חדשות קולנוע וסרטים

פסטיבל סרטי סטודנטים: סקירת כיתות אמן

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
פסטיבל סרטי הסטודנטים מתקיים לאורך השבוע בסינמטק תל אביב ומציג מגוון סרטים קצרים של סטודנטים מהארץ ומהעולם לצד יוצרי קולנוע מרחבי העולם, המגיעים לפסטיבל ומעבירים סדנאות אמן לתלמידים ולאורחים. אז איך היו כיתות האמן של תסריטאית "בית הקלפים" קייט ברנאו, במאי "אמון הדדי" האל הארטלי, מפיקת הסרט "Dear White People” וצלם הסרט "אידה" רישארד לנצ'בסקי? התשובות בסקירה שלפניכם.

כיתת אמן: במאי "אמון הדדי" האל הארטלי

אחד היוצרים האמריקאים העצמאיים האהובים, האל הארטלי, קיים בפסטיבל כיתת אמן בהנחיית הבמאית טלי שלום עזר (“פרינסס").

הארטלי, שפרץ בשנות ה-90 בזכות דרמות-קומיות אינטליגנטיות כ"אמון הדדי" ו"הנרי פול", סיפר בסדנה על הקשיים בהשגת תקציבים לסרטים עצמאיים ועל סרטו האחרון "נד ריפלי", שמומן באמצעות פרויקט מימון ההמונים "קיקסטארטר". “כשביימתי את 'הנרי פול' הייתי בטוח שהסרט כל כך יצליח שהוא יסדר אותי כלכלית לכל החיים. הייתי נאיבי", הודה הארטלי.

עוד סיפר הארטלי על ילדותו כבן למשפחה ממעמד הפועלים, על החיבור שלו לאמנות מגיל צעיר והלימודים בבית ספר לקולנוע בניו יורק בו התחבר הארטלי למורים המבוגרים ולמד מהם עצות רבות על עשייה קולנועית. “צעירים תמיד חושבים שאין להם מה ללמוד מהמבוגרים. אני הייתי ההיפך. היה לי חשוב לדעת כמה שיותר והיום אני מרגיש שבימוי קולנוע זה דבר שאני עושה בקלות ובצורה טובה", הוא אמר.

[*] כיתת אמן: תסריטאית "בית הקלפים" קייט ברנאו

קייט ברנאו היא מהכותבים של הסדרות "דם אמיתי", "בית הקלפים" ו”No Ordinary Family”, והגיעה לכיתת אמן אותה הנחתה התסריטאית והיוצרת דניאלה דורון ("מי נתן לך רישיון”).

בסדנא נתנה קייט טיפים מחדר הכותבים - היא התמקדה בתיאור האופן בו מתנהל הליך כתיבת סדרה: מההחלטה על מה תהיה הסדרה ועד לפירוק הסצינות בכל פרק. היא שוחחה על המשמעויות של העבודה בצוות תסריטאים בחדר כותבים לעומת עבודת כתיבה סוליסטית בו כל כותב עובד מול מחשב שלו.

המונח "דינמיקה קבוצתית" שב ועלה לאורך המפגש וקייט נתנה את נקודת מבטה מהחוויה שלה בתעשייה: צריך להבין מה הקבוצה צריכה ממך, מה התסריט מצריך ממך ולהימנע ממלחמות של אגו. בחדר הכותבים המטרה היא להרים את הקבוצה ואת היצירתיות של הכותבים ולהביא את הסדרה לרמה הגבוהה ביותר.

קייט התחילה את דרכה כשכתבה רומן תקופתי, ומימנה את עצמה דרך עבודות כנערת תסריט ועוזרת בתפקידים שונים, עד שקיבלה הזדמנות לעבוד בחדר הכותבים של הסדרה "דם אמיתי". לאחר מכן הייתה חלק מצוות הכותבים לסדרה "בית הקלפים". קייט דיברה על ההבדלים בכתיבת שתי הסדרות, והראתה דוגמא לעבודתה מתוך אחד הפרקים של "דם אמיתי" בעונה 7 בו ג'סיקה וג'ייסון נפרדים ומבינים שהם נמצאים ב"ידידות מופלאה".

כיתת אמן: צלם הסרט "אידה" רישארד לנצ'בסקי

הצלם הפולני המוערך רישארד לנצ'בסקי, שהיה מועמד לאוסקר על צילום הסרט "אידה",התגלה בסדנה כבעל חוש הומור מפותח, אדיב, נחמד ומתקשר עם קהל הסטודנטים שהשתוקק לשמוע מה בפיו.

במהלך הסדנא לנצ'בסקי הציג בפנינו את תהליך העבודה שלו כצלם, את החשיבה מאחורי הרכבת הפריימים והעבודה בפרה-פרודקשן (בימים שלפני הצילומים), כשהוא מדגים מתוך עבודתו על הסרט שצילם "אהבה של קיץ”. המסר שלו לסטודנטים לקולנוע היה ברור: תסמכו על האינטואיציה שלכם ותתכוננו לצילומים כמו שצריך. הוא דיבר רבות על התקשורת החשובה בין הבמאי לצלם והבנייה של השפה הצילומית בזמן ההכנות לצילומים.

הוא הסביר שכאשר הוא מצלם תמונות סטילס בלוקיישן ללא לחץ של זמן וכסף, הוא חופשי לנסות ולמצוא זוויות חדשות מעניינות ולקיים על כך דיון פורה עם הבמאי, דבר שקשה מאוד לעשות בזמן הצילומים עצמם. בנוסף הוא טוען שלפעמים חוקי הצילום הקלאסי מגבילים, ודווקא צילום שנראה "חובבני" משרת את הסרט ואת הרגשות שהבמאי מעוניין להעביר באופן המוצלח ביותר. כשהוא מצלם הוא מנסה להיכנס אל תוך ראשו של השחקן, להבין מה עובר עליו בסצנה ולהוציא את התחושות דרך המצלמה.

[*]

כיתת אמן: המפיקה אפי בראון

המפיקה אפי בראון הגיעה לכיתת אמן מעשית לאחר הקרנת הסרט "Dear White People “ אותו הפיקה, שזכה בפרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס.

בראון הגיעה באיחור קצר לסדנה בשל פקקי תנועה והתלוצצה שהיא "מאוששת את הסטיגמה על שחורים שמאחרים". בכלל, התגלתה בראון כאישה מצחיקה במיוחד, מלאת אנרגיה וסיפורים מרתקים מאחורי הקלעים של עולם ההפקה. היא סיפרה כי ברגע שקיבלה את התסריט ל-”Dear White People”, העוסק במתיחות בין סטודנטים אפרו אמריקאים לסטודנטים הלבנים באוניברסיטה יוקרתית בארה"ב, היא ידעה שזה הסרט שהיא רוצה להפיק וכי בכל סרט שהיא עושה חשוב לה שיהיה תוכן ממשי ומסר מעבר לבידור.

עוד התוודתה בראון על סלידתה מסרטי הקומדיה המיועדים לקהל אפרו-אמריקאי של הבמאי טיילר פרי. “אני חושבת שהוא רק מתחזק את הסטיגמות והדעות הקדומות נגד שחורים והסרטים שלו בהם הוא לבוש בשמלות מגוחכות הם נוראים בעיניי. מצד שני אולי בזכות זה אולפנים נותנים לי כסף. הם אומרים 'היי השחור הזה מצליח ועושה כסף, אז בוא ניתן קצת גם לאפי'”, היא אומרת בבדיחות.

בראון הוחמאה מכך שהיא נחשבת לאחת המפיקות העצמאיות הרווחית ביותר בסרטיה, אך אמרה כי המטרה הראשונה שלה בהפקה של סרט היא שהיא תאמין בו ובמסר שהוא מעביר ורק לאחר מכן חשובה לה ההצלחה הכלכלית.

[*]
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ אידה (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט