חדשות קולנוע וסרטים

הרבה יותר מרק בלונדינית - 20 שנה ל"קלולס"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
20 שנה חלפו מצאת הסרט "קלולס" לאקרנים והוא עדיין רלוונטי וחי מאי פעם. הדמות הראשית בו הפכה למודל לחיקוי לבנות נוער רבות, הוא השפיע על סרטי נוער רבים שבאו אחריו ובקרוב תעלה גרסה מוזיקלית שלו בבימויה של איימי הקרלינג, שביימה גם את הסרט. עדיין לא ידוע מי תחליף את אלישיה סילברסטון במחזמר שיעלה בברודווי. על פי השמועות קייטי פרי ואיגי אזלייה הזמרת האוסטרלית מועמדות לגלם את דמותה של שר הורוביץ, גיבורת הסרט.

הסרט "קלולס" הוא סאטירה הוליוודית שלועגת לבני המעמד הגבוה ההוליוודיים, שלא מעניין אותם כלום מלבד עצמם. זה מה שיפה בהוליווד, היא מודעת לעצמה. "קלולס", שנכתב בהשראת ספרה של ג'יין אוסטין "אמה", הוא מסוג הסרטים שמכוונים לקהל יעד מסוים, בני נוער. הסרט נפתח ברצף שוטים של בני נוער מבלים, מפזזים וקופצים למים, כשברקע נשמעת הגיבורה אומרת לנו הצופים שזה בטח נראה כמו פרסומת לקרם גוף, אבל זה לא. אלו החיים של בת עשרה רגילה. "As- if!".

את הגיבורה מגלמת אלישיה סילברסטון, שהייתה באותם ימים כוכבת בהתהוות. היא השתתפה בקליפים של אירוסמית' ופרצה לתודעה בזכות הקליפ לשיר "Crazy" בו היא וליב טיילור גילמו שתי תיכוניסטיות נועזות. בעקבותיו סילברסטון נבחרה לגלם את דמותה של הגיבורה שר הורוביץ, בת למשפחה אמידה מבברלי הילס. שר הורוביץ היא תלמידת תיכון הורסת, או "שאפה" במונחים של שנות התשעים. יש לה הכול מלבד ציונים טובים. צרות של עשירים. אחרי הלימודים היא שועטת לעבר הקניון בג'יפ שאבא קנה לה, לבושה בחצאית מיני קצרצרה, גרבי ברך ונעלי עקב ובסופי שבוע היא יוצאת עם חבריה למסיבות פרועות.

[*]

היא מחליטה בסיוע חברתה הטובה דיון מארי דייוונפורט לשדך למורה שלהן מר הול את גברת גייטס המורה להיסטוריה, בתקווה שזה יגרום לו להיות מאושר ולהעלות לה את הציון. התכסיס של השתיים עבד מעבר למצופה. צמד המורים הפך לזוג אוהבים מלא חמלה, כל התלמידים קיבלו ציונים גבוהים, אביה של שר התגאה בה וכולם יצאו מרוצים. רק ג'וש לוקאס (פול ראד), אחיה החורג של שר, הרס את החגיגה בטענה שזה לא נחשב עזרה לזולת אם היא פועלת מתוך אינטרסים. על מנת להוכיח לו שהיא מסוגלת לתרום לאחרים גם ללא מניע, היא מחליטה יחד עם חברתה דיון לעשות מהפך לתלמידה החדשה בבית הספר טאי פרייז'ר (בריטני מרפי). טאי הופכת מנערה קלולסית עם טעם רע בבגדים לנערה פופולרית לבושה היטב.

הסרט אמנם מסתיים בהפי אנד אבל הוא מנפץ את האשליות שהתרגלנו לראות בקולנוע. במבט לאחור, שנות התשעים היו העשור האחרון של עידן התמימות, רגע לפני שנפרדנו מהקסטות והדיסקטים לטובת המילניום החדש. הסרט מנבא את ההתפתחויות הטכנולוגיות העתידות להתחולל כמו למשל האפליקציה במחשב שמתאימה את הבגדים ומופעלת באמצעות מסך נגיעה, הרבה לפני הופעת הסמארטפונים.

הסרט לא רק הקדים את זמנו מבחינה טכנולוגית, הוא גם הכתיב את האופנה הבאה וסלל את הדרך לסדרות כמו "סקס והעיר הגדולה", "אחת שיודעת" ולסרטים כמו "לא רק בלונדינית" שהשחקניות בהן הפכו למודל לחיקוי בזכות איך שנראו ומה שלבשו. האופנה כיכבה בסרט בתפקיד ראשי ובזכותו מעצבים שהוזכרו בסרט כמו אזאדין אלאייה וקלווין קליין זכו לפרסום משמעותי. שר מחליפה במהלך הסרט כחמישים סטים של תלבושות מותאמות בקפידה. כשאביה מתקשר לנייד שלה בדאגה וגוער בה "את יודעת מה השעה?" מאחר שלא חזרה מהמסיבה בזמן שנקבע לה, היא עונה לו בתמימות האופיינית לה "שעון לא הולך עם השמלה הזאת, אבא".

[*]

הסרט חדר גם לתחום המוזיקה. בשנת 1998 בריטני ספירס הופיעה בדמות של תלמידת בית ספר הלבושה בסגנון האופנתי של הסרט בקליפ של השיר Hit me baby one more time. בשנת 2014 בקליפ לשיר Fancy של איגי אזליה, שכאמור עשויה לככב במחזמר, הדמויות לבושות בדיוק כמו הדמויות בסרט ומצולמות באותו בית ספר בו הוא התרחש.

ההשפעה רחבת ההיקף של הסרט מעוררת תמיהה נוכח העובדה שמדובר בסרט נעורים, שנועד בסך הכול להוות בריחה מהמציאות ובידור להמונים. אפילו הקרלינג הבמאית לא הבינה על מה המהומה והתפלאה שהזמינו אותה להרצות על הסרט בפני סטודנטים בכנס אקדמי. הקרלינג אולי לא התכוונה לכך אבל יצא לה סרט טראש איכותי. בנות העשרה צופות בו בשקיקה ורצות לקנות את בגדי המעצבים בעוד הסרט למעשה לועג על הזוהר החיצוני המזויף, המרדף אחר כסף ומותגים יקרים. הסרט יוצא נגד פערי המעמדות של החברה האמריקאית והקפיטליזם. הביקורת באה לידי ביטוי באמצעות הצבה חתרנית של דמויות שוליות בחברה בתפקידים מרכזיים בסרט. למשל דיון חברתה הטובה ביותר של שר היא נערה אפרו אמריקאית והתלמיד החדש ששר מתאהבת בו הוא הומוסקסואל. המסרים מועברים במסווה של הומור וציניות אשר ממתיקים את הגלולה המרה.



בניגוד לסרט, שממשיך להיות מדובר, נחקר ומצוטט עד היום, דקות התהילה של סילברסטון לא ארכו זמן רב. מאז היא כיכבה במספר סרטים והופיעה בתכניות אירוח, כשהיא מקדמת את נושא הטבעונות וזכויות בעלי החיים. כיום היא גרה בחווה אקולוגית יחד עם בעלה המוזיקאי כריסטופר ג'רקי. בשנת 2012 סילברסטון חזרה לשתף פעולה עם במאית "קלולס" בסרט "המדריך לערפדית המאוהבת" בו משתתף גם השחקן וואלס שון, שגילם את דמותו של המורה ב"קלולס". השחקנית בריטני מרפי שגילמה את טאי פרייז'ר נפטרה בטרם עת בשנת 2009 כשהיא בת 32.

מסקרן לראות איך יעובד הסרט משנות התשעים למחזמר בשנות האלפיים. עד אז, אם לא צפיתם בו וגם אם כן, מומלץ לצפות בו ולהתרפק על תקופה פשוטה יותר. למרות שבסרט כבר מופיעים מכשירים סלולריים, הוא עדיין מעורר נוסטלגיה וכמיהה לתקופה בה בני הנוער דיברו אחד עם השני פנים מול פנים ולא דרך הוואטסאפ.
עתרת סלייטר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט