלי נגמר והייחודיות של האמנות המסוימת מתחילה לצוץ. אנימציית "עצירת תנועה" היא מאמץ שדורש הרבה דקדקנות. הבובות זזות כל פעם ממש מעט – לפעמים רק חצי מילימטר. כל העמדה שלהן מצולמת כפריים אחד ואז האנימטורים ניגשים להזיז את הבובה עוד טיפה. התהליך חוזר על עצמו שוב ושוב. צוות עשוי לעבוד 12 שעות כדי להגיע לזמן מסך של שנייה או שתיים. בניגוד לסרט קולנוע רגיל בו השחקנים יכולים להיות ברגע נתון רק במקום אחד באנימציה ניתן לשכפל את הבובות ואת הסטים שלהן. הבמאי מייק ג'ונסון היה אחראי על כך שכל האנימציה תהיה עקבית לאורך הצילום.

"חתונת הרפאים" החלה להתגבש בסקיצות של ברטון שנתנו צורה לדמויות שאכלסו את דמיונו, שהתבססו על המעשייה של כלת הרפאים שבורת הלב. את האיורים הוא נתן למעצב הדמויות קרלוס גראנגל שלקח את הרעיונות של ברטון ורץ איתם קדימה. כשהעבודה על התסריט הסתיימה הוא ניתן לאמני ה"סטורי-בורד" שמיפו את הסרט כולו שוט אחרי שוט, כולל זוויות מצלמה והחלטות לגבי הרגשות וההבעות של הדמויות. בשלב זה השחקנים הקליטו את הדיאלוגים לפני שהבובות עברו את תהליך האנימציה. לשחקנים חשיבות גדולה מבחינת יצירת הדמויות ופיתוח האישיות שלהן וקביעת הטון הדומיננטי בסרט.

אחרי שהשחקנים סיימו את הביצוע הקולי שלהן, הן הועברו לסטורי-בורד ויצרו מפה ויזואלית של מהלך הסרט וצרכי ההפקה שלו. בשלב זה נבנו הסטים והחלו לבנות את הבובות. הבובות נבנו על שריון מתכת ששימש כשלד וסיפק מבנה ויציבות ואפשר טווח גדול של תנועה לו יזדקקו ברגע שהאנימציה תחל. יוצרי הבובות המציאו לצורך "חתונת הרפאים" טכניקות מהפכניות חדשות: "העור" שהושם על שריון המתכת - שילוב של ספוג וסיליקון - העניק לבובות יציבות שהשתמרה גם אחרי חודשים של מניפולציות ועבודה תחת מנורות. ההמצאה הכי מדהימה שפותחה, שינתה מיסודה את הדרך בה הבובות הונפשו ולקחה את הסרט ואת המדיום כולו צעד אחד קדימה. בעבר הבעות פנים הפנים הושגו על ידי "ראשים חלופיים" שכל אחד מהם נושא הבעה קצת שונה וכשחוברו יחד – התקבלה הבעה שהביאה את הדמות לחיים. זה היה מאוד יעיל אבל מגביל. מקינון וסונדרז, יוצרי הבובות הראשיים, יצרו מנגנון גלגלי שיניים מורכב,


הסרט מתרחש בכפר בתקופה הוויקטוריאנית. כדי לשמר את המקור הרוסי של סיפור העם, העניקו היוצרים לכפר מראה מזרח אירופאי. עולם החיים מתואר כעולם אפרורי והוא מתאפיין בצבעים מונו-כרומטיים. לעומת זאת עולם המתים מתאפיין בסרט בצבעים חזקים, בהירים המשווים לו מראה קצת משוגע. למעשה עולם המתים הוא ראי של עולם המתים רק יותר משוחרר, עיצובו הושפע מהאמן-אדריכל הספרדי – גאודי. הסרט צולם כולו במצלמה דיגיטלית שאפשרה גמישות ועבודה משוחררת."זה מעניין", אומר ג'ונסון, "רבים חשבו שמחשבים וטכנולוגיות דיגיטליות יביאו את אמנות האנימציה המסוימת הזו אל קצה, אבל האמת שזה מקדם אותה". ברטון מסכם: "זה מדהים לראות שהאיורים שלי הפכו ליצירה המופלאה הזו. הבובות, הסטים והאביזרים מיוחדים במינם והעבודה של כולם הייתה הרבה מעבר למצופה. העבודה על הסרט הייתה אחד התהליכים הכי יפים בהם הייתי מעורב". שותפו הקבוע של ברטון, דני אלפמן, עימו כבר שיתף פעולה ב-12 סרטי קולנוע עבד עמו גם על המוזיקה של "חתונת הרפאים" ומעניק לה את הפסקול הייחודי המלווה אותה.

"חתונת הרפאים" מוקרן בימים אלו רשת בתי קולנוע גלובוס
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2005
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט