חדשות קולנוע וסרטים

"אנחנו לא מתחבאים בארונות חשוכים" - מארגני פסטיבל הקולנוע הגאה יוצאים נגד הקיצוץ בתקציב הפסטיבל

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מדי שנה בחודש יוני מתקיים בסינמטק תל אביב הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה ומוקדש להצגת סרטים העוסקים בנושאים להט"ביים לקהל הרחב. השנה, שלושה חודשים לפני פתיחת חגיגות העשור של הפסטיבל, החליטה מועצת הקולנוע לקצץ את תקציבו במעל 100 אלף ש"ח (מ 244,000 ש"ח בשנת 2014 ל 148,000 ש"ח) בטענה כי "על הפסטיבל לשאוף ולהציג בפסטיבל סרטים בעלי איכות גבוהה יותר שמעוררים יותר עניין ומרחיבים את קהלי היעד ואת העניין הציבורי".

הפסטיבל נוסד בשנת 2006 כיוזמה של במאי ומבקר הקולנוע של אתר "סרט", יאיר הוכנר ושל גדי לשמן. החל משנתו השנייה מנהל הוכנר את פסטיבל הקולנוע הגאה, שהביא לארץ עשרות במאי ושחקני קולנוע מהעולם והציג מאות סרטים בבכורות בלעדיות. כעת טוען הוכנר ומארגני הפסטיבל כי הקיצוץ בתקציב הפסטיבל הגאה יגדיל משמעותית את הפער בינו לבין פסטיבלים אחרים בסדר גודל דומה כפסטיבל סרטי ילדים ונוער, פסטיבל האנימציה ופסטיבל אוטופיה למד"ב, שיזכו כל אחד לתקציב של מעל 200,000 ₪ בשנה הקרובה. מועצת הקולנוע הסבירה פער זה בכך ש"קיימים בפסטיבל מעט סרטים חדשים ביחס לפסטיבלי נישה אחרים". מארגני הפסטיבל מוחים בתוקף כנגד טיעונים אלו ואומרים כי: " אלו נימוקים תמוהים ורחוקים מהמציאות. הסרטים שהציג הפסטיבל בבכורות ארציות הוקרנו ואף זכו בפרסים בפסטיבלים המובילים בעולם ביניהם פסטיבל ונציה, ברלין, סאנדנס, רוטרדם ועוד.

לטענת מועצת הקולנוע כי "הפסטיבל מיועד בעיקר לקהילה ההומו לסבית ומשמש במה ליצירות של חברי הקהילה ולכן אינו מייצר חדשנות ומינוף אמיתי לכלל הקהלים והיוצרים בקולנוע הישראלי", משיבים המארגנים: "מדובר בטענה מופרכת שמעידה על בורות וחוסר מקצועיות. אנחנו לא מתחבאים בארונות חשוכים כפי שאולי מר דוד אלכסנדר, יו"ר המועצה, וחברי מועצת הקולנוע מדמיינים לעצמם. הפסטיבל הוא חוד החנית בחדשנות מבחינת תכנים קולנועיים ולא חסרות דוגמאות לכך שהוא תורם למינוף אמיתי בקולנוע הישראלי. עשרות יוצרות ויוצרים סטרייטים ולהט"בים הציגו את סרטיהם הארוכים והקצרים בפסטיבל והם התמודדו בתחרויות המקצועיות השונות וזכו להצלחה. בכלל, הפסטיבל אינו נכנס לחייהם הפרטיים של היוצרים והיוצרות שהוא מציג. איכות הסרטים היא זו שקובעת". עוד הוא מוסיף כי " הקהל שממלא את האולמות הוא להט"בי וסטרייטי, אם יו"ר מועצת הקולנוע דוד אלכסנדר לא היה מסרב להזמנות שלנו שנה אחרי שנה להגיע לפסטיבל הוא היה נוכח לגלות שהקהל מגוון - משלל המינים והמגדרים".

[*]

(בתמונה: יאיר הוכנר, מנהל הפסטיבל)

טענה נוספת של מועצת הקולנוע לגבי הקיצוץ בתקציב היא כי הפסטיבל הגאה לא השקיע מספיק בהרחבת גבולותיו אל עבר הפריפריה. לכך משיבים המארגנים כי "מועצת הקולנוע בחרה להתעלם מהעובדה שהצגנו את הסרט "52 ימי שלישי" בסינמטקים של שדרות, ראש פינה, חיפה, ירושלים, הרצליה וחולון. אם תשאלו את מנהלי הסינמטקים בהרצליה, ירושלים וחולון – להציג אצלם סרט להט"בי זאת משימה לא פשוטה לפחות כמו בשדרות ובראש פינה. כשפנינו למנהל סינמטק דימונה הוא סרב להציג את הסרט. אנחנו עושים את מיטב יכולתנו להציג סרטים להט"בים בפריפריה, אבל לא תמיד נענים בחיוב".

לטענה של מועצת הקולנוע כי "לא נעשים שיתופי פעולה עם גופים שונים ומגוונים להרחבת התקציב" מגיבים מארגני הפסטיבל כי: " בישראל של המאה ה-21 זאת משימה בלתי אפשרית להשיג חסויות מסחריות גדולות ורציניות לפסטיבל הקולנוע הגאה. חברי מועצת הקולנוע לא מודעים לעובדה שבשנת 2014 כאשר פנינו ל 118 בתי עסק בישראל רק חמישה הסכימו לתת חסות - כולם בתי עסק קטנים ועצמאיים".

מארגני הפסטיבל הגישו ערעור על החלטת המועצה ובימים הקרובים אמורה להתקבל החלטה בנושא. בינתיים פונים המארגנים למועצה וקוראים להם לשמור על גודל התמיכה של הפסטיבל כפי שניתן בשנה שעברה. " המלצת המועצה יוצרת גרעון תקציבי שימנע מאתנו להביא אורחים מחו"ל. בשנים האחרונות נאבקנו מול מועצת הקולנוע כדי להדוף קריטריונים שימנעו את קיומנו. גם השנה, ברגע קריטי זה אנו נאלצים להתמודד עם החלטה מפלה שתמנע מאיתנו לחגוג בכבוד את שנת העשור של הפסטיבל. אנחנו פונים לקהל הרחב הסטרייטי והלט"בי אוהב הקולנוע לעזור לנו להמשיך לקיים את אחד מאירועי התרבות הייחודיים והמובילים בישראל. שלחו אימייליים לחברי מועצת הקולנוע ודרשו מהם לשנות את רוע הגזרה".

דוד אלכסנדר, יו"ר מועצת הקולנוע הגיב לכתבה: " הנהלת הפסטיבל ערערה על המלצות המועצה - ברוח הדברים המובאים בכתבה וערעורה עתיד להידון בשבוע הבא.עד אשר יושלם התהליך כסדרו אינני מתכוון להגיב. בכל הנוגע להערות האישיות המופנות כלפיי (כמעט מראשית כהונתי): לא התייחסתי אליהן בפומבי בעבר ואין בדעתי לשנות ממנהגי גם היום".

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה יקיים שתי הקרנות מוקדמות לסרטים להט"בים מדוברים: ב- 29 באפריל יוקרן סרט הנעורים ההולנדי זוכה הפרסים "בויז" וב-6 במאי יוקרן סרטו החדש של הבמאי הצרפתי פרנסואה אוזון, "החברה החדשה שלי". ניתן לרכוש כרטיסים ב- 38 ש"ח או 50 ש"ח בקופת סינמטק תל אביב ועל ידי זה לתרום לפסטיבל. לפרטים נוספים היכנסו לאתר הפסטיבל

אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט