חדשות קולנוע וסרטים

מ"הארי פוטר" ועד "חיות הפלא": גלגוליה של הסדרה המצליחה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאז יצא לאור הספר הראשון בסדרה לפני כמעט 20 שנה ועד לצאת "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" ביום חמישי הקרוב - סדרת הארי פוטר הפכה לאחת מסדרות הספרים והסרטים המצליחות והרווחיות בכל הזמנים ואף הפכה למחזה מצליח. לכבוד צאת הסרט החדש בעולם הקולנועי של פוטר סקרנו את התפתחות הסדרה - מאז ועד היום
בשנת 1997, לאחר מאבקים מתמשכים מצד הסופרת ג'יי קיי רולינג, הספר "הארי פוטר ואבן החכמים" יצא לאור, וסחף אחריו כמעט מיידית המונים. קהל עצום של מעריצים וחובבים נשבה בקסמם של הקסמים, בקסמן של הדמויות ובקסמו של העולם הזה. במיומנות וכשרון רבים, רולינג יצרה סיפור נוגע ללב, שמבעד לדמויות האייקוניות, השנינות והכשפים, חושף מהר מאוד ובגאווה נרטיב אנושי על אהבה, חברות, משפחה ואחווה.

כשהספר עובד לקולנוע ב-2001 (בשלב הזה כבר ארבעה ספרים יצאו), קהל רחב עוד יותר זכה להתאהב בעולם הייחודי שרולינג יצרה, עולם שחצה-מדיומים. מעריצים מסוימים של הספרים נוטים להימנע מהאדפטציות, בדרך כלל תחת הטענה שהן לא נאמנות מספיק לגרסה הכתובה, אבל בסך הכל העמדה הרווחת היא כי הרוח והנשמה של יצירתה של רולינג הועברה היטב למסך.

אבל בעיניי, הדבר המעניין והמדהים ביותר שאולפני "וורנר ברודרס" עשו בפרנצ'ייז הקולנועי, נמצא דווקא במקומות בהם נלקח חופש אמנותי. רבים משבחים את הבחירה לשכור במאים שונים ליצירת הסרטים השונים. הבחירה הזו יוצרת סטייל מעט שונה בכל סרט, והופכת כל אחד מהסרטים ליצירת אמנות משמעותית יותר בפני עצמה. "אבן החכמים" (2001) ו"האסיר מאזקבאן" (2002), שני החלקים הראשונים בסדרה, נוצרו תחת הבימוי של כריס קולומבוס ("שכחו אותי בבית"), ובכך ביססו את הליבה מלאת האהבה של העולם הזה, עם סגנון של "סרט משפחה".

[*]

מיד אחריו הגיע הבמאי המקסיקני אלפונסו קוארון ("ואת אמא שלך גם"), עם "האסיר מאזקבאן" (2004). קוארון הביא טון אפל וחדש לעולם- צד חדש בחיים שהדמויות הראשיות נחשפות אליו עם התבגרותן. זו סיבה משמעותית לעובדה שהסרט הזה נחשב בעיני רבים (ואני נמנה ביניהם) למוצלח ביותר מבין פירותיה של הסדרה. בעזרת שפה ויזואלית יפהפייה ושאפתנית, הסרט מדבר בעוז ובחוכמה על נושאים כמו מוות וזמן, וכל זאת בלי להפסיק להיות מהנה גם לקהל צעיר יותר. מהשלב הזה, סדרת סרטי "הארי פוטר" התחילה מבחינתי להתדרדר קצת. הסרטים שהגיעו אחר כך לא היו רעים בשום מובן, פשוט לא נהדרים כמו השלושה הראשונים. "גביע האש" (2005) בוים על ידי מייק ניואל ("חיוך של מונה ליזה"), שהביא אטמוספירה ייחודית מסוימת משל עצמו, אבל מיד אחריו הגיעו "מסדר עוף החול" (2007), "הנסיך חצוי הדם" (2009), ו"אוצרות המוות" (שהגיע בשני חלקים ב*2010 ו-2011). לסרטים האלו כבר היה מעט מאוד "טעם ייחודי", והם נראו והרגישו מאוד דומים לכל שובר קופות ממוצע אחר. עדיין היה בהם הרבה מהקסם של "הארי פוטר", והם בהחלט היו סרטים מוצלחים, אבל משהו נהדר ומיוחד שהיה בהתחלה אבד חלקית.



בסך הכל, הפרנצ'ייז הוא ללא ספק נהדר. יתרון נוסף ובולט הוא הליהוק המבריק שלו. מלבד לעובדה שהקאסט מורכב כולו משחקנים מוכשרים מאוד, ואפילו אם שמים בצד את הכימיה החזקה שנדמה שכולם חולקים, הליהוק של שלושת הכוכבים הראשיים- דניאל רדקליף, רופרט גרינט ואמה ווטסון הנפלאה, הוא החלטה גאונית ומתאים לדמויות כל-כך, שקשה לדמיין את המצב אחרת.

השחקנים האלו גדלו לצד הדמויות, וכנראה שהכוח המשמעותי ביותר של "הארי פוטר" הוא העובדה שגם הקהל גדל לצידן. לא מעט מהצופים שראו את הסרטים בקולנוע באותה התקופה היו פחות או יותר בני אותו גיל של הדמויות, ובכך חוו איתם את תהליך ההתבגרות, תהליך שלקח עשור שלם. לא מעט פעמים הקהל גם עבר בעיות אישיות דומות לאלו של השלישייה האהובה. הארי, רון והרמיוני היו בשביל רבים חברים אהובים שניתן לבקר רק פעם בשנה-שנתיים, אבל כאלו שמתגנבים אל תוך הלב שלך ונשארים שם כל הזמן בכל זאת. בעזרת החיבור הגדילה של החברים האלו ב"זמן אמת" והחיבור שנוצר לקהל איתם, "הארי פוטר" הפך לזיכיון קולנועי משמעותי, ובעל השפעה רגשית עצומה על דור שלם.
ה"פוטרוורס" לא הגיע לסיומו עם סיום הסרטים. מלבד לשלל עצום של עבודות מעריצים (ציורים, "פאנפיקים" ועוד), המחזה "הארי פוטר והילד המקולל" ראה אור השנה בלונדון, וגם הגיע לשאר העולם בצורת ספר. המחזה מספר על חייו המבוגרים של הארי ועל חייו בחברת הקוסמים של שנת 2020.

המשך נוסף ליקום הזה הוא הסרט "חיות הפלא והיכן למצוא אותן",שיוצא ביום חמישי לאקרנים. הסרט מבוסס על ספר באותו השם, ולאותו הספר אין עלילה- הוא בנוי וכתוב כמו מדריך צמחים או בעלי חיים, אבל מספר על חיות מופלאות בעולם הבדיוני הזה. לעומת הספר, הגרסא הקולנועית בחרה ליצור עלילה סביב המדריך, ובכך ליצור מעין "פריקוול" שנותן הצצה לעולם המכשפים בתקופה מוקדמת יותר. העלילה מתרחשת 70 שנה לפני סרטי "הארי פוטר" ועוקבת אחר הסופר ניוט סלמנדרה בקהילה הסודית של מכשפות וקוסמים בניו יורק. לפי דעתי, הסרט ממשיך היטב את המורשת של הפרנצ'ייז, ומספק צפייה מהנה מאוד והרחבה משמעותית של העולם הקולנועי הזה.



בסרט מככבים זוכה האוסקר אדי רדמיין ("התאוריה של הכל"), קולין פארל ועזרא מילר. "חיות הפלא" צפוי להיות החלק הראשון מבין חמישה סרטים ברפנצ'ייז החדש, כאשר הסרט שני צפוי לצאת בשנת 2018 והשלישי ב-2020. הביקורות שיצאו לקראת עלייתו לאקרנים מהללות את הסרט, כשהוא עומד על 100% ביקורות חיוביות באתר "Rotten Tomatoes", שמתאר את "חיות הפלא" כ"נשען על המיתולוגיה העשירה של סרטי הארי פוטר ומצליח לספק ספין-אוף מצוין עם קסם משל עצמו".
יוחאי גורלי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט