חדשות קולנוע וסרטים

לקראת חטופה 3 - למה כל כך אהבנו את הסרט הראשון בסדרה?

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עוד חודש מהיום ב-8.1.2015 ייצא לאקרנים "חטופה 3", הסרט שעומד לסגור קצוות בסדרת סרטי האקשן בכיכובו של ליאם ניסן. לקראת צאת הסרט החדש נזכרנו בסרטים הקודמים בסדרה וניסינו להבין מה הפך אותה לאחת מסדרות סרטי האקשן המצליחות בשנים האחרונות?

טרילוגיית "חטופה" התחילה עם רעיון פשוט: בתו של סוכן CIA שפרש נחטפת בידי סוחרי נשים, מהגרועים ביותר שניתן לדמיין. אביה יעשה הכל כדי להגיע אליה, כשהוא יודע דבר אחד - אף אחד לא יעזור לו. מעתה, החוק נמצא בידיו; ב-2008 לוק בסון ורוברט מארק קאמן הפכו את הרעיון הזה לסרט. בתוספת בימוי יעיל של פייר מורל הצרפתי ומשחק טוב של ליאם ניסן בתפקיד בריאן מיילס, הסרט הפך להצלחה בינלאומית אדירה.

ליאם ניסן משחק כבר מאז גיל 11, כאשר לקח חלק בהצגת בית ספר בצפון אירלנד כדי להרשים את אחת הילדות. מדהים לראות שכעת, דווקא בגיל 61, ניסן הופך ללהיט החם שכל במאי הוליוודי רוצה לשים עליו את היד. אמנם גילו לא מורגש עליו כלל, ועדיין – נדמה שגם ניסן עצמו מופתע מהתאוצה שתפסה הקריירה שלו מאז החל לחפש את בתו: "אי שם, בחלק האחורי של הראש, חשבתי לעצמי: 'הסרט הזה הולך ללכת ישר לוידאו'...", הוא התבטא כלא מאמין לפופולריות שלו בראיון לעיתון קנדי. "זה היה בסדר גמור מבחינתי, כי אלו היו שלושה חודשים של צילומים של משהו שלא עשיתי מעולם, אבל אז הסרט הפך ללהיט. הוליווד התחילה לראות אותי באור שונה והתחלתי לקבל תסריטי פעולה. וזה נהדר. אני אוהב את זה. אני בן 61, ואני עושה את זה". על יכולתו לשחק בסצנות האקשן המפרכות, כאילו גילה את סוד הנעורים, הוא אומר: "אני יכול לעשות את כל הדברים הפיזיים. אני עושה הרבה הליכה, אימוני כוח, ריצה, אני הולך לחדר הכושר כשאני יכול. אני שומר על כושר לא רע". ולא ניתן לחלוק עליו. הבן אדם שומר לא רק על כושר המשחק שלו.

עם כל הכבוד לניסן, שמהווה ליהוק נפלא לתפקיד הראשי, הפשטות המנחה את העלילה היא למעשה הכוכב האמיתי בסרט הראשון, כשמה שנראה כה בסיסי וקל, לא עובד בקלות כזו בסרטים אחרים בז'אנר. ממש כמו עוגה מוצלחת, מתכון מנצח לסרט אקשן טוב חייב להכיל בתוכו לפחות את המרכיבים הבאים: תסריט מרתק, משחק אמין, פסקול סוחף, צילום מקצועי ובימוי דינמי וקצבי. הסרט הראשון מהשלושה עונה כמעט על כל חמשת המרכיבים האלה; המתח עוצר נשימה, ההמשכיות שבין הסצנות חסרת מעצורים והסיפור נוגע ללב.

[*]

במבט לאחור, ההצלחה הקופתית של חטופה התבררה כחלק א' מתוך "טרילוגיה" העתידה לבוא לאולמות הקולנוע. וכאן התחילה הבעיה. הסרט השני בסדרה נותן לנו תחושה לא נעימה של שידור חוזר, כששרביט המנצח עובר לידי אוליביה מגטון. קווי העלילה כאן כמעט זהים, רק שהפעם גם גרושתו של מיילס נמצאת על הכוונת של החוטפים, בראשם אביו תאב הנקמה של אחד מאותם סוחרי נשים מהסרט הראשון שחוסל בידי בריאן.

מכאן הבעיות ממשיכות להיערם: צילום קטעי האקשן נראה כאילו נעשה בידי צלם קשיש הממוקם על רכבת הרים. מזכיר במשהו את הסרטים המצויירים מהילדות כשרואים שתי דמויות נאבקות בתוך ספירלה מסתחררת בלי יכולת להבחין מה למען השם קורה שם; חלק מהסצנות מופרך כל כך, כמו זו בה בריאן נמצא במבוי סתום כשכמה מרודפיו מקיפים אותו ומשום מה לא מאלצים אותו להפסיק את שיחת הטלפון עם בתו שנמשכת ונמשכת. בסצנה אחרת, בעודו כבול בידיו, מנחה בריאן את בתו בטלפון להגיע אליו באמצעות שימוש בשרוך נעל, מפה וחוש התמצאות גיאוגרפי מרשים. אפילו מקגייוור היה מתקשה להבין את הוראות ההפעלה הללו.

כל המשכון, פחות או יותר, טומן בחובו אפשרות רצינית מאוד להתרסקות. קשה כמעט עד בלתי אפשרי לשחק עם רעיון מאוד ספציפי שוב ושוב ועדיין לקוות לתוצאה טובה גם בפעם השנייה והשלישית. קחו לרגע את הסדרה "נמלטים", טובה ומותחת ככל שתהיה: כמה פעמים תוכלו לראות את מייקל סקופילד מושלך אל הכלא ועדיין להישאר דבוקים למסך? זהו האתגר הגדול ביותר שמצפה ליוצרי "חטופה 3".

את האתגר הזה מבין היטב גם ניסן עצמו, בראיון למגזין Next movie"" אמר ניסן: "כשאמרו לי 'האם תהיה מוכן לעשות את חטופה 3', אמרתי שאעשה זאת בתנאי שאף אחד לא ייחטף. היו כמה קולות של צחוקים בצד השני של קו הטלפון, אבל לא נראה לי שמישהו ייחטף הפעם". לשאלה על המשך מעלליו של בריאן מיילס הוא משיב בהומור ביקורתי-משהו: "אני חושב שזה הסוף. כמה פעמים היא (קים, בתו בסרט) יכולה להיחטף? כלומר, זו הורות גרועה, ממש, עם תעודות".

מסתבר שהיתה אוזן קשבת לדבריו של ניסן: בעשיית הסרט השלישי עושה רושם שהפוטנציאל העלילתי צפוי להגיע לגבהים חדשים, כשנדמה שמגטון וצוות התסריטאים הפיקו לקחים ושינו את הקונספט, וטוב שכך: הפעם בריאן מוצא את עצמו מואשם ברצח שלא ביצע וחייב להוכיח את חפותו, כשבמקביל לחיפושיו אחרי האחראי לרצח ולנסיונותיו לטהר את שמו, הוא נרדף ע"י סוכן משטרתי.

לתפקיד הסוכן שמנסה לאתר את מיילס נכנס השחקן הנהדר פורסט וויטאקר, שמעיד על שותפו לסט הצילומים: "אנשים נמשכים ל'גיבורים שקטים'. בנוכחות של ליאם יש את זה", אמר וויטאקר ל-USA Today"". וויטאקר לא חסך מחמאות מניסן והמשיך: "הוא נותן לאנשים תחושה של נחמה וביטחון. והוא שחקן מצויין".

ואכן, שחקן שחי כל סצנה כאילו חייו תלויים בכך לא רואים בכל יום, בטח לא כזה שיכול לשכנע את הצופה שהאירועים אותם הדמות שלו עוברת הם אמיתיים. הכאב שהוא חווה - הפיזי והמנטלי כאחד, הכעס שמתפשט בבירור על כל אחד מתווי פניו ברגע שהוא נתקל בעוד יריב שעומד בדרכו ומסעו חסר הפשרות בדרכו אל היעד - כל אלה גורמים לקהל הצופים להתרגש ולהנות מכל דקה ודקה כשניסן על המרקע.

הגיוון בלב הסיפור יכול להחזיר את "חטופה" לנקודת ההתחלה, אותו מקום בו הפשטות שולטת באופן מעורר השראה ונותנת לנו להישאב אל תוך העולם האפל שמתרחש ממש לידנו, בלי שנדע. עם ליאם ניסן בעוד הופעה מרשימה, תסריט אמין יותר מקודמו ופסקול משובח - נוכל לעבור עוד חוויה קולנועית שלא נתקלים בה לעתים קרובות.

צפו בטריילר של חטופה 3:

תגובותהוסף תגובה
3אני חושבת שניסאן מייצג את ההתפתחות המודרנית בגישה לגילאי 50+, כבר הפנמנו שלהיות בן 30 ו40 זה דווקא ממש לא רע וכיום גם ההכרה הנ"ל צוברת תאוצה. תודה לכתב על הרקע המעניין והראיונות עם ליאם. לודה (43) | 29/12/2014 09:19:17
2חשבתי כבר לוותר על השלישי... אבל גרמת לי לצפות לו עכשיו. נקווה שיהיה שווה תומר (22) | 10/12/2014 13:11:45
1כתבה מעולה. נהנתי מאוד לקרוא את הסקירה האינפורמטיבית והסכמתי עם הנקודות. אשמח לעוד כתבות מהסוג הזה. Barney (37) | 08/12/2014 10:15:24
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט