חדשות קולנוע וסרטים

"כל סרטי הנשיא": רון פוגל מספר על הסרטים שעוסקים בנשיאים

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
דרך סרטים שעוסקים בנשיאים אמיתיים כמו "לינקולן", "JFK" או "פרוסט/ניקסון" ועד לנשיאים פיקטיביים כמו "אייר פורס 1" או "הנשיא מאוהב" - נשיא ארה"ב תמיד היה אחת הדמויות המוכרות על גבי המסך הגדול. לכבוד המירוץ לבית הלבן ולקראת סדרת ההרצאות "כל סרטי הנשיא", נפגשנו עם המרצה ומבקר האתר רון פוגל לשיחה על ייצוג האזרח מספר אחת בקולנוע
רגע לפני הבחירות הרות הגורל לנשיאות ארצות הברית, בזמן שעיני האמריקאים יהיו נשואות לעימותים בין טראמפ וקלינטון, תתקיים בסינמטק תל אביב סדרת מפגשים כל הייצוג הקולנועי של מוסד הנשיאות. ההרצאות יציגו קטעים משלל סרטים שנעשו בנושא במשך השנים, ויראו את הפנים השונות שלו: האם האזרח מספר אחת הוא התקווה הגדולה של ארצות הברית ושל העולם כולו ומה מייצג הייצוג הקולנועי שלו על המסך הגדול? לכבוד המפגשים נפגשנו עם מבקר אתר "סרט" רון פוגל שיעביר את סדרת ההרצאות לסירוגין עם אבנר שביט.

איך הגעת לעסוק בנושא הזה?

"אני בוגר מדעי המדינה והפוליטיקה תמיד עניינה אותי. חשבתי יחד עם אבנר שמאחר ויש אלפי סרטים על נשיאים אמריקאים ובמיוחד עכשיו לקראת הבחירות בנובמבר זה מאוד רלוונטי לבדוק את הייצוג של הנשיא האמריקאי בקולנוע".

ההרצאה הראשונה שתיקרא "נשיא על הכוונת" תתקיים ב-2 לספטמבר ותעסוק בהתנקשויות, קנוניות והבית הלבן. ההיסטוריה של הנשיאות האמריקאית שזורה בניסיונות התנקשות ובשאר קונספירציות שיצאו או לא יצאו לפועל. "לינקולן", "JFK תיק פתוח" ואחרים יגלו לנו כיצד התמודד הקולנוע עם הטיפול בהלם בעקבות זאת.

"זה אחד הנושאים היותר מעניינים ולצערי אנו יכולים להבין את זה אחרי רצח רבין – ארבעה נשיאים אמריקאים נרצחו - ג'ון קנדי, אברהם לינקולן, ג'יימס גרפילד וויליאם מקינלי - ניסיתי להבין מה קורה כשבן אדם מספר אחת בעולם נרצח. כיצד האומה מגיבה ועוד יותר מעניין איך הקולנוע מגיב לזה? לא תמיד זה בדיעבד. לפני רצח קנדי עשו סרטים שדיברו על הפחד מהתנקשות כמו "המועמד ממנצ'וריה". גם עשו סרט תיעודי על התנקשות פיקטיבית בבוש. אני מנסה להבין את היחס של הקולנוע בזה, מדוע הוא דש בזה שוב ושוב, הרי למה שאדם ילך לסרט שסופו ידוע מראש?", שואל פוגל.

[*]

בהרצאה הנוספת שתתקיים ב-9 לספטמבר יעסוק פוגל בנשיא האמריקאי כגיבור פעולה. בלא מעט סרטים, הנשיא האמריקאי מציל את העולם במובן המילולי ביותר של המילה, כשהוא אוחז בנשק ומביס את הרעים בכוחות עצמו. עד כמה הסרטים הללו הם בגדר פנטזיה ומה בדיוק הם משרתים?

"בעבר הייתה תפיסה שהנשיא יושב במגדל השן שלו ופתאום אתה מוצא יותר ויותר סרטים שהנשיא מחזיק ברובה בידו והוא מציל את העולם. הדוגמא הבולטת ביותר היא 'אייר פורס 1', אבל יש גם את 'המטרה הבית הלבן', 'לונדון על הכוונת' ועוד. אתה רואה נשיא אמריקאי שהופך לגיבור פעולה. הוא לא רק האדם החזק בעולם, הוא גם האידיאל הגברי כפי שאנו רוצים שיהיו המנהיגים שלנו. נשיא שמחזיק רובה ויורה ברעים זו הגשמת הפנטזיות של הקהל - נשיא שהוא גם צודק וגם חכם וגם יפה. זה אולי אינפנטילי קצת אבל זה משרת מטרה - לתת לך הרגשה שבבית הלבן יושב מישהו שלא יתקפל שתוכל לסמוך עליו בעת צרה, הוא לא יהיה ברווז צולע".

[*]

עד כמה זה קשור לתקופה שלנו לאחר כהונת אובמה ועם מועמדותו של טראמפ?

"אמרו על אובמה הרבה שהוא חלש ונכנע והסרטים האלו הם סוג של תגובת נגד: הנשיא שלנו הוא גבר לעניין ויודע לבד להיחלץ מצרה. זה מאותו כיוון שדונלד טראמפ נהיה מועמד לנשיאות – הוא האיש החזק שדורס ומקלל את כולם ועושה סדר במערב הפרוע. זה מחזיר את האמריקאים לתקופה של הקאובוי שרוכב על הסוס ומציל את כולם מהרעים".

מה הסרט האהוב עליך על נשיאים אמריקאים?

"סרט הנשיאות האהוב עליי הוא 'השליח ממנצ'וריה' מ-1962 בו יש תכנית קונספירציה של מזימה סובייטית להשליט על ארצות הברית אדם שתול שיהיה נשיא. זה סרט פרנויה, סרט מלחמה קרה קלאסי ופשוט סרט מעולה".

לרכישת כרטיסים להרצאות:

נשיא על הכוונת ,הנשיא כגיבור פעולה
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט