חדשות קולנוע וסרטים

אפל ומשגע: הסרטים הגדולים של טים ברטון

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
טים ברטון הוא ללא ספק אחד הבמאים המעניינים של זמננו. ברטון הפך מנער צעיר שהחל את הקריירה כאנימטור בדיסני לבמאי אפל, גותי ומפורסם. לקראת צאת סרטו החדש, "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים", אנו מביאים לכם את חמשת סרטיו הטובים ביותר
באטמן (1989)

סרט הבאטמן הראשון תחת האחים וורנר, ושובר קופות מרשים ביותר, אולם ללא הצלחת "ביטלג'וס" לא בטוח שטים ברטון היה נבחר כבמאי. בחירתו של מייקל קיטון כברוס ויין נראתה תלושה מהמציאות, היות וקיטון נחשב לשחקן קומי והיה ספק אם יוכל להיכנס לנעליו של באטמן הקודר והרציני. אבל ברטון הוכיח ההפך, הסרט היה הצלחה גדולה ונראה תפור עליו מבחינת האווירה האפלולית.

ג'ק ניקולסון באחד מתפקידיו הטובים ביותר כ"ג'וקר" וקים בסינג'ר כ-ויקי וייל, מושא אהבתו של באטמן. ברטון התעלה על עצמו בסרט ההמשך "באטמן חוזר" מ-1992, שלדעת רבים, אף יותר טוב מהסרט הראשון, עם כוכבים כמו דני דה ויטו, מישל פייפר וכריסטופר ווקן.



המספריים של אדוארד (1990)

אדוארד (שחקנו הקבוע של ברטון, ג'וני דפ), אדם שנוצר עם מספריים במקום ידיים, מנסה למצוא את מקומו מחוץ לטירה האפלה בה התגורר עם יוצרו, עד שנפטר. הוא מגיע לעיירה צבעונית ומשנה את חייהם של כולם, כולל עצמו. הסרט הכי טוב של טים ברטון, לטעמי האישי, ויצירה אמנותית מרשימה ומרגשת. כמו כן סרטו האחרון של וינסנט פרייס, אחד השחקנים המוערכים בתחום האימה. המלחין דני אלפמן ביצע עבודה מצוינת בפסקול, שהוסיף לאווירה הטראגית של הסרט.

בסרט משחקים גם וינונה ריידר (בתפקיד מושא אהבתו של אדוארד), דיאן ווסט ואנתוני מייקל הול. "המספריים של אדוארד" גרף תשבחות רבות, ובצדק, היה מועמד לפרסים רבים, וזכה בפרס "הוגו" להופעה הדרמטית הטובה ביותר. הסרט הזה תמיד מעציב אותי כי המסר שלו חשוב ומרגש – גם את השונה מותר ואף רצוי לקבל. ברטון אמר כי ביסס את דמותו של אדוארד על עצמו.



ביטלג'וס (1988)

אחד הסרטים הקלאסיים והמוקדמים של ברטון שהקפיצו אותו לליגה של הגדולים. העלילה מספרת על זוג מרובע (אלק בולדווין וג'ינה דיוויס) שהופכים לרוחות רפאים ומנסים לגרש בכל אמצעי אפשרי את המשפחה שעברה לגור בביתם.

וינונה ריידר בתור הנערה האפלה של המשפחה שפשוט לא מרגישה שייכת לעולם החיים, בתפקיד שתפור עליה. מייקל קיטון בתפקיד הקריפר ביטלג'וס, תפקיד קומי אפל, כיאה לברטון, שמוציא מקיטון את הטוב ביותר שבו, ולטעמי אחד מתפקידיו הטובים והמוצלחים ביותר מבחינה קומית.

הסרט נראה כמו פנטזיית טים ברטון בשלמותו, עם דמויות הזויות ובלתי אנושיות, עלילה מרתקת ובדיחות אפלות. דני אלפמן מתפקד כמלחין בשיתוף הפעולה הראשון מיני רבים שלהם יחד. הסרט הראשון של טים ברטון ופריצת הדרך שלו, שהפך לשובר קופות מרשים וזכה באוסקר בקטגוריית האיפור.

הסיוט שלפני חג המולד (1993)

סרט האנימציה הראשון של ברטון באורך מלא (לפני כן שחרר את סרטו הקצר, "וינסנט", שגם זכה לביקורות חיוביות), שמבוסס על שיר שברטון כתב ב-1982. הסרט מגולל את סיפורו של ג'ק סקלינטון (כריס סרנדון), אזרח בעיר "ליל כל הקדושים" הנתקל בעיר "חג המולד" ומגלה עולם חדש ומרתק ואף מוצא אהבה בדמותה של סאלי (קת'רין אוהרה).

סרט אנימציה מוזיקלי אפל ופורץ דרך לאותה תקופה, בעיקר בגלל הדמויות המוזרות של ברטון ומיוזיקל שלא נראה לפני כן בסרטיו. דני אלפמן סיפק גם כאן כמה מיצירותיו הטובות ביותר ואף שר בתור ג'ק. סרט מרגש, מדהים ויזואלית ושוב, עם מסר חשוב – לא הכל תמיד הוא כמו שהוא נראה.



אד ווד (1994)

דרמה-קומית ביוגרפית על חייו של הבמאי הנודע לשמצה, אד ווד, שנחשב לאחד הבמאים הגרועים בתולדות הקולנוע. ג'וני דפ מככב בתור ווד ולצדו שרה ג'סיקה פרקר, פטרישיה ארקט, מרטין לנדאו, ג'פרי ג'ונס, וביל מוריי.

אד ווד היה במאי בהחלט יוצא דופן, היות ואף אחד לא רצה לעבוד איתו כי תסריטיו היו כל כך גרועים, ובזמנו הפנוי נהג להתחפש לאישה כי לטענתו אמו נהגה להלביש אותו כך בילדותו. דבר זה לא נבע מנטייה מינית היות ו-ווד היה סטרייט, אלא יותר מבחינת אלטר-אגו, דרך ההתמודדות שלו עם מצבים שונים בחיים, כולל בקריירה שלו. פרט זה ניכר גם בסרט כשדמותו של ווד מחליטה לצאת לפומבי לבושה כאישה, ואף לביים סרטים כך.

זוהי ביוגרפיה מרתקת של ברטון על חייו של מי שנחשב לבמאי הגרוע ביותר בכל הזמנים, ולמרות זאת גם נחשב לקאלט ומשב רוח יוצא דופן לאותה תקופה. טים ברטון הוא אדם יוצא דופן ואין לי ספק שיכל להתחבר לאד ווד בהרבה מובנים, וזו אחת הסיבות שבחר ליצור סרט על חייו. בחירתו לצלם את הסרט דווקא בשחור לבן סיבבה כמה ראשים, אבל לטעמי זה רק מוסיף לאווירה הייחודית של הסרט ולרוח התקופה. הסרט נחל כישלון בקופות אך גרף שני פרסי אוסקר: על תפקיד המשנה למרטין לנדאו ואיפור לריק בייקר.


רוצים כרטיסים לסרטו החדש של ברטון "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים"? היכנסו לעמוד המבצע ענו על השאלה ותוכלו לזכות בכרטיס זוגי. בינתיים, מוזמנים ליהנות מסצנה מתורגמת בלעדית לאתר מתוך הסרט:

קארין דובינסקי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Home 20231ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction3מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט