חדשות קולנוע וסרטים

להביא את המכה - מה מרכיב את סרט האגרוף הממוצע?

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לפחות פעם בשנה, במדינה כלשהי ברחבי העולם, יוצא סרט אגרוף. ברוב המקרים הצופים יודעים בדיוק מה הם הולכים לראות בסרט כי הז'אנר די תחום בתוך שבלונה. למרות הנוסחתיות, חלק מסרטי האגרוף הפכו לקלאסיקות וחלקם האחר הצליחו לפרוץ במקומות מסוימים את השבלונה ולהפתיע את הקהל. בימים אלו מוקרן בבתי הקולנוע "ללא כפפות", סרט האגרוף של הבמאי אנטואן פוקואה בכיכובו של ג'ייק ג'ילנהול. לכבוד צאת הסרט לאקרנים, בחרתי לבדוק מה מרכיב את סרט האגרוף הממוצע.

ניצחונם של המיעוטים - מבוסס על מקרה אמיתי

מתאגרף בקולנוע לעולם לא יהיה עשיר בתחילת דרכו. הוא לעולם לא יהיה אדם שכל חייו התנהלו בצורה נורמלית. ברובם המוחלט של המקרים יהיה מדובר בבן מיעוטים מרקע סוציו-אקונומי קשה. המתאגרפים השייכים למיעוטים הכי מופלים היו יהודים ושחורים, כך שבחלק מהסרטים העלילה מבוססת על מקרים אמתיים. בשנה שעברה יצא הסרט "פרז הצעיר" שעסק במתאגרף יהודי תוניסאי, שעבר לפריז והפך למתאגרף היהודי הראשון שזוכה בתואר אלוף העולם במשקל זבוב. בסופו של דבר הוא לא רק היה בן מיעוטים תוניסאי בצרפת אלא שהוא מצאה את עצמו בהמשך מתאגרף במחנה ריכוז. עוד לפני "פרז הצעיר" בשנות השמונים, הופק הסרט "ניצחון הרוח" על המתאגרף שלמה ארוך (וילאם דפו) וקורותיו בזמן השואה. בן מיעוטים נוסף שהצליח לתת נוק אאוט היה ג'ק ג'ונסון בסרט "התקווה הלבנה הגדולה". הוריו היו עבדים והוא נדד לא מעט במטרה למצוא עבודה. הוא היה המתאגרף השחור הראשון שזכה בתואר אלוף העולם. עוד מתאגרף מפורסם בגזרת המיעוטים או במגזרת המעמדות הנמוכים הוא רוקי בלבואה (סדרת סרטי "רוקי" מבוססת על דמותו של רוקי מרציאנו האמריקאי ממוצא איטלקי).

[*]

הרס עצמי וגאולה

בהוליווד תמיד אהבו סיפורי גאולה, אבל גם בשאר האזורים בעולם לא נשארים אדישים אליהם. לכן סרטי אגרוף נחשבים לז'אנר יעיל מאוד דרכו אפשר לדבר על גאולה. אבל כדי להיגאל, קודם כל צריך להתרסק. בלא מעט סרטי אגרוף הגיבור מגיע ממקום נמוך, עולה בהדרגה, מתרסק ואז עולה שוב. על כך מבוסס התסריט של "ללא כפפות". בילי הופ (ג'ייק ג'ילנהול) גדל כילד שעבר דרך מוסדות שירותי הרווחה. ברגע אחד של זעם הוא מאבד את השליטה בחייו. הוא מאבד את אשתו, חוזר לשתות ועושה טעות נוספת שגורמת לו לאבד את ביתו לשירותי הרווחה ולהפסיד את רכושו וכספו. את הגאולה הוא מחפש דרך החזרת תוארו כאלוף העולם במשקל בינוני. גם ג'ייק לאמוטה ב"שור הזועם" היה טיפוס חם מזג. בנוסף הוא ישב בכלא על פיתוי קטינות. את גאולתו הוא אמנם לא מצא דרך הזירה אבל הוא הצליח להשיג אותה מחוצה לה. "פרז הצעיר" הוא עוד סרט המבוסס על מקרה טראגי. גיבורו הוא ויקטור פרז (ברהים אסלום). הוא נחלץ מאלמוניות ועוני וזוכה בתואר אלוף העולם. אומנם הוא גואל את עצמו מעוני, אך בהמשך מתרסק פעם נוספת.



מאמן לחיים ולזירה

בתהליך השיקום ו/או הנסיקה של הגיבור, לרוב יהיה מעורב מאמן קשוח עם שיטות ייחודיות משלו שחלקן יראו מוזרות למתאגרף. בסדרת סרטי "רוקי" זהו המאמן מיקי (בורג'ס מרדית') ב"ללא כפפות" זהו טיק (פורסט ויטאקר) וב"מיליון דולר בייבי" זהו פרנקי (קלינט איסטווד). בחלק מהמקרים המאמן לא יסכים בכלל לקבל את המתאגרף, כמו ב"מיליון דולר ביביי" וב"ללא כפפות" אבל בסוף ישתכנע. בסופו של דבר, לא רק שהמאמן מוביל להצלחה בזירה של המתאגרף, אלא בעיקר הופך למורה לחיים ועוזר לו גם מחוץ לזירה כי כל משפט שהוא אומר בזירה נכון גם לחיים.

מהפך והחומר ממנוי עשוי האוסקר

סרטי אגרוף מאפשרים לגיבור הראשי לעבור לא רק מהפך נפשי אלא גם פיזי. המהפך הגדול ביותר שקרה במסגרת הסרטים הללו שייך לג'ייק ג'ילנהול. לקראת סרטו הקודם ("חיית לילה") הוא השיל קילוגרמים רבים במטרה להיראות כחוש. סרטו הבא היה "ללא כפפות" ולשם כך היה עליו לא רק להחזיר לעצמו את המשקל שאיבד אלא להפוך את עצמו לשרירי. בסרט "פייטר" כריסטיאן בייל עבר הרזייה דראסטית על מנת לגלם מתאגרף מכור לסמים שחולם לעשות קאמבק. הוא זכה באוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על התפקיד. בין אם היה מדובר במהפך פיזי או נפשי, סרטי אגרוף תמיד היו מקפצה טוב לאוסקר בזכות תהליך של שינוי מקצה לקצה. גם רוברט דה- נירו זכה באוסקר על תפקידו כג'ייק לאמוטה, "רוקי" זכה בתואר הסרט הטוב כמו גם הסרט "מיליון דולר בייבי", שזיכה גם את השחקנית הראשית הילארי סוואנק בפסלון המוזהב.



סרטים יוצאי דופן

יחד עם אותם הסרטים השבלוניים, לטוב ולרע, היו גם כמה סרטים שונים בז'אנר. "אגרוף של אישה" ו"מיליון דולר ביבי" סוף סוף לקחו את זירת האגרוף לטריטוריה הנשית. עוד סרט שונה הוא "פלדה אמתית" שבמקום מתאגרף בשר וגם עסק במתאגרף רובוטי. בעבר הופקו סרטים נוספים שעסקו בנושא המאגרף ממעמד המיעוטים, אך הם עשו זאת בהתמקדות מחוץ לזירה כמו למשל הסרט "ההוריקן". הסרט המפתיע והשונה מכול סרטי האגרוף, לדעתי, היה "מיליון דולר ביבי". הסרט עסק במגי פיצג'ראלד (הילרי סוואנק), מתאגרפת ממעמד נמוך החולמת להפוך למקצועית. כל מי שצופה בסרט היה בטוח שהוא יסתיים כאשר המתאגרפת זוכה בתואר כלשהו, אבל זה לא מה שקרה. מגי שברה את המפרקת באחד הקרבות והפכה למשותקת ואנחנו קיבלנו את אחד מסרטי האגרוף הטובים והמפתיעים ביותר בכל הזמנים.
נתן ליכטר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט